Sjönk Titanic på grund av ett optiskt fenomen?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Sjönk Titanic på grund av ett optiskt fenomen?

Inlägg av Gavrilo Princip » 1 april 2012, 03:58

Enligt alla legender m.m. sägs det att utkiken inte hade tillgång till några kikare där de stod i korgen och spanade ut över havet i nattsvarta mörkret.

Det sägs även att en av dem, jag minns inte hans namn, plötsligt fick syn på något som han uppfattade som en stor svart vägg på väg mot fartyget.

Jag är ingen expert på meteorologi, men kanske den olyckliga kombinationen av varm respektive kall luft som tydligen möttes där på något sätt lade sig som en slags hinna över hela det omgivande vatten-"landskapet". Det måste ju ha varit oerhört långt till land, så möjligheten är väl rätt stor att detta optiska fenomen så att säga hade fritt spelrum över ett gigantiskt område?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sjönk Titanic på grund av ett optiskt fenomen?

Inlägg av unmo300 » 16 april 2012, 18:48


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sjönk Titanic på grund av ett optiskt fenomen?

Inlägg av varjag » 17 april 2012, 12:19

unmo300 skrev:Churchill sänkte Titanic.
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/fe ... 218801.ece
Tack för Dagens Goda Skratt!, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Sjönk Titanic på grund av ett optiskt fenomen?

Inlägg av CvD » 16 oktober 2015, 22:48

Fotografi på ett isberg som misstänks vara det som sänkte Titanic samt brev om isberget, skrivet av fotografen (en tysk steward, Linoenewald, som arbetade ombord på SS Prinz Adalbert) ska säljas på auktion den 24 oktober.
http://www.telegraph.co.uk/news/1193603 ... tanic.html

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Sjönk Titanic på grund av ett optiskt fenomen?

Inlägg av Johan Ekstrand » 20 februari 2022, 17:52

Gavrilo Princip skrev:
1 april 2012, 03:58
Enligt alla legender m.m. sägs det att utkiken inte hade tillgång till några kikare där de stod i korgen och spanade ut över havet i nattsvarta mörkret.

Det sägs även att en av dem, jag minns inte hans namn, plötsligt fick syn på något som han uppfattade som en stor svart vägg på väg mot fartyget.

Jag är ingen expert på meteorologi, men kanske den olyckliga kombinationen av varm respektive kall luft som tydligen möttes där på något sätt lade sig som en slags hinna över hela det omgivande vatten-"landskapet". Det måste ju ha varit oerhört långt till land, så möjligheten är väl rätt stor att detta optiska fenomen så att säga hade fritt spelrum över ett gigantiskt område?
Ingen legend utan fakta, utkiken hade inte kikare på Titanic.

Utkiken Fleet säger något i stil med det du nämner, i samband med den brittiska utredningen:
17276. (The Attorney-General.) Yes, we are coming to it, the three bell signal, something ahead. (To the witness.) Now describe to my Lord what it was you saw?
- Well a black object.

17277. A black object. Was it high above the water or low?
- High above the water.

17278. What did you do?
- I struck three bells.

17279. Was it right ahead of you, or on the port or starboard bow?
- Right ahead.

17280. You struck three bells immediately, I suppose?
- Yes, as soon as I saw it.

17281. What did you do next?
- I went to the telephone.

17282. Was that on the starboard side of the crow's-nest?
- Yes.

17283. You went to the telephone, and -?
- Rang them up on the bridge.

17284. Did you get an answer?
- Yes.

17285. Did you say anything to them at once, or did they answer you before you told them?
- I asked them were they there, and they said yes.

17286. Yes?
- Then they said, "What do you see?" I said, "Iceberg right ahead.' They said, "Thank you."
Jag tolkar det som att allra första han ser, är ett mörkt objekt, alltså något han inte direkt kan identifiera, men inte heller öppen sjö. Knappast märkligt, med tanke på att det var i mitten i natten, vindstilla och ingen måne. Jag utgår från att isberg inte reflekterar stjärnljus något nämnvärt. Uppenbarligen ser Fleet snart att det är ett isberg, eftersom det är vad han rapporterar ned till bryggan.

Skriv svar