Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av Amund » 29 februari 2012, 21:22

Inom militärtjänsten förekom ju skördepermis vilket säkert var till stor nytta tidigare för livsmedelsförsörjningen i vårt land innan traktorernas tid. Jag har även hört någon säga att "krig startar man aldrig förrän skörden är bärgad" dvs ungefär i slutet av sommaren, därför undrar jag hur viktigt det här egentligen var?

Om jag begränsar perioden till massarméernas tid dvs tiden när de flesta vapenföra män omfattas av inkallelse har jag följande exempel:
Fransk-Tyska kriget 1870 startar 19:e juli
Första världskriget 1914 startar 28:e juli
Andra världskriget 1939 startar 1:a september

Naturligtvis kan krig starta som ett led i en okontrollerbar kedja av händelser och incidenter, men lika ofta kan kanske krigsutbrottet vara kulmen på en kontrollerad upptrappning där kriget blir den naturliga och beräknade fortsättningen av konflikten.

På ett sätt är det ju lite gulligt om man nu var så rationella och hänsynsfulla att man bekymrade sig om sådana saker som en hungrande befolkning och tänkte sig att krig är något som man kan schemalägga under en period där man har en lucka i kalendern. Men jag tror att vi idag kan ha svårt att förstå hur känslig befolkningen var för störningar i livsmedelsförsörjningen under massarméernas tid, bara att bärga skörden var ett mycket arbetskraftsintensivt arbete, och dessutom var befolkningsökningen enorm och hela tiden pågick en kraftig inflyttning till städerna där fabriksarbetarna inte alls producerade några livsmedel, och samtidigt var effektiviseringen inom jordbruket nästan försumbar. I ett sådant läge bör det redan i fredstid ha varit ett tungt arbete att mätta alla munnar, ännu värre med de arbetsföra vid fronten. :roll:

Självklart inser alla hur viktigt det är för ett land att lador och visthusbodar är fyllda inför oroliga tider, men jag undrar i vilken utsträckning man brydde sig om detta under tidigare århundraden när arméerna var mindre och tjänstemännen färre. Min tes här är i alla fall att med industrisamhällets intåg krävdes det ett helt annat ansvarstagande och planering från stat och militärledning.

Har detta varit avgörande för valet av när stridigheterna ska inledas eller är det mer slumpen som fått avgöra? Att vissa krig höll på i flera år var nog åtminstone inget man hade räknat med, men då kanske även krigsfångar sattes i arbete?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av Panzerschreck » 29 februari 2012, 22:01

Jag kan säga att jag aldrig i mina 'studier' påträffat fenomenet skördepermis i krigstid, men det är ju inte omöjligt. Men jag tänker såhär på rak arm att de äldre och yngre männen (och de ej inkallade männen) samt kvinnorna fortfarande kunde sköta jordbruket, SPECIELLT inom den industriella eran.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av koroshiya » 29 februari 2012, 23:19

Italienarna skickade hem soldater varje höst. 1940 ska de ha skickat hem halva armén för att hjälpa till med skördearbete. Man får förmoda att det behövdes.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av Hans » 29 februari 2012, 23:42

Relaterat, skördepermis, en veckas ledighet för beväringarna någonstans i augusti existerade minst fortfarande fram till runt 1990 då få procent av dem torde behövts på något lantbruk för att bärga någon skörd.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av von Adler » 1 mars 2012, 08:58

Jag har läst flera gånger om en koppling till förstra och andra havreskörden i Europa och offensiver - först när när havret är bärgat finns det foder för alla de hästar som ska dra underhållsvagnar, artilleri och tunga vapen när man tar dem från deras normala bete. De första havreskördarna kan tydligen ske i mitten av maj beroende på väder, och många offensiver ska ha påbörjats direkt efter havreskörden.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av Göstring » 1 mars 2012, 15:17

Barbara Tuchman skrev något om att tyska soldater bärgade skörden på ockuperad mark, vill jag minnas.
Jag undrar om inte sådana tankegångar, som trådstartaren tar upp, även fanns med i planeringen av svenska fälttåg med den indelta armén?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av Panzerschreck » 1 mars 2012, 15:55

En viss skillnad på att skörda ockuperad mark för foder till hästar och liknade och att åka till sin hemort för att delta i skörden tycker jag.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av Amund » 1 mars 2012, 19:44

Panzerschreck skrev:Jag kan säga att jag aldrig i mina 'studier' påträffat fenomenet skördepermis i krigstid,
Nu var ju min tes att det förekom INNAN krigstid.
Panzerschreck skrev: Men jag tänker såhär på rak arm att de äldre och yngre männen (och de ej inkallade männen) samt kvinnorna fortfarande kunde sköta jordbruket, SPECIELLT inom den industriella eran.
Kanske du har rätt men jag har ändå svårt förstå hur man med ett manuellt icke mekaniserat jordbruk som sett likadant ut i århundraden kunde försörja den kraftigt ökade befolkningen som 1800-talet förde med sig, SÄRSKILT under den industriella eran, det var många som skulle bli mätta men samma antal bönder eller färre som skulle producera. Jag är alldeles för ung för att minnas men det behövdes många händer i ett jordbruk förr för att allt skulle hinnas med innan vintern, spannmål måste skördas och höet ska bli torrt och tas in.

Traktorer och skördetröskor är moderna påfund.
koroshiya skrev:Italienarna skickade hem soldater varje höst. 1940 ska de ha skickat hem halva armén för att hjälpa till med skördearbete. Man får förmoda att det behövdes.
Intressant! Jag tror det är lätt att underskatta vilken stor arbetsinsats som jordbrukssektorn krävde innan mekaniseringen, trots några ströfoton på traktorer från 20-talet var det i stort sett helt manuellt före 1950-60 talet.
Hans skrev:Relaterat, skördepermis, en veckas ledighet för beväringarna någonstans i augusti existerade minst fortfarande fram till runt 1990 då få procent av dem torde behövts på något lantbruk för att bärga någon skörd.

MVH

Hans
Jag kom ihåg detta från min militärtjänst och tänkte nog på samma sätt, men det är intressant att uttrycket förmodligen speglar en tid när de flesta behövde ta del i livsmedelsproduktionen.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av Solkungen » 1 mars 2012, 21:12

Behovet av handkraft var nog oförändrat fram till andra halvan av 1800-talet. Sedan började den mekanisering vi ser än idag, men viktigare då var att jordbruksmetoderna snabbt förbättrades. Bönderna började utbilda sig inom yrket och utöva sitt kall i fas med forskningen. Utvecklingen inom lantbruket var nog avgörande för att industrialiseringen skulle vara möjlig, och industrikrigen.
Dock tror jag att en armé som planerar sina fälttåg och eventuellt planerar starta dem efter skörden nog hellre lägger upp förråd i förväg istället.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av Panzerschreck » 2 mars 2012, 06:37

Amund skrev:
Panzerschreck skrev:Jag kan säga att jag aldrig i mina 'studier' påträffat fenomenet skördepermis i krigstid,
Nu var ju min tes att det förekom INNAN krigstid.

Oj, Sorry :D Ja då är det ju förnuftigt

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av von Adler » 5 mars 2012, 09:18

Även om man inte helt mekaniserade jordbruket så förbättrades en bondes möjligheter att producera mer mat per arbetstimme en hel del under 1800-talet.

Först och främst gick man helt över till lie från skäran. Lien är ett mycket effektivare skördeverktyg ärn skäran. Den ökade tillgången på järn (med ångdriven dränering av gruvor) gjorde att bönder kunde plöja snabbare och djupare med järnplogar (vilket gjorde jordbruket minde känsligt för frost). Järnspadar (snarare än järnskodda träspadar) gjorde det lättare att dika ur och dränera våtmarker och låta en så snabbare efter vårfloden, då fälten inte översvämmades i samma grad. På 1800-talet kanske man inte mekaniserade, men många bönder hade råd att hålla en eller flera hästar, vilket ökade inte bara användingen av icke-mekaniserade verktyg (harv och skördetröska dragen efter häst var inte ovanligt i slutet av 1800-talet och eliminerade MYCKET manuellt arbete).

Vidare innebar lafga skifter, uppdelandet av allmänningar och liknande åtgärder inte bara i Sverige utan i hela Europa att bönderna inte var lika beroende av varandra och gemensamt arbete - de som söp sig från gård och grund hölls int elängre under armarna av de övriga i byn. Man kunde så på större fält och få effektivare arbete. Tendensen att åkrarna ligger runt gården gjorde också transporterna lättare.

Användandet av kvarnar för malning, hästar för transport, introduktionen av potatis (som get stor skörd även på riktigt usla jordar) gjorde också allting mycket effektivare.

Ja, det krävdes fortfarande massor av handkraft, särskilt i skördetid, men en bonde anno 1890 producerade betydligt mer än en bonde anno 1790.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Re: Först måste skörden bärgas - sedan krig?

Inlägg av Panzerschreck » 5 mars 2012, 12:06

Intressant!

Skriv svar