Svenska Flottans Färger

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Svenska Flottans Färger

Inlägg av gunship » 8 november 2011, 15:25

Hej. Funderade på detta, och så slog det mig att fråga här.

Jag underar hur svenska skeppen såg ut på 1700-talet, främst i fråga om målning, men även sådant som flaggor och eventuellt även segel om de skiljde/utmärkte sig.

Jag kan tänka mig att någon standard inte uppnåddes förrän mot slutet av seklet, precis som med uninformer och dyl. Men ändå, hittils har jag knappt hittat några källor alls!

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av gunship » 9 november 2011, 16:21

Hmm - kanske att den här borde ligga under "Tidigmodern tid"?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av lampros » 9 november 2011, 16:26

Nu spånar jag - men träskepp var väl inte målade, de var väl tjärade? Alltså hade alla 1700-talsskepp i huvudsak rätt mörka skrov.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av gunship » 9 november 2011, 20:37

Nja, visst var de målade. Nelson standariserade ju "sin" (engelska flottans) målning efter sin smak, med mörka skrov och ljusa band som avbröts av mörka kanonportar. Detta anammades i olika grader av resten av världens flottor också tror jag. Men jag undrar om det fanns någon standard, eller i alla fall några normer kring de svenska skeppen på 1700-talet.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av Pewi » 10 november 2011, 09:45

Det finns ju en del samtida målningar från framförallt Gustav IIIs ryska krig. Bland annat Desprez målning Slaget vid Hogland: http://webart.nationalmuseum.se/work/wo ... x?id=73814

På Rosersberg finns också en serie målningar av Schuldts(?) som skildrar skärgårdsflottans slag under samma krig, men som också innehåller bilder på högsjöflottans skepp. Det finns också ritningsmaterial från tiden där skeppen är färglagda, se tex bild i tråden viewtopic.php?f=31&t=32353

Av vad det verkar så har skroven varit gulmålade med svarta och röda detaljer.

/P

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av Ben » 10 november 2011, 11:54

Örlogsfartyget Öland 1704. Konstnären var med ombord. Fotot är mer än tio år gammalt och inte av bästa kvalitet.
Öland1704.jpg
Öland1704.jpg (32.48 KiB) Visad 3308 gånger

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av Pewi » 10 november 2011, 12:32

Det skall ju kanske tilläggas att man knappast skall tänka sig en enhetlig målning för hela seklet utan snarare att den har förändrats med rådande mode över tiden. 1704 rådde den karolinska barocken som stilideal, 1790 ett nyklassiskt ideal. Däremellan ligger rokokon då skeppen mycket väl kan ha haft en tredje typ av målning. Plus att någon enhetlighet säkert inte fanns heller.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av gunship » 10 november 2011, 12:47

Det är väl främst de tidigare jag är intresserad av, Karolinska barocken alltså. Men precis som att uniformer och sådant till sjöss inte standariserades förrän mot slutet av seklet kan jag tänka mig att man målade skeppen som man ville. Som liknelse kan man väl se på trafalgar, då var det bara Nelsons skepp som hade enhetlig målning, och han brukar sägas vara först med det. De franska och spanska skeppen hade målning efter kaptenernas smak.

Intressanta bilder, verkar iaf. som att gula skepp med röda detaljer var vanligt. Lite konstigt ändå, tycker jag, eftersom jag förknippar rött med danmark?

På någon fartygsmodell av ett svenskt skepp jag såg för länge sedan var f.ö. skeppet vitt med svarta detaljer.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av Hans » 10 november 2011, 12:51

Här finns lite fler målningar av båtar från då:

http://www.tjelvar.se/batsman/bt-1.htm
http://axelnelson.com/skepp/fregatt.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av gunship » 10 november 2011, 13:06

Den första var ju fantastisk, hans! (Den andra inte heller att förglömma!)

Pewi och Ben, också väldigt bra bilder!

Takcar, tack!

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av Pewi » 10 november 2011, 13:09

Intressanta bilder, verkar iaf. som att gula skepp med röda detaljer var vanligt. Lite konstigt ändå, tycker jag, eftersom jag förknippar rött med danmark?
Jag tror att man skall se färgsättningen som betingad av mode snarare än nationalitet. Ett skepp är ett stycke flytande arkitektur som måste uppfattas som modernt, inte minst för att se starkt ut i fiendens ögon. Jämför t.ex. med Gustav IIIs svenska dräkt som av bärarna (och av de som såg den sas utifrån) uppfattades som maskerad och därför fick nästan motsatt effekt.

I linje med detta skulle jag säga att svart och vitt känns som en 1800-talsfärgsättning, men det kan förstås ha funnits tidigare också.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av gunship » 10 november 2011, 13:23

Det stämmer nog med modet; eftersom konceptet "nationalitet" inte var uppfunnet på 1700-talet.

Svart med vita band är definitivt en 1800-tals färgning.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av Pewi » 10 november 2011, 14:03

Det stämmer nog med modet; eftersom konceptet "nationalitet" inte var uppfunnet på 1700-talet.
Nåja, det är väl inte riktigt sant. Men det hade åtminstone inte samma laddning och vikt som senare under 1800-talet.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av Ben » 10 november 2011, 15:00

Det finns många tavlor som föreställer svenska örlogsfartyg, men inte så många av dem är målade vid samma tid. Från karolinsk tid finns en stor målning av Konung Karl, den som visar Ölands strid med en engelsk eskader 1704 plus ytterligare något. Jacob Hägg producerade mängder av tavlor med marinhistoriska motiv och han var säkerligen mycket kunnig på området, men jag vet inte om han alla gånger helt säkert visste hur hans motiv hade varit målade

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Svenska Flottans Färger

Inlägg av gunship » 10 november 2011, 16:15

Ben skrev:Det finns många tavlor som föreställer svenska örlogsfartyg, men inte så många av dem är målade vid samma tid. Från karolinsk tid finns en stor målning av Konung Karl, den som visar Ölands strid med en engelsk eskader 1704 plus ytterligare något. Jacob Hägg producerade mängder av tavlor med marinhistoriska motiv och han var säkerligen mycket kunnig på området, men jag vet inte om han alla gånger helt säkert visste hur hans motiv hade varit målade
Nej, precis därför som jag värdesätter Bens fynd, där konstnären faktiskt var ombord på fartyget. :)

Skriv svar