Folkmord på tjerkesser?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Folkmord på tjerkesser?

Inlägg av Marcus » 21 maj 2011, 16:15

Georgiens parlament stämplade i fredags de ryska tsarstyrkornas dödande av tjerkesser på 1860-talet som folkmord.
Georgien blir första land att benämna förföljelserna av det muslimska minoritetsfolket som folkmord och etnisk rensning och resolutionen väntas ytterligare försämra de redan dåliga relationerna med Moskva.
Tjerkesserna, hävdar att 1,5 miljoner av deras förfäder dödades under Rysslands offensiv i Kaukasus.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/georgi ... m-folkmord

Ja, jag känner väl till de nutida ansträngda relationerna mellan Georgien och Ryssland men låt oss håll de diskussionerna utanför denna tråden, tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Re: Folkmord på tjerkesser?

Inlägg av tyskaorden » 21 maj 2011, 19:52

Det är väl i och för sig välkännt att den ryska erövringen av Kaukasus inte var någon picknick precis, men att sträcka sig så långt som att kalla det folkmord vet jag inte om jag är beredd att göra.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 22 maj 2011, 17:33

Det är fastställt att det skedde en etnisk rensning på Tjerkesser under dessa år. Men hur många som dödades är omtvistat. Man kan dock utgå ifrån att minimum ca 400 000 miste livet (runt 500 000 flydde till Turkiet), vilket jag nog skulle kunna kalla folkmord. Andra källor än de tsarryska källorna talar om uppemot 1 miljon döda.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 22 maj 2011, 18:53

Att det dog hel massa folk är vi överens om. Men många döda behöver nödvändigtvis inte vara lika med folkmord.

Skriv svar