Jag planerar att skriva en historisk roman som ska utspela sig någon gång på andra halvan av 1800-talet. Har tänkt mig 1860-talet, men har inte helt slagit fast det än. Nu skulle jag behöva hjälp med några faktadetaljer som jag inte lyckats hitta på andra håll!
En av karaktärerna ska dömas till döden. Har läst på så gott jag kan om straffrätt på den tiden, men eftersom jag över huvud taget är dåligt insatt i juridiska system (både det nutida och äldre) får jag inte riktigt grepp om det hela. Jag läste att dödsstraff avkunnades av hovrätten och stadfästes av kungen. Vad innebär detta i praktiken? Dömdes brottet först på lokal nivå (i rådhusrätten??) och flyttades vidare till hovrätten om det blev aktuellt med dödsstraff? Blev det i så fall nya förhör i hovrätten, så att fången blev tvungen att flyttas till närmsta hovrätt? Var vittnen etc. också tvungna att resa dit? Och var fanns det hovrätter i Sverige på den här tiden? Hur lång tid kunde det dröja från rättegång till dess att avrättningen utfördes?
Vidare har jag hittat att kvinnor fr.o.m. 1863 automatiskt blev myndiga vid 25 års ålder och att det var vanligast att de gifte sig först när de uppnått den åldern. Men förekom det även att de gifte sig tidigare? Krävdes i så fall någon form av dispens, eller räckte det med förmyndarens godkännande?
Min sista fråga för tillfället är vilken samhällsstatus en kyrkoherde och hans familj hade? Och hur levde dem? Hade prästen någon form av lantbruk vid sidan av prästämbetet? (Har hört olika bud om detta...)
Ja, ni hör att min förvirring är total på dessa punkter! Hoppas någon kunnig människa kan råda bot på det!