Syftet med denna tråd är dels belysa spridningen av vilka födelseförsamlingar eller födelsefält det var och dels diskutera hur detta var för hundra år sedan.
Jag har samlat på mig födelseförsamlingar hos några socknar och man får nog ett par överraskningar ändå trots att man vet att folk flyttade någon annanstans för drygt 110 år sedan. De mesta av flyttningarna gick till/från grannsocknarna och ibland förekommer även flyttningar på längre distanser. Man kan även studera folks födelseförsamlingar och man slutar inte att överraskas av ett par födelseförsamlingar.
Födelseförsamlingar hos Biskopskulla socken 1900!
Av 637 invånare var det 245 personer som var födda i Biskopskulla socken som ligger mellan Uppsala-Enköping, fast drygt sju kilometer från riksväg 55.
Övriga större poster:
Nysätra 28(Det är endast två kilometer mellan dessa två kyrkor; Nysätra ligger i socknens södra del)
Långtora 26
Fröslunda 22
Härkeberga 18
Samtliga är grannsocknar.
En person var född på Java, vilken det var lite förvånande.
Totalt var det 143 poster och en del ensamposter.
Överraskande menar jag med att det är födelseorter som man inte förväntar sig att det är. Bland de 143 posterna så finns det socknar som ligger en bra bit utanför Uppland som exempelvis Allerum(dåv Malmöhus län) , Bro i Värmland, Fägre(dåv Skaraborg), Grangärde(Dalarna), Hult(Jönköping), Levene(Skaraborg), Nora(Örebro län), staden Nyköping, Rudskoga(Värmland), Sandby(Kalmars län) och Vinslöv(dåv Kristianstads län) med en individ vardera samt två personer från Sundsvall. Sedan finns det några ytterligare ensamposter som jag inte tog med p g a en liten tidspress.
Stefan
Födelseorter runt 1900
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Födelseorter runt 1900
Tror att vi ofta underskattar hur mycket folk flyttade förr i tiden, samtidigt som vi tenderar att överskatta hur mycket folk flyttar i dag. År 1900 var alltså bara 245 av 637 invånare (38 procent) i Biskopskulla socken födda i socknen. Min gissning är att andelen är större i dag 110 år senare.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jo, det stämmer nog, de flesta som flyttade mellan socknar var pigor/drängar samt statarfamiljer. Runt förra sekelskiftet bodde majoriteten av landets befolkning på landsbygden och därmed skedde en stor del av flyttningar mellan socknarna. De mesta av flyttningarna gick mellan grannsocknarna och till städer med expanderande industrier. Tittar man i BiSOS så kan man se att huvudstaden hade färre infödda än de som var födda i andra län. När sågverken kring Sundsvall började att blomstra alltmer under fr o m 1860-talet så var det en del som flyttade dit och det var många värmlänningar som gjorde det sedan bruken i Värmland hade lagts ner. Värmlänningarna utgjorde den största födelselänet efter Västernorrland som Sundsvallsdistriktet tillhörde medan de andra länen kom ganska långt efter.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag vet iallafall att stationsföreståndaren på Lerum station utanför Göteborg var född i Östuna socken cirka två mil från Uppsala.
Stefan
Stefan