Tysk invasion av USA 1897-1906

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Tysk invasion av USA 1897-1906

Inlägg av wreezig » 10 november 2002, 19:02

I kulturbilagan i Svenska Dagbladet stod det om staden New York och dess symbolvärde genom historien.
Där nämns en konflikt mellan USA och Tyskland på slutet av 1800-talet och tyska angreppsplaner.

Ur SVD:
Symptomatiska för denna uppfattning var det tyska kejsarrikets planer att göra USA rangen stridig som världsmakt och ta över herraväldet över Atlanten och Stilla havet. Ett flertal tysk-amerikanska intermezzon hade ägt rum vid Samoa (1889) och i Manilabukten (1898) och den amerikanske amiralen George Dewey var övertygad om ett förestående krig mot Tyskland. I Freiburgs militärarkiv finns detaljerade tyska angreppsplaner mot USA mellan 1897-1906. Enligt dessa skulle USA tvingas på knä genom snabba attacker mot Boston och New York. Med bombarderandet av de militära befästningarna på Manhattan kommer "största panik att utbryta i New York", förutspådde strategen Eberhard von Mantey. Därefter är det bara att marschera in. Men man väntade för länge. 1906 tvingade den amerikanska och brittiska sjömilitära upprustningen den tyska ledningen att lägga sina krigsplaner i malpåse.
Eftersom detta var nytt för mig så undrar jag om någon känner till vad som hände i Samoa och Manila och om Tyskland verkligen hade någon chans att lyckas med en invasion mot USA.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 november 2002, 21:35

Det var det för mig också, och en läxa att man alltid kan lära sig något nytt. :)
Fast, personligen så tycker jag det låter lite som ett drömscenario från den tyska arméns sida. :)

Btw wreezig, läser du SvD??? 8O

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 november 2002, 21:43

Btw wreezig, läser du SvD???
Finns på jobbet , min kapitalistchef prenumererar på den och dagens industri.
Givetvis skulle jag aldrig själv köpa sådana borgerliga blaskor. :D

Fast just kulturbilagan i SVD tycker jag är riktigt bra och där finns det alltid några guldkorn , tyvärr har det funnits vissa skitartiklar också.
Jag minns en speciellt vars titel var i stil med "kommunistiska internationalens inneboende ondska" , behöver jag säga att jag rev sönder tidningshellvetet så ingen annan på jobbet skulle råka läsa tramset...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 10 november 2002, 21:54

Patrik skrev: Fast, personligen så tycker jag det låter lite som ett drömscenario från den tyska arméns sida.
Det stämmer nog. Om jag mins rätt så härstammar dessa 'planer' till en av Kaiserns ofta förekommande snilleblixtar.

Ett tyskt örlogsfartyg (pansarkryssare eller en pre-dreadnought) gjorde ett flottbesök på amerikanska öskusten i början av nittonhundratalet, och gav upphov till en smärre panik på amerikanska ledarsidor, då fartyget var kapabelt att smiska upp stora delar av USNs fartyg ganska ordentligt. Att båten i fråga inte kunnat ta sig över atlanten utan att ta ombord extra kol i princip överallt tänkte de värderade skribenterna inte på.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 10 november 2002, 22:53

wreezig skrev:behöver jag säga att jag rev sönder tidningshellvetet så ingen annan på jobbet skulle råka läsa tramset...
Tja, litet censur sitter väl aldrig fel, så man inte tas för liberal ...

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 april 2002, 11:05
Ort: Lärdomens hufvudstad

Inlägg av Kn Korrekt » 12 november 2002, 08:13

Dräpande kommentar Lindir!

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 12 november 2002, 18:07

Men jävligt bra! *applåd*

F.ö tror jag som ni andra, att en invasion var ett drömscenario.
Vad tror ni om en amerikansk invasion av Tyskland vid samma tidpunkt, möjligt?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 12 november 2002, 19:12

Ett tyskt invationsförsök av USA runt sekelskiftet torde ha slutat i katastrof.
Dels så låg som sagt USA långt bort, särskillt om man tar dåtidens koleldade kolvångmaskiner med i beräkningen.
När man senare införde ångturbiner (vilket knappast räckte i det här fallet), så var USA:s flotta för stark.

Vidare så hade ett tyskt invationsförsök förutsatt att inget annat land (t.ex. Storbrittanien eller Frankrike) intervenerade marint,
för att inte tala om med markförband
(jag tänker då f.f.a. på Frankrike som var mer än lovligt revanschsugna mot Tyskland).

Tar man avstånden i beräkning, så torde bara en liten del av Tysklands armé kunna föras över i den första vändan, vilket i.o.f.s. torde räcka initialt,
då den amerikanska armén inte var mycket att hänga i julgran med sina c:a 30´000 man i aktiv tjänst
och i storleksordningen 100´000 man i nationalgardet.
Denna armé saknade dessutom modernt artilleri under tidsperioden.

Man ska dock inte glömma att USA hade en imponerande förmåga till upprustning och en acceptabel flotta,
vilket torde innebära att om man inte kollapsade vid det initiala anfallet, så skulle tyskarna ha kastats ut i havet, även om det skulle ta tid.

Ett amerikanskt anfall på Tyskland skulle krossas mycket snabbt.
För det första så var den tyska flottan överlägsen den amerikanska. Särskillt så nära sina egna baser
och för det andra så var Tysklands armé i storleksordningen 100ggr så stor, bättre utrustad, mer välövad och mer väl ledd.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 november 2002, 20:44

Eftersom britterna inte ens klarade av att besegra ett USA med fyra miljoner invånare 120 år tidigare är det som Larsson säger inte speciellt troligt att tyskarna skulle klara detta kring förra sekelskiftet. Bara garnisoner för detta enorma land skulle ha slukat enorma mängder soldater.

/Forsberg

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Frågan man ska ställa sig varför

Inlägg av Ja77 » 23 mars 2003, 21:58

Frågan man ska ställa sig varför skulle tyskland vara intreserat att invadera usa.... militärer gör planer för allt.

USA hadde planer för att invadera Kanada under början av 1900-talet.

Skriv svar