Ärkehertig Frans Ferdinand

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Ärkehertig Frans Ferdinand

Inlägg av Gavrilo Princip » 26 april 2010, 00:35

Eftesom jag hittills bara startat trådar samt svara på inlägg i forumet "Kontrafaktisk historia" så är jag är lite osäker på om jag lägger denna tråd i rätt forum. Om jag nu råkar lägga den i fel forum hoppas jag moderator eller någon annan behörig kan flytta den till det rätta forumet i så fall.

Som rubriken anger handlar denna tråd om ärkehertig Frans Ferdinand, vars plötsliga och oväntade död var den tändande gnistan till första världskriget.

Jag utgår från att alla som bemöter detta inlägg, dvs har de svar som jag efterlyser, känner till detta kapitel i Österrike-Ungerns historia så går jag rakt in på det hela.

Innan ärkehertigen fick tillstånd att gifta sig med grevinnan Sophie Chotek, tvingades han av kejsar Frans Josef att underteckna ett dokument, vilket stipulerade att parets eventuella barn och deras eventuella framtida avkomma ej hade arvsrätt till tronen. Nr 2 i tronföljden efter Frans Ferdinand var alltså hans egen brorson Karl, som f.ö. också blev den siste kejsaren på den Habsburgska tronen.

Jag undrar nu om någon vet hur det dokumentet som Frans Ferdinand var tvungen att skriva under på löd? Originalet bör rimligtvis ha varit skrivet på tyska, och eftersom jag tyvärr ej pratar tyska så undrar jag därför om någon kan återge dokumentets innehåll på svenska (engelska går bra i andra hand)?

Möjligen kan en version på ungerska fungera.

Det andra jag undrar är om någon vet ifall ärkehertigen hade planer på att annullera det dokumentet när han skulle utropats till kejsare/kung vid Frans Josefs död 1916? Dvs att han i alla fall hade tänkt utse sina och Sofies söner (de hade två söner och en dotter) som arvsberättigade till tronen.

Hade en sådan kupp varit möjlig? Fanns den möjligheten inom ramen för konstitutionerna inom dubbelmonarkin? Österriek och Ungern hade ju skilda författningar, så hade det varit möjligt i den ena rikshalvan men inte i den andra?

Eller var Frans Ferdinand så rättskaffens att han hade tänkt hålla sitt ord i denna fråga? Han var ju ganska så radikal i en del andra frågor, så kanske han hade vågat sig på detta steg också..

Någon som vet?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ärkehertig Frans Ferdinand

Inlägg av von Adler » 26 april 2010, 09:02

Jag vet faktiskt inte vad Frans Ferdinands planer för sina barn var, men vad jag förstått så var han inte helt missnöjd med att de var ur vägen för tronföljden - Sophie och Franz Ferdinand hade ett tämligen lyckligt äktenskap (särskilt för tiden, när arrangerade äktenskap för rang var vanligt) occh Franz Ferdinands sista ord lär ha varit "Sophierl, Sohpierl, sterbe nicht, du musst doch auf ihren Kinder denken..." (Lilla Sophie, Lilla Sophie, dö inte, du måste tänka på dina barn, med reservation för dåligt minne och än sämre tyskakunskaper).

Franz Ferdinand har ofta beskrivits som en kolerisk man med häftigt humör, stor energi och beslutsamhet. Bara att han drev igenom att få gifta sig med Sophie istället för att böja sig för Franz Josefs vilja om någon av högre ätt visar på det. Sophie hade mycket stort inflytande i hans liv, han lyssnade på henne och hon var tydligen den enda som med en gest och ett ord kunde lugna honom när han for ut i raseriutbrott. Jag har för mig att jag läst någonstans att Sophie tyckte det var lika bra att barnen inte var med i tronföljden - på så vis skulle de kunna gifta sig med den de ville och inte ha sina liv som brickor i det storpolitiska spelet som de flest av Habsburgarnas inre krets.

Överlag har jag intrycket att Franz Ferdinand vad arg i början, men att han genom åren förlikat sig med tanken på att hans barn inte var med i tronföljden. Dessutom hade relationerna förbättrats väldigt mycket inom familjen. Särskilt Franz Josef var imponerad över hur värdigt Sophie stod ut med alla förolämpningar och systematiska ringaktande (p.g.a. hennes rang). När Franz Ferdinand blev skjuten hade familjerna kommit överrens och Franz Josef gjorde en poäng av att visa sig med Sophie då och då för att offentligt visa sin uppskattning och gav henne dessutom en fin titel (Furstinna, tror jag det var), vilket tillsammans gjorde slut på det mesta av förolämpningarna och ringaktandet.

Franz Ferdinand och Karl var dessutom om inte goda vänner så i alla fall på god fot och överrens om mycket i politik och annat.

Så, min slutsats är att Franz Ferdinand inte hade planer på att annullera dokumentet. Däremot hade han stora planer för dubbelmonarkin och att göra upp med den ungerska adeln, men det är en helt annan diskussion. :)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Ärkehertig Frans Ferdinand

Inlägg av tyskaorden » 9 december 2010, 23:51

Känner tyvärr inte till hur texten i det dokument där Franz Ferdinand fick avsäga sig tronföljden för sina framtida barn i samband med äktenskapet löd.

Angående de senare spekulationerna instämmer jag med von Adler att Franz Ferdinand och Sophie hade förlikat sig med situation och således hade de inga planer på att försöka få tillstånd en ändring vad det gäller tronföljden. Vade det gäller det lagliga rummet för en sådant förfarande om Franz Ferdinand blivit kejsare vet jag inte mycket, men vi kan ha i åtanke att detta var en tid då man såg mycket strängt på att hålla ingånga avtal (i alla fall när det gällde sådana här saker).

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Ärkehertig Frans Ferdinand

Inlägg av Sensemaker » 16 augusti 2013, 12:10

von Adler skrev:Jag vet faktiskt inte vad Frans Ferdinands planer för sina barn var, men vad jag förstått så var han inte helt missnöjd med att de var ur vägen för tronföljden - Sophie och Franz Ferdinand hade ett tämligen lyckligt äktenskap (särskilt för tiden, när arrangerade äktenskap för rang var vanligt) occh Franz Ferdinands sista ord lär ha varit "Sophierl, Sohpierl, sterbe nicht, du musst doch auf ihren Kinder denken..." (Lilla Sophie, Lilla Sophie, dö inte, du måste tänka på dina barn, med reservation för dåligt minne och än sämre tyskakunskaper).
Mja, som jag har hört saken är detta det nästsista eller nästnästsista artikulerade yttrandet från honom. Efter att ha försöka hålla kvar sin fru i livet skall man en eller två gånger ha påtalat hans egna skador som han bagatelliserade, "det är inget" eller så. Därefter följde ett utdraget gruglande och medvetslöshet som han aldrig kom ur.
von Adler skrev:Överlag har jag intrycket att Franz Ferdinand vad arg i början, men att han genom åren förlikat sig med tanken på att hans barn inte var med i tronföljden. Dessutom hade relationerna förbättrats väldigt mycket inom familjen. Särskilt Franz Josef var imponerad över hur värdigt Sophie stod ut med alla förolämpningar och systematiska ringaktande (p.g.a. hennes rang). När Franz Ferdinand blev skjuten hade familjerna kommit överrens och Franz Josef gjorde en poäng av att visa sig med Sophie då och då för att offentligt visa sin uppskattning och gav henne dessutom en fin titel (Furstinna, tror jag det var), vilket tillsammans gjorde slut på det mesta av förolämpningarna och ringaktandet.
Sant men den förstockade gubbens första kommentar när han hörde mordet gick ut på att Gud hade satt P för det onaturliga äktenskap han själv inte kunnat stoppa. Han vägrade statsbegravning eftersom kronprinsen gift sig morganatiskt.

En tänkande människa skulle gjort en stor statsbegravning och använt detta för en diplomatisk offensiv (mycket diplomati sker vid statsbegravningar) gentemot inbjudna kungligheter. Kungliga och kejserliga personer tycker begripligt nog illa om att stater planerar och utför mord på kungliga och kejserliga personer. Frans Ferdinands modiga uppträdande i samband med attentatet hade också väckt sympati. Sedan hade han säkert kunnat få stöd eller i alla fall acceptans för synnerligen långt gågna krav mot Serbien.

Sensemaker

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Ärkehertig Frans Ferdinand

Inlägg av Ördög » 15 oktober 2013, 17:44

Gavrilo Princip skrev: Innan ärkehertigen fick tillstånd att gifta sig med grevinnan Sophie Chotek, tvingades han av kejsar Frans Josef att underteckna ett dokument, vilket stipulerade att parets eventuella barn och deras eventuella framtida avkomma ej hade arvsrätt till tronen. Nr 2 i tronföljden efter Frans Ferdinand var alltså hans egen brorson Karl, som f.ö. också blev den siste kejsaren på den Habsburgska tronen.

Jag undrar nu om någon vet hur det dokumentet som Frans Ferdinand var tvungen att skriva under på löd? Originalet bör rimligtvis ha varit skrivet på tyska, och eftersom jag tyvärr ej pratar tyska så undrar jag därför om någon kan återge dokumentets innehåll på svenska (engelska går bra i andra hand)?
tyskaorden skrev:Känner tyvärr inte till hur texten i det dokument där Franz Ferdinand fick avsäga sig tronföljden för sina framtida barn i samband med äktenskapet löd.
Än en gång en tråd som jag upptäcker några år för sent. Beklagar! Men kanske TS:s fråga kan besvaras ändå ...

Alltså. Dokumentet där Franz Ferdinand fråntar sina kommande barn all arvsrätt till tronen finns återgivet på nedanstående länkar. Först kommer den tyska originalversionen, som med sina groteska satskonstruktioner närmast känns som en parodi. Därefter följer en mycket kondenserad engelsk översättning:
http://www.sophie-hohenberg-czech-rep.e ... iation.php
http://www.sophie-hohenberg-czech-rep.e ... iation.php

Samma dokument återfinns även här -
http://www.heraldica.org/topics/royalty/ps1713.htm#1900

- och minsann publicerades det inte också i pressen, då det begav sig.
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... =1&zoom=33

Skriv svar