Industraliseringen av Sverige

Skriv svar
Clarissa
Provmedlem

Industraliseringen av Sverige

Inlägg av Clarissa » 7 april 2010, 20:59

Hej alla på forumet!
Jag har en fråga som jag vill ha hjälp med.
Hur upplevde en bonde, en arbetare, en borgare och en företagsägare industrialiseringen av Sverige? Frågan är vad de tycker om det som sker och varför de tycker så. Och hur de ser på följderna av industrialiseringen och hur de ser på framtiden?
Hoppas någon kan hjälpa mig med denna uppgift.
Tack på förhand :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Industraliseringen av Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 april 2010, 15:22

Välkommen till forumet!

Jag kan försöka hjälpa dig, men först ett råd eller tips!!!

Vilken nivå läser du på; i grundskolan, gymnasiet eller universitet? Om du läser på högstadiet då är frågan lagom, gymnasiet; en liten avgränsning och på högskola/universitet(avgränsa mycket).

Om du känner till bondedagböcker så var det en bonde i Skultuna socken utanför Västerås som började komma upp i åren(han var runt 50-60 år) i samband med när jordbruket industriliserades eller mekaniserades. Man känner till att det var många bönder som var i denna åldersgrupp som slutade när jordbruket blev mer industribaserat eller mekaniserat runt förra sekelskiftet medan de yngre hoppade på den nya trenden. Det fanns äldre bruk som fanns innan industrialiseringen av Sverige som exempelvis järn- och tegelbruk samt gruvor. Själva industrialiseringen pågick fr o m 1860-talet fram till 1900-talets första hälft på ungefär och under denna tidsperiod var det många nya individer som blev involverade i själva mekanismen.

Du kan alltid försöka få tag på dagböcker som finns bevarade på olika arkiv fr o m 1850-1920.

Stefan

Skriv svar