Sjougdendramat

Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023

Sjougdendramat

Inlägg av Amund » 30 januari 2010, 11:37

Jag skulle vilja dela med mig av en liten historia som jag hört sen barnsben och som jag nu hittade på nätet, den utspelade sig bara några mil från där jag växte upp. Liknande historier kan nog de flesta relatera till när det gäller vilda västern där fientliga indianer angriper kämpande nybyggare, men här ser vi att dessa motsättningar även förekom i Norrland.

Jag vill betona att jag inte lägger några värderingar i denna historia. Jag har absolut ingen avsikt att ta ställning i en kontroversiell debatt om rätten till land, utan vill bara förmedla en dramatisk berättelse från mina hemtrakter. För den som vill fördjupa sig i problematiken kan jag varmt rekommendera Stulet land av Lennart Lundmark, svensk historia som är okänd för de flesta.
http://www.genealogi.se/avrattade/files/10/1423.html

oxford
Tidigare medlem

Re: Sjougdendramat

Inlägg av oxford » 1 februari 2010, 15:21

Det var verkligen jätte intressant! Dela med dig av fler historier om du har!

Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Sjougdendramat

Inlägg av Amund » 1 februari 2010, 19:15

oxford skrev:Det var verkligen jätte intressant! Dela med dig av fler historier om du har!
Tack Oxford. :) Jag kommer ihåg att det sas att samerna inte kunde förstå att barnen dog, de hade både mat och ved för att klara sig och att motsvarande samiska barn inte skulle haft några problem att överleva.

Skriv svar