Militären och samhällets syn på sig själva i Sverige?

Skriv svar
Davian
Medlem

Militären och samhällets syn på sig själva i Sverige?

Inlägg av Davian » 24 juli 2009, 15:02

Tja,

Jag tittade för ett litet tag sedan på Hemsöborna. Då slog det mig att i många andra serier, tidningar, filmer etc som handlar om samhället under tidsperioden 1800-1950 så kräver och får militären respekt.

exempel: i Anderssonskans Kalle har vi Majorskan, Emil i Lönneberga har en episod med Smålands Husarer och om hur kaptenen har fest, 91an är ett anant exempel,

Jag vet att under nationalismen och romantikens dagar så hade militären generellt i Europa ett högt anseende. Det var fint att vara en officer, man hade en hög samhällsposition och en allmänt hög status. Detta gällde även i Sverige skulle jag tro.

Det jag vill komma fram till är följande.

1: Hade den svenska militären en slags upphöjd samhällsstatus som fanns i andra länder? exempelvis Preussen.

2: Om ja vid föregående fråga; Varför fortsatte då/började då militären ha hög status när de inte vunnit något utan bara förlorat exempelvis Finland för bara några decennier sedan?

Borde inte respekt och militärens autkoritet minska i takt med att den inte gör något väsen av sig?

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Re: Militären och samhällets syn på sig själva i Sverige?

Inlägg av Pewi » 24 juli 2009, 18:31

Förklaringen finns framförallt i två fenomen som hänger ihop. Dels i att många, under äldre tid de flesta, officerare var adliga. Dels i att officerare som statligt anställda innehade rang på den officiella rangskalan. Eftersom rangskalan kraftigt premierade officerskap, då de flesta adelsmän innehade någon officersrang, återfinns även relativt låga officersgrader som kapten på relativt sett höga positoner. Skalan börjar på 40 (underlöjtnant har jag för mig) och slutar på 1 (Fältmarskalk). Kaptener återfinns på rangplats 34 som de delar med bl.a. universitetsprofessorer. Eftersom huvuddelen av de adelsmän som under en period gjorde tjänst som officerare uppnådde åtminstone kaptens grad innan de tog avsked för att ägna sig åt godsdriften så var de ändå garanterade en god ställning i det officiella livet.

Rang var till och med åtminstone mitten av 1800-talet enormt viktigt i samhället och allt officiellt liv organiserades efter rang, liksom en god del av det mer informella sociala samspelet. En officiell rangskala från början av 1800-talet finns sammanställd på heraldiska föreningens hemsida www.heraldik.se. För den som vill gå djupare finns en sammanställning från 1828 gjord av Carl Fredrik Rothlieb, Samling af Kungl. förordningar angående Rang.

/P

Skriv svar