Skulle behöva hjälp!

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Daniel93
Tidigare medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 april 2009, 20:23

Skulle behöva hjälp!

Inlägg av Daniel93 » 27 april 2009, 21:17

Hej!

Jag studerar historia a kursen på universitetet och vi är nu inne på moment fyra.
Jag har precis förstått hur stort och energikrävande det är att egentligen bli t ex doktorand i historia vilket jag tyvärr inte kommer att lägga min energi på utan denna kurs räcker gott och väl.

Jag har då ett problem som min rubrik tydligt förklarar.

Jag skriver just nu en hemtentamen om Den industriella revolutionen och varje fråga ska vara max fyra A4-ark ihopskrivet . Frågan lyder:

1a. Den industriella revolutionen
Redogör för hur industraliseringen utvecklades i Europa. Börja med de första genombrotten i England under 1700-talet och sluta vid tiden för första världskrigets utbrott. Diskutera de viktigaste allmänna föutsättningarna - vad betonas i kurslitteraturen? Jämför även utvecklingen i några av Europas största stater (Storbritannien, Frankrike, Preussen/Tyskland och Ryssland). Vilka skillnader fanns det i förutsättningar i de olika staterna?

I denna fråga har jag valt att läsa våran kurslitteraturbok "Europa i världen ca 1700-1900 Revolution och nationalism skriven av Thomas Magnusson." Denna bok kan jag rekommendera starkt Thomas Magnusson tar upp tycker jag mycket som får tankebanorna att inte bara fokusera på ett specifikt område inom denna epok. Boken är också mycket bra skriven och med ett bra akademiskt språk ganska svårläst dock p ga svåra historietermer.

Nu undrar jag följande. Jag har väldigt mycket som jag tycker ger en bra överblick i Industraliseringens utveckling i Europa och genombrottet i Storbritannien fram till första välrdskrigets utbrott och även det som betonas mest i "Europa i världen ca 1700-1900 Revolution och nationalism skriven av Thomas Magnusson." Att jämföra utvecklingen med någon av staterna är ju inte heller speciellt svårt och inte heller vilka förutsättningarna var i samhället.

Det jag kan tycka är svårt är att få med det som är det "väsentligaste" och trycka ihop allt så det blir snyggt, kompakt och stilrent på tre till fyra A4 sidor och efter att jag läste boken är det ju egentligen väldigt lite sidor kan jag tycka att beskriva industraliseringens utveckling i Europa det är ju väldigt mycket som är "väsentligt".

Är det någon som har några tips på hur jag ska strukturera upp texten och få med ”allt” på 3 till 4 A4 sidor?


Hälsningar
Daniel, 22
"Uppgående solens tempel vi ej längre har för det kristna väldet övertar
hövdingen väljs och Skötkonung skäms."

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Skulle behöva hjälp!

Inlägg av Bagheera » 29 april 2009, 22:48

Fusk gillas inte..

På högskolenivå handlar det om att själv komprimera läst fakta från flera böcker som andra skrivit.

/Basta

Daniel93
Tidigare medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 april 2009, 20:23

Re: Skulle behöva hjälp!

Inlägg av Daniel93 » 30 april 2009, 13:47

Bagheera skrev:Fusk gillas inte..

På högskolenivå handlar det om att själv komprimera läst fakta från flera böcker som andra skrivit.

/Basta

Jag frågar bara hur jag ska få ihop texten. Jag är väl insatt i ordet förståelse. Inget är gratis.
"Uppgående solens tempel vi ej längre har för det kristna väldet övertar
hövdingen väljs och Skötkonung skäms."

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Skulle behöva hjälp!

Inlägg av Martin Lundvall » 30 april 2009, 16:13

Hur lång text har du nu? Hur mycket måste du ta bort?

Vad är det du har tagit med? Du behöver inte lägga upp allt det du har skrivit, men lista gärna vad du ser som de viktigaste utvecklingsdragen i den industriella revolutionen i England. Gör du det så tror jag säkert du kan få flera givande förklaringar vad du bör skära i eller kanske lägga till. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skulle behöva hjälp!

Inlägg av Psilander » 3 maj 2009, 16:47

Jag trodde detta var standardverket vid universiteten i Sverige:
McKay, John P., Hill, Bennett D., Buckler, John, Ebrey, Patricia Buckley , Beck, Roger B. History Of World Societies. Hardback. Houghton Mifflin Co, Boston, MA, UK, 2006
(Iallafall Lund och Stockholm) Den boken hade jag i historia A i Lund, och fann den väldigt bra, särskilt så man slapp den ofta ganska röda ankdamsranalysen av svenska författare.

Mitt tips är: Anteckna de saker du ser som viktiga, organisera dem i faser och förutsättningar för utvecklingen på enklaste sätt så du kan disponera texten med bra flyt inför analysen. När jag skrev hemtentor så plöjde jag texten i ca 4h och antecknade stödord för frågeställningen sedan organiserade jag svaren på ett löst papper för slutligen sätta det på pränt. En hemtenta på ca 300 sidor/ 2 frågor tog i runda slängar ca 10h.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Skulle behöva hjälp!

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 5 maj 2009, 21:57

Psilander skrev:Jag trodde detta var standardverket vid universiteten i Sverige:
McKay, John P., Hill, Bennett D., Buckler, John, Ebrey, Patricia Buckley , Beck, Roger B. History Of World Societies. Hardback. Houghton Mifflin Co, Boston, MA, UK, 2006
(Iallafall Lund och Stockholm) Den boken hade jag i historia A i Lund, och fann den väldigt bra, särskilt så man slapp den ofta ganska röda ankdamsranalysen av svenska författare.
Nu har jag aldrig varit guds bästa barn vad gäller pluggande, men den där tegelstenen till bok tog alldeles för lång tid att läsa, så då blev resonerandet kring historiska saker kraftigt lidande, och eventuell förståelse av historiska saker. Dessutom leder engelskspråkiga böcker till att studenterna ofta inte är bekanta med svenska benämningar (Studenterna talar om en person som heter Pius, när det menas Ludvig den fromme). Till det kommer, som i alla böcker, det vinklade perspektivet, och författarnas fördomar. (Vi hade en något äldre upplaga i A-kursen 2002, så den kan ju ha ändrats sedan dess.)

Vidare så gick jag kurser i historia för att få veta något om historia som vetenskap, hur man går till väga, men i stället så kastades kurserna bort på historiska saker som man hellre hade kunnat läsa på egen hand, och någon teori förmedlades inte under A-kursen och B-kursen. Från C-kursens registrering vart jag utkastad: HAN får inte gå här!, sade en av de kursansvariga, och därvid blev det. Jag verkar i sådana sammanhang alltid hamna i rollen som någon sorts Menachem Begin-figur, illa sedd av etablissemanget. 8-)

(Det jag avsåg att säga var att den boken har för mycken textmängd.)

Skriv svar