Skulle behöva hjälp!

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Daniel93
Tidigare medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 april 2009, 20:23

Skulle behöva hjälp!

Inlägg av Daniel93 » 27 april 2009, 21:17

Hej!

Jag studerar historia a kursen på universitetet och vi är nu inne på moment fyra.
Jag har precis förstått hur stort och energikrävande det är att egentligen bli t ex doktorand i historia vilket jag tyvärr inte kommer att lägga min energi på utan denna kurs räcker gott och väl.

Jag har då ett problem som min rubrik tydligt förklarar.

Jag skriver just nu en hemtentamen om Den industriella revolutionen och varje fråga ska vara max fyra A4-ark ihopskrivet . Frågan lyder:

1a. Den industriella revolutionen
Redogör för hur industraliseringen utvecklades i Europa. Börja med de första genombrotten i England under 1700-talet och sluta vid tiden för första världskrigets utbrott. Diskutera de viktigaste allmänna föutsättningarna - vad betonas i kurslitteraturen? Jämför även utvecklingen i några av Europas största stater (Storbritannien, Frankrike, Preussen/Tyskland och Ryssland). Vilka skillnader fanns det i förutsättningar i de olika staterna?

I denna fråga har jag valt att läsa våran kurslitteraturbok "Europa i världen ca 1700-1900 Revolution och nationalism skriven av Thomas Magnusson." Denna bok kan jag rekommendera starkt Thomas Magnusson tar upp tycker jag mycket som får tankebanorna att inte bara fokusera på ett specifikt område inom denna epok. Boken är också mycket bra skriven och med ett bra akademiskt språk ganska svårläst dock p ga svåra historietermer.