När Napoleon bestämde sig för att anfalla Ryssland 1812 varför valde han att gå mot Moskva och inte huvudstaden St Petersburg? Var Moskva fortfarande de facto huvudstad?
Försökte Napoleon tvinga med Sverige i anfallet? Sverige hade ju redan tvingats med i kontinentalblockaden.
Varför anföll Napoleon Moskva och inte St Petersburg?
-
Johnny Puma
- Medlem
Re: Varför anföll Napoleon Moskva och inte St Petersburg?
Inte för att jag är expert på området, men Napoleon hade planer på att gå mot S:t Petersburg efter att ha varit i Moskva, men hans stab sa bestämmt ifrån. Napoleons mål var också att besegra den ryska armen och den drog sig mot Moskva och inte Petersburg
-
frejs väpnare
- Medlem
En preussisk armé drog utefter östersjökusten för att inta S:t Petersburg. Den fastnade utanför Riga, där den så småningom, - efter Napoleons reträtt - övergick till ryssarna. Detta svek mot trohetseden till Napoleon ledde till von Clausewitz teorier att militären representerar folkets vilja. Teorier som senare motiverat så många militärkupper.
frejs väpnare skrev:En preussisk armé drog utefter östersjökusten för att inta S:t Petersburg. Den fastnade utanför Riga, där den så småningom, - efter Napoleons reträtt - övergick till ryssarna. Detta svek mot trohetseden till Napoleon ledde till von Clausewitz teorier att militären representerar folkets vilja. Teorier som senare motiverat så många militärkupper.
Allt detta kan vi f.ö. läsa om i Hornblower på Östersjön, titlad även i vissa upplagor kommendör Hornblower.
Skönlitterärt och mycket utsmyckat förstås, men ger ändå vissa historiska glimtar.
-
frejs väpnare
- Medlem
Hornblower i Östersjön är anledningen till att jag kom ihåg ovanstående, men också anledningen till att jag, en gång i tiden, kollade von Clausewitz´karriär - och försökte läsa några av hans skrifter. Det mesta som slutar på -ofi, försätter tyvärr min hjärna i ett s.a.s slappt tillstånd.
Napoleon hade Preussiska och Habsburgska trupper som del av sitt flankskydd. Yorcks kår skötte sig anständigt till dess det stod klart att den Franska huvud armen utraderats.
Läget
Det Franska huvudproblemet under fälttåget verkar IMPO ha varit att Napoleon utkämpade ett begränsat krig för att tvinga tillbaka Alexander till Tillsit fördraget medan ryssarna från början utkämpade ett totalt krig.
Läget
Det Franska huvudproblemet under fälttåget verkar IMPO ha varit att Napoleon utkämpade ett begränsat krig för att tvinga tillbaka Alexander till Tillsit fördraget medan ryssarna från början utkämpade ett totalt krig.