Nytt försök hitta 'Franklin-expeditionen'

Skriv svar
varjag
Saknad medlem †

Nytt försök hitta 'Franklin-expeditionen'

Inlägg av varjag » 16 augusti 2008, 13:39

Kanada, har IGEN lanserat ett försök hitta resterna av Franklin-expeditionens misslyckade försök att genomtränga Nordvästpassagen på 1850-talet.

http://www.cbc.ca/canada/north/story/20 ... ships.html

och nu - tänker man fråga eskimåerna 8O
DET, gjordes redan för 150 år sedan och man fick vaga detaljer....man hoppas att det nya försöket och den (påstådda?) globala issmältningen i Norra Ishavet - skall ge bättre resultat. Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Nytt försök hitta 'Franklin-expeditionen'

Inlägg av tryggve » 16 augusti 2008, 14:25

Det är alltså skeppen man vill leta rätt på nu, om jag tolkar detta rätt? För man vet väl i princip redan vad som hände med deltagarna i expeditionen?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 augusti 2008, 01:44

tryggve skrev:Det är alltså skeppen man vill leta rätt på nu, om jag tolkar detta rätt? För man vet väl i princip redan vad som hände med deltagarna i expeditionen?
I första hand ja. Sen är det tveksamt hur mycket som kan finnas kvar av dem - isberg i rörelse har antagligen malt sönder mycket av strukturerna. Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 17 augusti 2008, 02:17

varjag skrev:[
I första hand ja. Sen är det tveksamt hur mycket som kan finnas kvar av dem - isberg i rörelse har antagligen malt sönder mycket av strukturerna. Varjag
Hade inte lokalinvånarna använt en del av träet också? Om jag minns rätt så berättade väl en del om det redan för 150 år sedan, som du påpekade...

Skriv svar