Dogger Bank, missräkning eller oaktsamhet
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Dogger Bank, missräkning eller oaktsamhet
År 1904 föredrog den ryska östersjönsflottan en resa runt Afrika och sedan vidare till där ryska Stillahavsflotta utkämpade en ojämn kamp mot japanerna. Men det som jag fick mig att skriva detta inlägg var att utreda ur en annan synvinkel över vad som hände vid Dogger Bank. Det måste har hänt att ryssarna var alltför ivriga och man kan undra om det blev "blinda" när de besköt brittiska fiskebåtar istället för japanska krigsfartyg. Hur kunde ryssarna inbillar sig att det skulle vara japanska krigsfartyg i engelska kanalen? Vad skulle japanerna gjort i engelska kanalen? Anfalla England? Eller om det var japanska handelsfartyg? Det är nog frågor som vi aldrig kommer att få veta, men en sak är säker att ryssarna gjorde bort sig ordentligt när de attackerade engelska fiskefartyg i Engelska kanalen. De fick också erfara att det sökte för att gå i land i bl a Singapore där engelsmännen vägrade släppa in ryssarna.
Vad tror ni, missräkning eller iver eller någonting annat?
Stefan
Vad tror ni, missräkning eller iver eller någonting annat?
Stefan
Re: Dogger Bank, missräkning eller oaktsamhet
Det man var rädd för var väl att japanerna skulle kunna ligga i bakhåll för den ryska flottan någonstans på vägen. Det gick väl b l a rykten om att japanska torpedbåtar väntade på dem.Stefan Lundgren skrev: Hur kunde ryssarna inbillar sig att det skulle vara japanska krigsfartyg i engelska kanalen? Vad skulle japanerna gjort i engelska kanalen? Anfalla England?
Nerver gjorde väl resten.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 27 gånger.
Det lasarettsfartyg som sköt först och mest rapporterade sig ha sett torpedbåtar med tre skorstenar. Enligt en senare uppgift skall det ha varit tyska torpedbåtar som smugit sig fram i övningssyfte.
Men tyskarna hade inga torpedbåtar med tre skorstenar 1904. Är jag ganska säker på.
Men tyskarna hade inga torpedbåtar med tre skorstenar 1904. Är jag ganska säker på.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tryggve
Det är lätt att tänka "praktiskt" i detta sammanhang, så ryssarna trodde att Japan hade resurser att skicka en trupp på cirka tio torpedbåtar förbi Indonesien, söder om Sri Lanka, runda afrikanska världsdelen och sen segla norrut. Om man utgår ifrån det som hände i Dogger Bank.
Stefan
Det gick väl b l a rykten om att japanska torpedbåtar väntade på dem.
Det är lätt att tänka "praktiskt" i detta sammanhang, så ryssarna trodde att Japan hade resurser att skicka en trupp på cirka tio torpedbåtar förbi Indonesien, söder om Sri Lanka, runda afrikanska världsdelen och sen segla norrut. Om man utgår ifrån det som hände i Dogger Bank.
Stefan
Jag har för mig att jag någonstans har läst att argumentet var "vi (ryssarna) är ju på väg till andra sidan jorden, varför skulle japanerna inte kunna göra samma sak". Detta i kombination med nervositet gjorde resten.Det räcker med att ett fartyg börjar skjuta....Stefan Lundgren skrev: Det är lätt att tänka "praktiskt" i detta sammanhang, så ryssarna trodde att Japan hade resurser att skicka en trupp på cirka tio torpedbåtar förbi Indonesien, söder om Sri Lanka, runda afrikanska världsdelen och sen segla norrut. Om man utgår ifrån det som hände i Dogger Bank.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jo, ryssarna resonerade så ja och så trodde dom att japanerna mötte upp dem öster om England, istället var det engelska fiskebåtar och då kan man verkligen snacka om nervösitet. Ryssarna gick väl upp i extas när de fick se fiskebåtarna så de gjorde det klassiska----handla först och tänka sen.
Stefan
Stefan
Stefan, Doggerbankarna ligger inte i 'kanalen' utan ute i Nordsjön. Att ryssarena skjöt på hjärnspöken är ju helt klart - men japanska flottan hade bara några år tidigare köpt torpedbåtar och jagare från engelska skeppsvarv. I någon fantastisk fantasispiral - hävdade den ryska sidan att det var sådana som 'kunde påträffas i Nordsjön'när de attackerade engelska fiskefartyg i Engelska kanalen
Det finns uppgifter om att ryssarna även beskjutit ett svenskt fartyg någonstans uppe vid Skagen, men jag har aldrig läst en bekräftelse på det, så nog var dom nervösa alltid.
Varjag
Det kan har varit vid Skagen som det svenska fartyget Aldebaran besköts enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Doggers_bank-episoden :varjag skrev:Stefan, Doggerbankarna ligger inte i 'kanalen' utan ute i Nordsjön. Att ryssarena skjöt på hjärnspöken är ju helt klart - men japanska flottan hade bara några år tidigare köpt torpedbåtar och jagare från engelska skeppsvarv. I någon fantastisk fantasispiral - hävdade den ryska sidan att det var sådana som 'kunde påträffas i Nordsjön'när de attackerade engelska fiskefartyg i Engelska kanalen![]()
Det finns uppgifter om att ryssarna även beskjutit ett svenskt fartyg någonstans uppe vid Skagen, men jag har aldrig läst en bekräftelse på det, så nog var dom nervösa alltid. Varjag
"------På sin färd ut till östasiatiska farvatten beskjuter amiral Rozjdestvenskjis flotta, den så kallade "Östersjöeskadern", natten mellan 20 och 21 oktober 1904 en Flottilj av omkring 30 ångtrålare, som visade alla föreskrivna ljussignaler och helt fredligt bedrev sitt fiske.
Beskjutningen berodde på ett rykte om att japanerna i europeiska farvatten förberedde ett anfall på eskadern med torped- eller undervattensbåtar. Eskadern hade därför tidigare under dagen utan betänkande skjutit på varje fartyg som för dem såg misstänkt ut, bland annat på den svenska ångaren "Aldebaran" samt en tysk och en fransk trålare, även en engelsk trålarflottilj hade beskjutits. Beskjutningen hade vållat stor skada, en trålare sänktes, och av dess besättning dödades två man och alla skadades utom en; två andra trålare blev även träffade. Senare uppdagades att även en av ryska flottans egna fartyg beskjutits, och åtminstone en person, skeppsprästen, dödats. Efter omkring 12 minuters livlig kanoneld ångade den ryska eskadern vidare, utan att hjälpa något av de nödställda fartygen. När händelsen senare blev känd i England, uppstod där en våldsam upprördhet, krigiska förberedelser gjordes, och regeringen begärde en förklaring, ursäkt och skadestånd av den ryska regeringen------"
Den s.k. Uggleupplagan, Nordisk Familjebok från 1907 http://runeberg.org/nfbf/0338.html har samma uppgifter.
Tack Stilleben för den kompletteringen. Det hela påminner om 'livrädd dam i knakande hus - med hagelbössa under armen' - undra på att japanerna borta vid Tsushima inte visade mycken respekt för östersjöflottan...
Dock tyder följande signalväxling - mellan flaggskeppet, SUVOROV och den livrädda damen, verkstadsfartyget KAMCHATKA, på att nerverna var svagast bland de svagaste fartygen...flaggskeppet begärde mera konkret målangivning
.....
Dock tyder följande signalväxling - mellan flaggskeppet, SUVOROV och den livrädda damen, verkstadsfartyget KAMCHATKA, på att nerverna var svagast bland de svagaste fartygen...flaggskeppet begärde mera konkret målangivning
Varjagtranscript:
"Kamchatka"- "chased by enemy destroyers"
"Suvorov" - "are you really chased? How many destroyers? which direction they coming from?
"Kamchatka" - "we are attacked from all directions"
Suvorov -- "How many destroyers? Be specific."
Kamchatka- "approximately around eight"
Suvorov- "how far away from your position"
Kamchatka- "once got closer than the mile"
Suvorov- "have they fired any torpedoes?"
Kamchatka- "none we could see"
Suvorov - "what are your coordinates and course?"
Kamchatka- "we're afraid to state those"
Suvorov - "increase speed, sail west"
Jag köper att de hade farhågor att även japanerna kunde ha skickat en flottavdelning till mötes. En annan variant kan väl tänkas att japanerna kunde köpt skepp lokalt, t.ex. i Storbrittanien. Att skicka manskap till dem i en snabbgående ångare var väl enklare att organisera än att skicka en hel eskader.
Men det lilla jag läst om incidenten tidigare, så utgick man ifrån att de var berusade ombord. Helt enkelt. I många flottor var det ju en tradition att (speciellt) officerarna hade närmast fri tillgång till sprit. Eller hur?
Så alkoholdimmor, allmän nervositet, dessa mer eller mindre befogade farhågor vi diskuterat ovan - och det blir lätt hänt att det händer missförstånd och misstag...
Men det lilla jag läst om incidenten tidigare, så utgick man ifrån att de var berusade ombord. Helt enkelt. I många flottor var det ju en tradition att (speciellt) officerarna hade närmast fri tillgång till sprit. Eller hur?
Så alkoholdimmor, allmän nervositet, dessa mer eller mindre befogade farhågor vi diskuterat ovan - och det blir lätt hänt att det händer missförstånd och misstag...