200-årsjubiléet av Finska kriget

Skriv svar
Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

200-årsjubiléet av Finska kriget

Inlägg av Antiscamp » 9 januari 2008, 12:07

200-årsjubiléet av Finska kriget närmar sig. Den 21 februari 1808 överskred de ryska trupperna gränsen till Finland. Det borde ju för allt i världen "firas" på ett passande sätt även här på forumet. Hur och vad ska vi ta oss för?

Cheers.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 januari 2008, 12:22

Ordet som används brukar vara "högtidlighållande" eller så. Inte p. korrekt, utan bara korrekt. :)

Om jag får önska så vore det extremt intressant att läsa någon sorts korta rapporter, "detta hände idag för 200 år sedan". Om inte dagligen så per vecka, eller så.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem

Inlägg av Covendor » 9 januari 2008, 18:17

Ett utmärkt förslag!

Veckovis skapas en tråd som pöbeln sen får fylla med information :)

Frågan är om medlemmarna känner sig tillräckligt manade att bidra för att det ska bli nåt bra. Uppgiften kanske istället kan delegeras till lämplig person? :D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 januari 2008, 20:23

Covendor skrev:Veckovis skapas en tråd som pöbeln sen får fylla med information :)
Vilket egentligen inte är så svårt, Wikipedia har redan gjort jobbet åt oss. 8-) http://en.wikipedia.org/wiki/January_9

Mest spektakulära idag tycker jag är den sovjetiska stormningen av Vilnius samt Queen Elizabeth ödei Hong Kong. Varför vet jag inte, kanske är det Boind som spökar.

Fast nu kapade jag tråden, ursäkta. :oops:

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 januari 2008, 20:50

Tackar!

http://sv.wikipedia.org/wiki/1808

Så Danmark passade också på? Får avgjort läsa på...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 9 januari 2008, 21:23

Den där wikipedialistan var något egendomlig. Den 1 mars slår de svenska trupperna tillbaka det ryska anfallet, men dagen därpå intar de senare Helsingfors. Den 6 september utkämpas det andra slaget vid Ömossa "med okänd utgång" - nog borde väl någon av de båda sidorna ha kunnat räkna ut vem som vann?

Listan kan nog behöva viss översyn.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 14 januari 2008, 12:21

Jodå. Jag hade planerat starta en blogg eller nåt där jag dag för dag skulle behandla krigshändelserna. "Händelselösa" dagar kunde man ha fyllt ut med annan information om kriget eller Napoleontiden i stort. Men detta blir nu inte av, eftersom jag inte har tid för ett sådant projekt. Man borde ha börjat skriva tidigare... Men om nån annan är villig att annektera idén, så be my guest!

Cheers.

Skriv svar