200-årsjubiléet av Finska kriget närmar sig. Den 21 februari 1808 överskred de ryska trupperna gränsen till Finland. Det borde ju för allt i världen "firas" på ett passande sätt även här på forumet. Hur och vad ska vi ta oss för?
Cheers.
200-årsjubiléet av Finska kriget
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Vilket egentligen inte är så svårt, Wikipedia har redan gjort jobbet åt oss.Covendor skrev:Veckovis skapas en tråd som pöbeln sen får fylla med information![]()
Mest spektakulära idag tycker jag är den sovjetiska stormningen av Vilnius samt Queen Elizabeth ödei Hong Kong. Varför vet jag inte, kanske är det Boind som spökar.
Fast nu kapade jag tråden, ursäkta.
/Martin
Den där wikipedialistan var något egendomlig. Den 1 mars slår de svenska trupperna tillbaka det ryska anfallet, men dagen därpå intar de senare Helsingfors. Den 6 september utkämpas det andra slaget vid Ömossa "med okänd utgång" - nog borde väl någon av de båda sidorna ha kunnat räkna ut vem som vann?
Listan kan nog behöva viss översyn.
Listan kan nog behöva viss översyn.
Jodå. Jag hade planerat starta en blogg eller nåt där jag dag för dag skulle behandla krigshändelserna. "Händelselösa" dagar kunde man ha fyllt ut med annan information om kriget eller Napoleontiden i stort. Men detta blir nu inte av, eftersom jag inte har tid för ett sådant projekt. Man borde ha börjat skriva tidigare... Men om nån annan är villig att annektera idén, så be my guest!
Cheers.
Cheers.