Hur har triangelhandeln påverkat att de fattiga länderna har svårt att utvecklas i dag?
Verkar vara ett intressant forum och jag ser fram emot era tankar och idéer.
- Mvh Madelene
Britterna startade ju t.o.m två krig mot Kina för att tvinga dom att missbruka opium , en ganska brutal förslavning tycker jag...chocolatefactory skrev:Hade fått intrycket av att asien inte va fullt så hårt koloniserat som afrika, men jag är och andra sidan inte så påläst heller. Men om nu asien var såpass koloniserat, hur kommer det då sig att man inte förslavade asiaterna i den mån som man gjorde med afrikanerna? Beror det på en geografisk förklaring, att det var helt enkelt lättare sjöväg att ta sig från europa ner till afrika, vidare till usa och sen tillbaka till europa?
Frågan är vad du menar med förslavade.chocolatefactory skrev:Hade fått intrycket av att asien inte va fullt så hårt koloniserat som afrika, men jag är och andra sidan inte så påläst heller. Men om nu asien var såpass koloniserat, hur kommer det då sig att man inte förslavade asiaterna i den mån som man gjorde med afrikanerna? Beror det på en geografisk förklaring, att det var helt enkelt lättare sjöväg att ta sig från europa ner till afrika, vidare till usa och sen tillbaka till europa?
Oja...visst gjorde det de!Lekmannen skrev:Frågan är vad du menar med förslavade.chocolatefactory skrev:Hade fått intrycket av att asien inte va fullt så hårt koloniserat som afrika, men jag är och andra sidan inte så påläst heller. Men om nu asien var såpass koloniserat, hur kommer det då sig att man inte förslavade asiaterna i den mån som man gjorde med afrikanerna? Beror det på en geografisk förklaring, att det var helt enkelt lättare sjöväg att ta sig från europa ner till afrika, vidare till usa och sen tillbaka till europa?
Om du menar att man upprättade kolonier i deras territorier så fanns det mer kolonier i Asien än i Afrika fram till 1800-talets mitt.
Om du däremot syftar på slavhandeln så har det flera skäl. För det första är det närmare från Afrika än Asien till de stora importörerna av slavar som var sydamerika och Karibien. För det andra fanns det i Afrika exportmarknader där lokala stormän sålde krigsfångar till västerlänningar och araber.
Sen tror jag att det förekom slavhandel i Asien också, men den var nog lokal, dvs från ett område till ett annat.
Skall påminnas att även Afrika vart hyfsat välutvecklad. Men de drabbades av några kataklysmer just innan europeernasMathias Forsberg skrev: Skillnaden var att Asien hade redan utvecklade samhällen och kulturer, det fanns en stark kulturell och social motståndskraft