Sista offentliga avrättningen 130 år sedan i Sverige.

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 2 juni 2006, 20:19

Inte i min heller! ...Fast det är ju ett skrämmande perspektiv att jag gick på högstadiet så tidigt som i slutet av förra seklet... :? :|

paawen
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 juli 2006, 23:34
Ort: Hisingen

Inlägg av paawen » 21 juli 2006, 00:17

CvD skrev:Har hört ett rykte om att fram tills att riddarhusordningen förlorade sin ställning som officiell författning 2003, så fanns det en obsolet förordning som sade att adelsnmän hade privilegiet att avrättas med svärd. Är detta en skröna eller finns det en sanning att det gällde, åtminstone till och med avskaffandet av dödsstraff i krigstid 1972??

/CvD
En kompis till mig med adelsanor brukar skämta om just detta med att bli avrättad med svärd. Om adelsmän blir arresterade har de tydligen också rätt att kräva halmbädd att sova på. :lol:

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 juli 2006, 01:41

Tyvärr så avskaffades de sista adelsprivilegierna förra¨året, där ingick bla att HM Konungen skulle förhandla/ tillså att du blev frisäläppt om du var krigsfånge.

iasockertopp
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 januari 2006, 20:59
Ort: Gävle

Sevärt!

Inlägg av iasockertopp » 13 augusti 2006, 13:45

FängelseMuseét är mycket besöksvärt tycker jag. Klart sevärt om man är intreserad av det hela.
/IA
cocteau skrev:Tänkte bara kommentera detta med museum och gamla fängelser. Varje gång jag går hem från strömvallen där jag sett Gefle IF spela så går jag förbi gamla fängelset i Gävle. Och jag när jag går på gatan nedanför den gamla fängelsemuren och de hus där jag vet tidningarnas reportrar satt på taken för att kunna skriva ett "referat" av avrättningen
så får jag rysningar. Speciellt som Gefle IF redan funnits i 11 år då hr. Dalmans bila föll.

Det finns också ett fängelsemuseum i Gävle där bland annat bilan finns kvar: http://www.fangelsemuseet.se/

Bild

Skriv svar