Sista offentliga avrättningen 130 år sedan i Sverige.

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Sista offentliga avrättningen 130 år sedan i Sverige.

Inlägg av Frogman » 19 maj 2006, 08:54

18:e maj 1876 så skedde sista offentliga avrättningarna i Sverige, ena på Gotland, 800 åskådare såg när en rånmördare blev halshuggen.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 19 maj 2006, 11:00

Ja precis.

De avrättade var de båda rånmördarna Konrad Petter Lundqvist Tector och Gustav Adolf Eriksson Hjert. Dessa två förbrytare hade träffats på fängelset Långholmen, där de sedan tidigare avtjänat fängelsestraff för bland annat stöld. Anlednigen till dödsdomarna var att de överfallit en diligens i tron att det var postdiligensen, och därefter rånat och mördat dess kusk. Hjert och Tector avrättades på olika ställen i landet - Hjert i Södermland och Tector på Gotland. Skarprättaren Johan Fredrik Hjort (1814-1882) tjänstgjorde vid Hjerts avrättning, medan Tector halshöggs av den troligen berusade Petter Steineck (f 1822), som blev tvungen att hugga tre gånger innan huvudet föll. Det har spekulerats i om den blodiga tillställningen kan ha varit det som föranledde att man förbjöd offentliga avrättningar.

Den sista personen som avrättades i Sverige var kyparen Johan Alfred Andersson Ander (f. 1873) som dömts för ett brutalt rånmord på en kassörska i Stockholm. Ander var den första och enda som avrättats med giljotin i Sverige. Skarprättare vid den avrättningen var Albert Gustaf Dahlman (1848-1920), som varit hela rikets skarprättare sedan år 1900. Dödsstraffet avskaffades i Sverige samma år som han dog.

/Mäster Grå

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 19 maj 2006, 15:03

Mäster Grå skrev:Ja precis.

De avrättade var de båda rånmördarna Konrad Petter Lundqvist Tector och Gustav Adolf Eriksson Hjert. Dessa två förbrytare hade träffats på fängelset Långholmen, där de sedan tidigare avtjänat fängelsestraff för bland annat stöld. Anlednigen till dödsdomarna var att de överfallit en diligens i tron att det var postdiligensen, och därefter rånat och mördat dess kusk. Hjert och Tector avrättades på olika ställen i landet - Hjert i Södermland och Tector på Gotland. Skarprättaren Johan Fredrik Hjort (1814-1882) tjänstgjorde vid Hjerts avrättning, medan Tector halshöggs av den troligen berusade Petter Steineck (f 1822), som blev tvungen att hugga tre gånger innan huvudet föll. Det har spekulerats i om den blodiga tillställningen kan ha varit det som föranledde att man förbjöd offentliga avrättningar.

Den sista personen som avrättades i Sverige var kyparen Johan Alfred Andersson Ander (f. 1873) som dömts för ett brutalt rånmord på en kassörska i Stockholm. Ander var den första och enda som avrättats med giljotin i Sverige. Skarprättare vid den avrättningen var Albert Gustaf Dahlman (1848-1920), som varit hela rikets skarprättare sedan år 1900. Dödsstraffet avskaffades i Sverige samma år som han dog.

/Mäster Grå
Det var ett dubbelmord då även en annan person blev mördad vid samma tillfälle som kusken. Avrättningen på Gotland
skedde i Stenkumla. Tector greps på Gotland och hade begått en massa stölder där också.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 maj 2006, 19:01

Finns det några siffror på antalet årliga avrättningar i Sverige de sista 30 - 50 åren med dödsstraff?

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 20 maj 2006, 12:49

Ja, det var ju en bra fråga... :?
Kan ej några exakta siffror på just de årtalen. Däremot vet jag att A G Dahlman avrättade 6 pers under de 35 år han var i tjänst. Under de sista tjugo åren fram till 1920 var han ju dessutom ensam bödel i Sverige. Det var dock betydligt fler avrättningar under början och mitten av 1800-talet. Mellan år 1800 och år 1864 avrättades exempelvis 644 pers. i Sverige. Vid denna tid var hängning fortfarande en alternativ avrättningsmetod -det avskaffades först 1858. Hängning utfördes för sista gången år 1832 om jag ej minns fel.
Från 1864 och fram till 1900-talets början vet jag dock ej hur många som avrättats.

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 20 maj 2006, 12:51

Och förresten, jag skrev nog förut att dödsstraffet avskaffades samma år som AG Dahlman dog, alltså 1920. Det ska vara 1921, alltså året efter hans död.

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 20 maj 2006, 13:13

Har hört ett rykte om att fram tills att riddarhusordningen förlorade sin ställning som officiell författning 2003, så fanns det en obsolet förordning som sade att adelsnmän hade privilegiet att avrättas med svärd. Är detta en skröna eller finns det en sanning att det gällde, åtminstone till och med avskaffandet av dödsstraff i krigstid 1972??

/CvD

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 20 maj 2006, 13:31

Jag har ingen aning om hur länge det har funnits kvar i regelverk etc, men under lång tid -från medeltiden och åtminstone till och med 1700-talet var detta praxis vid dödsstraff. Adeln hade rätt att avrättas med svärd och inte med bila, då det sistnämnda förknippades med djurslakt. Halshuggning med svärd uppfattades som mycket mera ärofyllt och det krävde dessutom en mycket skickligare bödel. Själva hugget krävde mer styrka och precision, eftersom svärdet är ett förhållandevis lätt vapen, samt att den dödsdömde satt upp, så att man på så vis måste hugga horisontellt. Det var således inte alla bödlar som kunde halshugga med svärd. Om den dödsdömde skulle avrättas med svärd eller med bila kunde också ha med brottets art att göra, vissa brott ansågs som mera skamliga än andra. Man kunde också bli "benådad" från halshuggning med bila, till att i stället halshuggas med svärd.
I Frankrike under franska revolutionen kom idéer om att alla -oavsett klass- skulle dö på samma sätt. Den nyligen uppfunna giljotinen passade bra eftersom den varken var svärd eller bila och döden på så vis blev "jämställd". Personligen vet jag ju i o f s inte om folk då gick runt och propagerade för giljotinering med hänvisning till jämlikhet, eller om det är en efterkonstruktion av nutida historiker...
I Sverige var det nog i nästan alla halshuggningsfall bila som användes under 1800-talet. Jag tror att svärdsanvändandet dog ut i slutet av 1700-talet men är ej säker... Finns det någon annan som vet?

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 maj 2006, 14:13

Finns det någon återgiving av Ankarströms avrättning, han var ju adelsman och halshöggs med svärd 29/4 1792.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 21 maj 2006, 17:21

Besökte platsen i Stenkumla idag på vägen hem ifrån min fisketur, se http://user.tninet.se/~ivf441d/
Förresten sista avrättningen i Sverige var väl Ander 1910?

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 25 maj 2006, 21:53

Förresten sista avrättningen i Sverige var väl Ander 1910?
Ja. Men den var inte offentlig. Jag tror att han blev avrättad inne på Långholmens fängelseområde.

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 25 maj 2006, 22:07

Psilander skrev:Finns det någon återgiving av Ankarströms avrättning, han var ju adelsman och halshöggs med svärd 29/4 1792.
Johan Jakob Ankaström avrättades genom halshuggning, åtföljt av stegling och partering i 4 delar, på galgbacken vid Skanstull i Stockholm. Då hade han först under den 19:e, 20:e och 21:a april fått spö på fem olika torg i staden. Vill man läsa en längre skildrig av detta så finns det bla i Grimbergs bok "Svenska Folkets underbara öden" del VII 1772 till 1809, kapitlet heter Gustavianerna störtas, men kungamördarna slippa lindrigt undan.

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 maj 2006, 00:47

Jag tänkte mer på någon första handskälla typ dagbok.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 26 maj 2006, 11:59

Vet ej, tyvärr. Jag har aldrig hört talas om någon i alla fall. :(

/Mäster Grå

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2006, 19:41

Mathias Forsberg skrev:Finns det några siffror på antalet årliga avrättningar i Sverige de sista 30 - 50 åren med dödsstraff?
Jag vet inte om du har sett det, men jag har hänvisa vid ett par tillfällen på Skalman om avrättningsdatabasen som finns på http://www.genealogi.se

http://www.genealogi.se/avrattade/form.php

Det är rapporten kring den sista avrättningen i Sverige.
Från Rötter
För en tid sedan såg jag ett program i TV där det bland annat ingick ett kort referat om en giljotin som 1903 hade inköpts från Frankrike.
Denna fallbila användes endast en gång. I Per Anders Fogelströms bok
Mödrar och söner finns det beskrivet om när denna bila användes för första och sista gången.
Förre kyparen och värdshusidkaren, Johan Alfred Andersson Ander, hade rånmördat en kassörska på Gerells växelkontor vid Malmskillnadsgatan. Offret var Anna Viktoria Hellsten, 24 år gammal. Detta hände i början av år 1910. Ander satt nu dödsdömd på Långholmen och väntade på sin avrättning. Fogelström skriver: ”Stunden när bilan skulle falla var utsatt till klockan åtta den
tjugotredje november, en minut före solens uppgång. Plats var Långholmens
fängelsegård”...
Skarprättare Dalman, som bodde vid Sankt Eriksgatan, numera landets ende bödel, verkställde avrättningen. Den sextiotvåårige bödeln, den trettiosjuårige mördaren och den tjugofyraåriga Anna Viktoria, kom alltså att bli smått historiska eftersom dödsstraffet avskaffades i Sverige detta år. En annan märklig händelse, fortsätter Fogelström, var att avrättningen förlagts till samma dag som Hjalmar Branting fyllde femtio år.
Frogman skrev
18:e maj 1876 så skedde sista offentliga avrättningarna i Sverige, ena på Gotland, 800 åskådare såg när en rånmördare blev halshuggen.
Denna avrättning finns också rapporterat i databasen för den som är intresserad, jag sökte på 1910 och respektive 1886 på http://www.genealogi.se/avrattade/search.php och fick några träffar, 1910 års avrättning har många dessutom kommenterat.

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 30 gånger.

Skriv svar