Tyskt enande av annan än preussarna?
Tyskt enande av annan än preussarna?
Hur skulle utvecklingen i Tyskland tett sig om någon annan än preussarna enade Tyskland? Säg att tex Bayern enade landet. Skulle det t.ex. varit mindre krigiskt? Mer kopplat till Österrike?
Iochmed Tysklands inverkan på världshistorien i nutid så är det en ganska intressant frågeställning.
Iochmed Tysklands inverkan på världshistorien i nutid så är det en ganska intressant frågeställning.
Mest realistisk motkandidat annars är väl Österrike och inte Bayern. Men med tanke på nationalismens kraft under 1800-talet så känns det låmgsökt att tänka sig att ett multinationellt feodalprojekt skulle ha en chans mot en hungrig, ungkapitalistisk nationalstat. Men annorlunda, det skulle det bli.
/ Probstner
/ Probstner
Problemet var att Preussen var dom starkaste i området och kunde påverka politiskt dom andra tyska staterna. Bayern var starkt men lydde Öterrike-Ungern i allt och vågade inte påverka dom andra tyska staterna då detta skulle störa Österrike-Ungern. Hade inte Preussen enat dom så hade nog aldrig Tyskland uppståt. Men detta är bara min mening...
-
Ostrobothnia
- Medlem
-
Ostrobothnia
- Medlem
CvD skrev:Sydtyrolen och Slovenien ej att förglömmaOstrobothnia skrev:Men om man skulle utgå ifrån att det var Österrike som enade Tyskland. Hur hade det då gått med Balkanprovinserna och ungern? Det var väl bara dagens österrike o tjeckien med omnejd som hörde till det egentliga Österrike.
/CvD
Ryms dom inte med under kategorin "omnejd"?
Beror på hur stort omnejden ärOstrobothnia skrev:CvD skrev:Sydtyrolen och Slovenien ej att förglömmaOstrobothnia skrev:Men om man skulle utgå ifrån att det var Österrike som enade Tyskland. Hur hade det då gått med Balkanprovinserna och ungern? Det var väl bara dagens österrike o tjeckien med omnejd som hörde till det egentliga Österrike.
/CvD
Ryms dom inte med under kategorin "omnejd"?
/CvD
http://berg.heim.at/almwiesen/410100/Austria1914-1.jpg
Här ser ni hur stort Österrike var under tiden för enandet av Tyskland.
Här ser ni hur stort Österrike var under tiden för enandet av Tyskland.
-
Ostrobothnia
- Medlem
Hela ungern och södra ukraina hade inte jag velat kalla "omnejd".
Hursomhelst, det var Preussen som bröt upp dem österrikiska kraven på tyskland en gång för alla i samband med broderkriget 1866, och om man ser det ur ett mer långsökt/längre perspektiv, så var det Napoleon som väckte denna nationalism, 50 år tidigare. Napoleon bröt upp det tyskromerskariket, men allt kommer med en baksida. När proviant förrycktes från befolkningen och förtryck spred sig, väcktes tanken på en enad stat. Ett gigantiskt Österrike med införlivande av tyskland kan man spekulera i, men jag har svårt att se hur det skulle fungera. Det var ju en enorm splittring i Österrike, då dem redan hade ett väldigt mångkulturellt/mångspråkigt land.
Hursomhelst, det var Preussen som bröt upp dem österrikiska kraven på tyskland en gång för alla i samband med broderkriget 1866, och om man ser det ur ett mer långsökt/längre perspektiv, så var det Napoleon som väckte denna nationalism, 50 år tidigare. Napoleon bröt upp det tyskromerskariket, men allt kommer med en baksida. När proviant förrycktes från befolkningen och förtryck spred sig, väcktes tanken på en enad stat. Ett gigantiskt Österrike med införlivande av tyskland kan man spekulera i, men jag har svårt att se hur det skulle fungera. Det var ju en enorm splittring i Österrike, då dem redan hade ett väldigt mångkulturellt/mångspråkigt land.
Senast redigerad av 1 Tojo88, redigerad totalt 1 gånger.
-
Ostrobothnia
- Medlem
Nä det hade jag väl inte menat heller, jag syftade på de områden som nu ligger närmast kring dagens österrike,Tojo88 skrev:Hela ungern och södra ukraina hade inte jag velat kalla "omnejd".
o dit räkar ju inte ukraina, ungern var väl sin egen hälft. (aningen diffus formulering)Det var väl bara dagens österrike o tjeckien med omnejd som hörde till det egentliga Österrike.
Ääh jag får väl ge upp med det här när jag inte får till klätt i ordentliga ord det jag vill ha reda på.
Den här artikeln säger lite om uppdelningen av Österrike-Ungern. Det egentliga Österrike på den tiden fanns något inte, såvida du inte med det egentliga Österrike enbart talar om de tysktalande delarna av dubberlmonarkin...Ostrobothnia skrev:Nä det hade jag väl inte menat heller, jag syftade på de områden som nu ligger närmast kring dagens österrike,Tojo88 skrev:Hela ungern och södra ukraina hade inte jag velat kalla "omnejd".o dit räkar ju inte ukraina, ungern var väl sin egen hälft. (aningen diffus formulering)Det var väl bara dagens österrike o tjeckien med omnejd som hörde till det egentliga Österrike.
Ääh jag får väl ge upp med det här när jag inte får till klätt i ordentliga ord det jag vill ha reda på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Austro-Hungarian_Empire
http://www.donaumonarchie.com/
/CvD
-
Ostrobothnia
- Medlem
Ingen fara!Okej jag är lite dålig att uttrycka mig så det blir lite grötiga formulringar. (Och jag som ska ha 2 modersmåls uppsatser skrivna denhär veckan Sad )
Om du syftar på några hundra år tillbaks i tiden, innan Österrike drev ner turkarna till balkan, så var väl egentligen, dem södra delarna av Tjeckien/alternativt norra italien, inom Österrikes influenssfär(akta stavning
Rätta mig gärna om jag har fel gällande årtal, 1500-tal är inte min starkaste sida.
Lite snurrigt blev det allt. Begreppet Österrike som vi använder det är starkt länkat till huset Habsburg, och Rudolf av Habsburg lyckades ett par decennier före 1200-talets slut få kontroll över ett lite större område än det gamla hertigdömet Österrike (=ungefär längs Donau mellan Passau och Bratislava). Redan från början hörde inlandsdelen av nuvarande Slovenien dit. Det som idag är Tjeckien plus Schlesien och dåvarande Ungern (som blev allt mindre när turkarna expanderade) kom i habsburgska händer ("blev österrikiskt") först på 1520-talet. Landet växte mot sydost när turkarna trängdes tillbaka vid slutet av 1600-talet. Från tid till annan omfattade huset Habsburg under nämnda tidevarv också områden som dagens Spanien (och därmed halva den amerikanska kontinenten) och Belgien och delar av Italien, men de områdena skulle nog ingen komma på att identifiera med begreppet "Österrike". Områdena på Karpaternas utsida (ungefärs södra Polen och västra Ukraina) samt Dalmatien tillkom som ett resultat av Napoleonkrigen och Bosnien-Herzegovina först långt senare.Tojo88 skrev:Om du syftar på några hundra år tillbaks i tiden, innan Österrike drev ner turkarna till balkan, så var väl egentligen, dem södra delarna av Tjeckien/alternativt norra italien, inom Österrikes influenssfär(akta stavning :P). Det var först under 1500-talet i samband med det Habsburgska väldets utbredning som resten av "Tjeckien"(Böhmen) annekterades. I slutet av 1500-talet började oroligheter sprida sig i det nuvarande Tjeckien med anledning av Martin Luther. Dessa uppror slogs blodigt ner av Österrikarna, resten är historia, en skön svensk sådan. :D
Rätta mig gärna om jag har fel gällande årtal, 1500-tal är inte min starkaste sida.
De länder som man kanske med någon historisk rätt kan kalla för primärt österrikiska är - förutom det forma hertigdömet - Steiermark, Kärnten, Krain och Tyrolen (inkl Vorarlberg) samt det senare tillkomna ärkestiftet Salzburg med omland. Därnäst med viss tvekan de s k böhmiska länderna (Böhmen, Mähren och Schlesien). Men knappast de delar som idag ligger i Polen, Ukraina, Ungern (inkl Slovakien, Rumänien och Serbien), Kroatien och B-H.
/ Probstner