Kagalen ?
Kagalen ?
Efter ändlösa diskutioner med en vän, vad var kagalen för nått ?...
Menar du det här?
http://www.taidemuseo.fi/svenska/veisto ... tby=statue... Kagalen, motståndsrörelsen som bildades under den första förtryckarperioden 1899-1905. Kagal, en förryskning av hebreiskans kahal som betyder församling, användes av ryska nationalister som benämning på hemliga judiska sällskap och senare också på ledarna för det passiva motståndet i storfurstendömet Finland.
Så du har fått fram samma sak som mig, men min vän påstår att dom hemliga judiska sällskapen var på nåt sätt var kommunister och senare deltog i det finska inbördeskriget och mördade bland annat hans släkt. Samma Kagal är även skyldiga till att gjort statskuppen i ryssland och mördade tsaren där och sen styrde Sovjetunionen fram till dess fall.Min vän påstår även att kagalen ligger bakom det mesta som hänt dom sista 150 åren, han rent påstår att det mesta elände som har hänt dom senaste 3000 åren är judarnas så ni fattar vart det barkar. Så några tips hur man argumenterar mot ett sånt sätt att se ?, för så fort man försöker motbevisa så har ju judarna tagit bort det från nätet eller så äger dom alla media så ingen kan publicera nåt negativt om dom!!. Men det är ett klassiskt sätt för dom som fått en sån konspirations teori på hjärnan att argumentera.
Så det är ingen som har mer fakta om Kagalen än det lilla jag hittar på nätet ?.
Så det är ingen som har mer fakta om Kagalen än det lilla jag hittar på nätet ?.
Skämtar du, han började med frimurarna men nu är det mest judarna som gäller. Får väl göra som resten av hans vänner, säga upp bekantskapen för ingen orkar lyssna i längden, för säger man emot så ser man ju inte vad dom pysslar med men jag ser bara en massa skit.
Vad är det med alla så kallade "jude" hatare?....bara ren avundsjuka eller, för jag bara inte fattar hur man kan tolka saker som dom gör.....ser dom inte all skit som skrivs ?....
Vad är det med alla så kallade "jude" hatare?....bara ren avundsjuka eller, för jag bara inte fattar hur man kan tolka saker som dom gör.....ser dom inte all skit som skrivs ?....
Jag upphör aldrig att förvånas över alla dessa teorier, den här varianten hade jag aldrig hört
Ang. din ''kompis'' antisemitism ( är det inte det så kommer det nog att utvecklas till det), jag tror inte det är enbart avundsjuka som ligger till grunden. Folk gillar och ogillar olika saker helt enkelt, det kan vara dåliga tidigare erfarenheter bland annat.
Folk försöker ofta dra professionella slutsatser genom att leka amatörpsykologer- samma sak som att alla tror att man har liten penis bara för att man har en dyr bil t.ex.
Det är en sjukdom i vårt samhälle där folk använder Aftonbladet och Se & Hör som uppslagsverk.
Jag hatar kålpudding- i moderna politiskt korrekta termer skulle jag därmed ha fördomar om kålpudding, alltså tycker jag illa om kålpudding bara för att jag aldrig smakat på det, även att jag har smakat på det för många gånger.
Tro mig- jag läser psykologi varje dag och natt på min högskola.
Så länge den där killen håller sina tankar och paranoida idéer för sig själv och inte förolämpar någon, så är det bara att skita i honom, det är ju lyckligtvis en demokrati vi lever i.
Nu vet jag inte hur gammal han är, men det låter som en klassisk identitetskris á la tonåren. Då blir de flesta antingen höger- eller vänsterextremister.
Förresten tror jag (hoppas iaf) att din kompis växer ifrån det där tankesättet.
Mvh Andreas
Ang. din ''kompis'' antisemitism ( är det inte det så kommer det nog att utvecklas till det), jag tror inte det är enbart avundsjuka som ligger till grunden. Folk gillar och ogillar olika saker helt enkelt, det kan vara dåliga tidigare erfarenheter bland annat.
Folk försöker ofta dra professionella slutsatser genom att leka amatörpsykologer- samma sak som att alla tror att man har liten penis bara för att man har en dyr bil t.ex.
Det är en sjukdom i vårt samhälle där folk använder Aftonbladet och Se & Hör som uppslagsverk.
Jag hatar kålpudding- i moderna politiskt korrekta termer skulle jag därmed ha fördomar om kålpudding, alltså tycker jag illa om kålpudding bara för att jag aldrig smakat på det, även att jag har smakat på det för många gånger.
Tro mig- jag läser psykologi varje dag och natt på min högskola.
Så länge den där killen håller sina tankar och paranoida idéer för sig själv och inte förolämpar någon, så är det bara att skita i honom, det är ju lyckligtvis en demokrati vi lever i.
Nu vet jag inte hur gammal han är, men det låter som en klassisk identitetskris á la tonåren. Då blir de flesta antingen höger- eller vänsterextremister.
Förresten tror jag (hoppas iaf) att din kompis växer ifrån det där tankesättet.
Mvh Andreas
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Har själv en kompis som har liknande åsikter, fast om frimurarna och Illuminati. Bush är en del av den konspirationen, annars hade han inte gjort "statskupp"...Hjultomte skrev:Så du har fått fram samma sak som mig, men min vän påstår att dom hemliga judiska sällskapen var på nåt sätt var kommunister och senare deltog i det finska inbördeskriget och mördade bland annat hans släkt. Samma Kagal är även skyldiga till att gjort statskuppen i ryssland och mördade tsaren där och sen styrde Sovjetunionen fram till dess fall.Min vän påstår även att kagalen ligger bakom det mesta som hänt dom sista 150 åren, han rent påstår att det mesta elände som har hänt dom senaste 3000 åren är judarnas så ni fattar vart det barkar. Så några tips hur man argumenterar mot ett sånt sätt att se ?, för så fort man försöker motbevisa så har ju judarna tagit bort det från nätet eller så äger dom alla media så ingen kan publicera nåt negativt om dom!!. Men det är ett klassiskt sätt för dom som fått en sån konspirations teori på hjärnan att argumentera.
Och visst, det är väl ganska svårt att övertyga dem om motsatsen, att det INTE finns en konspiration. Men då kan man dra det här argumentet: Det finns ingenting som motbevisar att en liten tomte kommer och sodomerar dig när du sover varje natt, eftersom du inte har sett den, och du är utslagen, vilket betyder att du aldrig lär se tomten/pysslingen/whatever heler. Och skulle du sätta upp en kamera för att ta reda på om det är sant är det bara att säga att fanstyget har mixtrat med den och fryst bilden eller inplanterat sin egen version av det hela.
Min kompis är f.ö. 29, så något tonårsbeteende är det inte. Iof så är han belgare, men det tror jag inte ska ha någtatt göra med saken.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det går inte att argumentera mot sådant, eftersom det är ett cirkelresonemang. Konspirationsteorin går inte att bevisa, för bevisen döljs, enligt konspirationsteorin. Kanske kan man påpeka att inga bevis bevisar ingenting i vetenskaplig mening...Hjultomte skrev:... för så fort man försöker motbevisa så har ju judarna tagit bort det från nätet eller så äger dom alla media så ingen kan publicera nåt negativt om dom!!. Men det är ett klassiskt sätt för dom som fått en sån konspirations teori på hjärnan att argumentera.
Mvh -Dan
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Skönt att höra att man inte är ensam.
Det är svårt att argumentera mot nån som tror så hårt på en sak, försöker man motbevisa så har man inte letat på rätt ställe eller som jag skrev tidigare så har dom sån kontroll över media (judarna alltså).
Satt senast idag och pratade med min vän och nämde att jag frågat om kagalen här på skalman och vad ni tror, gissa vad det blev för svar ?.
Sen råkade jag nämna att jag sökt information på wikipedia så fick jag höra den sajten drevs av en idiot, så det blev inte lättare att motbevisa saker och ting.
Det är synd att det finns så lite information att hitta om det verkliga kagalen för man ju nyfiken av sig och vill veta, inte bara en massa strunt men det är kanske svårt eftersom dom var ju faktiskt ett hemligt sällskap.
Det är svårt att argumentera mot nån som tror så hårt på en sak, försöker man motbevisa så har man inte letat på rätt ställe eller som jag skrev tidigare så har dom sån kontroll över media (judarna alltså).
Satt senast idag och pratade med min vän och nämde att jag frågat om kagalen här på skalman och vad ni tror, gissa vad det blev för svar ?.
Sen råkade jag nämna att jag sökt information på wikipedia så fick jag höra den sajten drevs av en idiot, så det blev inte lättare att motbevisa saker och ting.
Det är synd att det finns så lite information att hitta om det verkliga kagalen för man ju nyfiken av sig och vill veta, inte bara en massa strunt men det är kanske svårt eftersom dom var ju faktiskt ett hemligt sällskap.
Frågan är: fanns det hemliga judiska sällskap som kallades för kagal? Kagalen i frågan är tydligen ett finskt-nationellt hemligt sällskap, inget judiskt här inte, inte ens "för medicinskt bruk"...
Jag försökte fräscha upp minnet. Mycket riktigt, kahal har inget hemligt i sig. Det är helt enkelt en judisk församling, i överförd bemärkelse församlingsstyrelse.
Om det är nåt hemligt med det så det är klart att kristna som inte ens kunde jiddisch har inget naturligt tillträde... - därav kanske rykten om hemligfullhet...
Men jag kan tänka mig att t.ex. grupper av judiska, mer eller mindre illegala kommunister, kunde ha kallats för kahalen - lite snällare än att säga judegruppen...
eller nåt sånt.
Jag försökte fräscha upp minnet. Mycket riktigt, kahal har inget hemligt i sig. Det är helt enkelt en judisk församling, i överförd bemärkelse församlingsstyrelse.
Om det är nåt hemligt med det så det är klart att kristna som inte ens kunde jiddisch har inget naturligt tillträde... - därav kanske rykten om hemligfullhet...
Men jag kan tänka mig att t.ex. grupper av judiska, mer eller mindre illegala kommunister, kunde ha kallats för kahalen - lite snällare än att säga judegruppen...
eller nåt sånt.
Håller med dig, Stefan.
Mytbildningen kring Kagalen kan ju även vara ett resultat av kommunisthetsen under kalla kriget, men å andra sidan har ju antisemitism alltid funnits, så det kanske är ännu äldre, jag har heller inte en aning. Det var faktiskt när jag läste den här tråden som jag för första gången överhuvudtaget hörde talas om kagalen.
Andreas
Mytbildningen kring Kagalen kan ju även vara ett resultat av kommunisthetsen under kalla kriget, men å andra sidan har ju antisemitism alltid funnits, så det kanske är ännu äldre, jag har heller inte en aning. Det var faktiskt när jag läste den här tråden som jag för första gången överhuvudtaget hörde talas om kagalen.
Andreas