Homosexualitet kring sekelskiftet 17/1800-talet i Sverige

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Homosexualitet kring sekelskiftet 17/1800-talet i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2005, 14:24

När jag sökte på Riksarkivet om en annan händelse så hittade jag följande text från 2001. Trots att jag har jobbat med befolkningsstatistik runt fyra år så kom denna händelse lite grann som en överraskning för mig. Hur vanligt var det egentligen med homosexualitet under sekelskiftet 17/1800-talet? I nedanstående händelse så var antagligen en av kvinnorna utklädd som en man och kan nog räknas som en mindre skandal i dåtidens Sverige. Enligt mortalitetsportokoll som kom 1799 från denna socken utanför Uppsala, så gifte sig fem par under detta år. Så man kan dra den slutsatsen att prästen borde har kontrollerat uppgiften kring dessa personer lite bättre innan giftermålet.

Stefan
Från månadens dokument, september 2001, Uppsala landsarkiv
Giftermål mellan två kvinnor i Vaksala

I Vaksala församlings vigselbok 1799 är infört att bruksinspektorssonen Anders Magnus Åhrman och jungfru Anna Friederica Lundmark från Jälla sätesgård vigdes i Jälla 30 december.
Parets historia för tiden närmast därefter är i sammandrag inskriven längre ned på sidan, där det anges att "det var ett stort och ohört bedrägeri emedan Brud och Brudgumme bägge voro Qvinnor ". Prästen hade innan lysningen kunde utfärdas begärt läkarintyg om att Åhrman var av manligt kön, bland annat på grund av att Åhrmans flyttningsbetyg visade ordet "Tvivelaktigt" vad gällde äktenskap och att det flyttningsbetyg, som inkom då prästen begärde ett förtydligande från Åhrmans förra församling, visade "Till äktenskap ledig härifrån både såsom man och kvinna". Det visade sig senare att den blivande brudens svåger hade inställt sig vid besiktningen i stället för Åhrman.
En månad efter vigseln hade bruden klagat hos prästen över att brudgummen hade visat sig vara i avsaknad av såväl påstådd förmögenhet som mankön. Prästen anmälde saken till domkapitlet, som hänsköt den till länsstyrelsen, vilken såg till att det blev rättssak i brottmål. Av Vaksala häradsrätts dombok vid urtima ting 2 augusti 1800 framgår vid förhöret att Åhrman i verkligheten hette Anna Maria Åhrman och var född 1777 på Tollfors bruk i Valbo socken i Gästrikland, där fadern var trädgårdsmästare. Från 10 års ålder hade hon uppfostrats som barn i huset på Tollfors herrgård tills hon som 16-åring blev kammarpiga på Ålbo i Ålands socken i Uppland. Där hade arrendatorns dotter, som var gravid, med löfte om framtida gottgörelse övertalat henne att klä sig i manskläder och uppge sig vara barnets far. Sedan begav hon sig till Stockholm försedd med ett flyttninsbetyg, som visade hennes nya identitet som man, vilket hon fått genom att hennes husbonde ordnat ett bevis från barnmorskan om Anna Marias kön; barnmorskan hade, visade det sig, "endast känt på Åhrman utan på kläderna".
Efter flera olika anställningar som mansperson hade hon kommit till Eka säteri i Hagby socken i Uppland, där hon träffat Anna Fredrika Lundmark, som var hushållerska på herrgården.
Efter flera sammanträden kom utslag i målet 10 september, då rätten dömde båda kvinnorna att mista äran, böta 50 daler silvermynt och att förbjudas att vistas i den församling, där brottet förövats. Domen hänsköts till Hovrättens avgörande.

Protokollen i målet omfattar 122 sidor.

Månadens dokument, september 2001: Vaksala kyrkoarkiv E:1 och Vaksala häradsrätts arkiv A III:2.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 december 2005, 14:50

Av protokollet så kan man ju inte utläsa huruvida det här gällde en sexuell förbindelse mellan kvinnorna, eller om det bara gällde ett överenskommet bedrägligt giftermål (av någon anledning) som sedan fallerar?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2005, 15:27

Dûrion Annûndil skrev:Av protokollet så kan man ju inte utläsa huruvida det här gällde en sexuell förbindelse mellan kvinnorna, eller om det bara gällde ett överenskommet bedrägligt giftermål (av någon anledning) som sedan fallerar?
Det såg jag, men hur vanligt var det med homosexualitet under den där tiden.

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 december 2005, 15:51

Stefan Lundgren skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Av protokollet så kan man ju inte utläsa huruvida det här gällde en sexuell förbindelse mellan kvinnorna, eller om det bara gällde ett överenskommet bedrägligt giftermål (av någon anledning) som sedan fallerar?
Det såg jag, men hur vanligt var det med homosexualitet under den där tiden.

Stefan
Eftersom man varken klassificerade folk med den benämningen på den tiden, eller därför förde någon statitstik över saken, så tror jag det blir svårt att svara på den frågan... Möjligen skulle man väl kunna göra någon egen statistik över hur många som råkat ut för lagen för att ha varit inblandade i homosexuella situationer (en bedömningsfråga utifrån modernt perspektiv), utifrån rättsliga protokoll.

Mvh -Dan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2005, 16:02

[
b]Durion A skrev[/b]
Eftersom man varken klassificerade folk med den benämningen på den tiden
Enligt NE så myntades ordet för första gången av författaren Karl Maria Benkert 1869. Men jag antar som du var inne på att det förekom "förälskelse" i samma kön dessförrinnan, men det inte finns någon statistik över det.
Möjligen skulle man väl kunna göra någon egen statistik över hur många som råkat ut för lagen för att ha varit inblandade i homosexuella situationer (en bedömningsfråga utifrån modernt perspektiv), utifrån rättsliga protokoll.
Enligt avrättningsdatabasen så var det ingen som har blivit dömd till döden p g a homosexualitet, däremot är det många som har blivit dömda p g a blodskam till döden. Om man kan eventuellt räkna in dessa individer också. Jag har förståelse att det är svårt att få fram uppgifter, men jag utesluter inte om det var någon raritet, slutsatsen är att det troligen förekom i mindre utsträckning.

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 december 2005, 16:16

Stefan Lundgren skrev:Enligt avrättningsdatabasen så var det ingen som har blivit dömd till döden p g a homosexualitet, däremot är det många som har blivit dömda p g a blodskam till döden. Om man kan eventuellt räkna in dessa individer också.
Blodskam är incest, och har inget med homosexualitet att göra.
Stefan Lundgren skrev:Jag har förståelse att det är svårt att få fram uppgifter, men jag utesluter inte om det var någon raritet, slutsatsen är att det troligen förekom i mindre utsträckning.
I brist på några siffror, så kan du ju inte motivera den slutsatsen.

Mvh -Dan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2005, 16:42

Dûrion Annûndil skrev:
Stefan Lundgren skrev:Enligt avrättningsdatabasen så var det ingen som har blivit dömd till döden p g a homosexualitet, däremot är det många som har blivit dömda p g a blodskam till döden. Om man kan eventuellt räkna in dessa individer också.
Blodskam är incest, och har inget med homosexualitet att göra.
Stefan Lundgren skrev:Jag har förståelse att det är svårt att få fram uppgifter, men jag utesluter inte om det var någon raritet, slutsatsen är att det troligen förekom i mindre utsträckning.
I brist på några siffror, så kan du ju inte motivera den slutsatsen.

Mvh -Dan
Det första; jag känner till att blodskam betyder incest, men min fundering var om dåtidens domare såg det som samma sak mellan incest-homosexualitet.

Det andra; det kan jag hålla med om. Men, jag tror inte heller att homosexualitet är någon påflugen händelse som inträffade fr o m det utmyntade ordet "homosexualitet" vid slutet av 1860-talet. Utan det förekom innan också, det kan man alltid har någon teori om. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 december 2005, 21:57

Stefan Lundgren skrev:Det första; jag känner till att blodskam betyder incest, men min fundering var om dåtidens domare såg det som samma sak mellan incest-homosexualitet.
Tja, hittar du domar där de gör den kopplingen så... Men annars så är det väl en modern fördom att homosexuella skulle vara mer benägna att förgripa sig på sina barn.
Stefan Lundgren skrev:Det andra; det kan jag hålla med om. Men, jag tror inte heller att homosexualitet är någon påflugen händelse som inträffade fr o m det utmyntade ordet "homosexualitet" vid slutet av 1860-talet. Utan det förekom innan också, det kan man alltid har någon teori om. :)
Att homosexuella handlingar förekom även innan 1869 behöver man ju inte tvivla på. Huruvida det var vanligt eller ovanligt, eller om andra brottsrubriseringar antyder detta, är ju en annan femma.

Mvh -Dan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 december 2005, 17:54

Jag tror nog att jag skall lusläsa de avrättningsdomar som finns på http://www.genealogi.se och det kan vem som helst göra, möjligen kan man hitta någon koppling. Men för närvarande hinner jag inte göra detta, men har för mig om jag tänker efter att det förekom ett annat fall med homosexualitet i Länna socken utanför Norrtälje under 1700-talet. Skall nog kolla upp den där saken.

Stefan

oilc
Tidigare medlem

Re: Homosexualitet kring sekelskiftet 17/1800-talet i Sverig

Inlägg av oilc » 29 augusti 2011, 21:14

Jag har inte läst igenom hela tråden, men om du vill få reda på de närmare omständigheterna kring det här fallet, så kan jag rekommendera boken: Borgström Eva, ed (2002). Makalösa kvinnor: könsöverskridare i myt och verklighet. Stockholm: Alfabeta/Anamma. Libris 8707902. ISBN 91-501-0191-9 (inb.)

Det här fallet nämns där, liksom också en rad närbesläktade fall under tiden 1500-1800 av kvinnor som klär ut sig till män och tjänstgör som drängar och soldater och gifter sig med andra kvinnor.

Maria Åhrman hade som 17:åring klätt ut sig till man och fått ett intyg på manligt kön av en barnmorska för att kunna ta på sig faderskapet för den ogifta arrendatorsdottern Anna Carolina Sedbergs väntade barn
Hon hade efter en tids förhållande gift sig med Anna Frederika Lundmark, hushållerska på Eka sätesgård i Haga socken där Åhrman tjänstgjorde som taffeltäckare. För att få intyg på att Åhrman var man hade Lundmark övertalat sin svåger rättaren Mattias Nyberg att genomgå en kroppsundersökning i Åhrmans namn. Inför rätta förnekade Åhrman att hon var homosexuell och hävdade att Lundmark hade lurat henne till giftermålet medveten om att hon var kvinna därför att hon trodde att Åhrman snart skulle få ett stort arv, och sedan avslöjat henne då hon insett att det inte fanns något arv, medan Lundmark påstod att hon inte hade haft en aning om att Åhrman var kvinna då de gifte sig.

Hur vanligt det var med homosexualitet förr är ju omöjligt att veta eftersom homosexualitet var förbjudet och därför något man dolde, men man kan hitta fall där människor har ställts inför rätta och åtalats för att vara det. I boken ovan nämns många fall : Ulrika Eleonora Stålhammar/Vilhelm Edstedt som gifte sig med Maria Löhnman (1715), Lisbetha Olsdotter/Mats Ersson som gifte sig med Kerstin Ersdotter (1679) Anna Jöransdotter/Johan Haritu som gifte sig med Maja Kijhl (1714), och Magnus Johansson/Maria Johansdotter som under sitt liv som dräng gjorde sig ett rykte i hela bygden som "knutfriare" och förförare av pigor innan hon slutligen friade till Maria Andersdotter; den namnlösa kvinna som arbetade som kusk under namnet Petter Cederlöf och som vid liksvepningen 1780 visade sig vara kvinna hade också strax före sin död förlovat sig med en kvinna efter en lång rad kärlekshistorier bland traktens pigor.
Senast redigerad av 1 oilc, redigerad totalt 30 gånger.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 30 augusti 2011, 12:56

oilc skrev:I boken ovan nämns många fall : Ulrika Eleonora Stålhammar/Vilhelm Edstedt som gifte sig med Maria Löhnman (1715), Lisbetha Olsdotter/Mats Ersson som gifte sig med Kerstin Ersdotter (1679)
Lisbetha och Ulrika har en extra, lärorik twist. Bägge har tjänstgjort som soldater och avslöjats så småningom.
Lisbetha avrättades, dymedelst gav hon upphov till myten att kvinnliga soldater avrättades om de upptäcktes.
Korpral "Ulrika" fick däremot enkom en månad, fästmön en vecka. Efteråt fick de hjälp att gifta sig med var sin man, och blev anställda i kvinnliga sysslor hos "bättre folk". De hade säkert mycket kluvna känslor, men det är tydligt att de behandlades inte utan en hel del sympati.
Det visar sig att Lisbetha blev dömd för bigami. Först ett vanligt äktenskap med en man, som hon rymde ifrån. tog alltså värvning och gifte sig med en kvinna... Bigamin gjorde att det var givet att hon skulle fällas. Det är min tro att detta medförde att hon blev fälld på alla andra punkter också av bara farten.
Tilläggas kan att INGEN av de andra upptäckta soldater /kvinnorna som jag hört talas om, blev straffad för någonting. De blev förvisso avskedade, men fick behålla den redan intjänade lönen. Har de under tiden tjänat in medalj eller annan belöning - fick de ut den också.

Ergo: Dessa rättegångar visar i blixtbelysning ATT homosexuella (nåja lesbiska) äktenskap förekom, och de var inte helt unika. Samma kan sägas om kvinnliga, förklädda soldater.

Det är vidare min hypotes, att en del aldrig blev upptäckta. Och några andra fall att omgivningen anade, men så länge de höll en låg profil så lät man dem vara.

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 30 augusti 2011, 14:57

Stefan skrev:
oilc skrev:I boken ovan nämns många fall : Ulrika Eleonora Stålhammar/Vilhelm Edstedt som gifte sig med Maria Löhnman (1715), Lisbetha Olsdotter/Mats Ersson som gifte sig med Kerstin Ersdotter (1679)
Lisbetha och Ulrika har en extra, lärorik twist. Bägge har tjänstgjort som soldater och avslöjats så småningom.
Lisbetha avrättades, dymedelst gav hon upphov till myten att kvinnliga soldater avrättades om de upptäcktes.
Korpral "Ulrika" fick däremot enkom en månad, fästmön en vecka. Efteråt fick de hjälp att gifta sig med var sin man, och blev anställda i kvinnliga sysslor hos "bättre folk". De hade säkert mycket kluvna känslor, men det är tydligt att de behandlades inte utan en hel del sympati.
Det visar sig att Lisbetha blev dömd för bigami. Först ett vanligt äktenskap med en man, som hon rymde ifrån. tog alltså värvning och gifte sig med en kvinna... Bigamin gjorde att det var givet att hon skulle fällas. Det är min tro att detta medförde att hon blev fälld på alla andra punkter också av bara farten.
Tilläggas kan att INGEN av de andra upptäckta soldater /kvinnorna som jag hört talas om, blev straffad för någonting. De blev förvisso avskedade, men fick behålla den redan intjänade lönen. Har de under tiden tjänat in medalj eller annan belöning - fick de ut den också.

Ergo: Dessa rättegångar visar i blixtbelysning ATT homosexuella (nåja lesbiska) äktenskap förekom, och de var inte helt unika. Samma kan sägas om kvinnliga, förklädda soldater.

Det är vidare min hypotes, att en del aldrig blev upptäckta. Och några andra fall att omgivningen anade, men så länge de höll en låg profil så lät man dem vara.
Maria Löhnman fick anställning som hushållerska på ett gods hos en av Ulrikas släktingar där hon arbetade fram till sin död, men jag har aldrig hört att Ulrika ska ha blivit anställd någonstans, så det var intressant att höra; Ulrika tillhörde ju överklassen där kvinnor inte förväntades arbeta. Var och som vad fick Ulrika anställning? Jag har heller inte hört att någon av dem gifte sig med män efter rättegången. Vilka gifte dom sig med, och var läste du om det? Jag har inte hört att Ulrika blev korpral. Var kan jag läsa om det? Om du inte råkat blanda samman dem med något annat fall?

När det gäller kvinnlig homosexualitet, så har den ju historiskt sett nästan alltid blivit ignorerad. Människor förr tog inte kvinnlig homosexualitet på allvar utan betraktade enbart manlig homosexualitet som en riktig sexualform. De enda gånger domstolarna tog upp frågan tycks ha varit i de fall två kvinnor hade gift sig, och då försökte man komma fram till om de hade haft sexuellt umgänge med varandra. Kvinnorna brukade alltid neka, och det verkar inte som om de svenska domstolarna brydde sig om att tvinga fram någon bekännelse. Man brydde sig inte om kvinnlig homosexualitet, det var manlig domstolarna riktade in sig på. Men vad hade hänt om kvinnorna inte hade nekat utan medgivit sexuellt umgänge? Domstolarna och kyrkan framhöll i sina yttranden att kvinnorna borde bli hårt bestraffade om de erkände att de hade haft sex med varandra, men det gjorde dom alltså aldrig. Hade dom erkänt skulle dom nog ha blivit bestraffade. Manlig homosexualitet däremot var mycket hårt bestraffad och jagad av myndigheterna; i Nederländerna förekom tex rena massavrättningar under 1700-talet. I Sverige bestraffades troligen sådana fall under beteckningen "sodomi", som under den tiden inte bara var beteckningen för sex mellan människa och djur utan för alla slags sexualformer som ansågs onormala: i fallen med gifta kvinnor åläggs också rätten att undersöka om kvinnorna hade bedrivit "sodomi" med varandra.

Annars håller jag med dig om att många kvinnliga soldater säkert inte blev upptäckta. I England sade ett militärbefäl en gång på 1700-talet att en inte alltför liten del av armén säkert bestod av kvinnor, och under en rättegång om manlig homosexualitet i den svenska armén 1715 försvarade sig en manlig soldat med att han hade besvarat en manlig kollegas närmanden enbart för att han hade trott att denne varit en av de förklädda kvinnor som sades finnas bland soldaterna. Ett svenskt exempel på en kvinna som inte blev upptäckt är Margareta Elisabeth Roos, som tjänstgjorde i armén under Karl XII och vars släktingar berättade hennes historia efter hennes död.

Romaner, visor och ballader med detta motiv var populära, och på teatrarna var skådespelerskor i byxor något av det mest publikfriande som fanns. Ulrika och Maria mötte mycket riktigt sympati, eftersom de sade sig älska varandra "kyskt" och utan några sexuella inslag. Man får också minnas att Ulrika tillhörde överklassen. Samtiden kunde visst visa beundran för kvinnors mod i armén, och det finns gott om nationalhjältinnor och legender om förklädda kvinnor som begick hjältedåd.

Men man ansåg samtidigt att det inte var meningen att de skulle visa detta mod, att det inte var deras uppgift att använda sig av tapperhet och att de "förbröt sig mot sitt kön och kränkte Guds skapelseordning" genom att leva som män, något som var förbjudet i bibeln. De begick bedrägeri enligt världslig lag och även ett brott mot religionen, vilket var allvarligt. Och man ansåg att det var en skam i religiöst och socialt avseende.
Man angav tydligt att Lisbetha hade kränkt Gud genom att klä sig i manskläder, och jag tror att man tog allvarligt på brott mot bibelns bud, vare sig det var bigami eller att klä sig i manskläder. Det ena brottet ansågs nog lika allvarligt som det andra, hur absurt det än kan tyckas för en modern människa. Även i andra länder i Europa avrättades kvinnor för detta. Under upplysningstiden på 1700-talet, då dessa händelser tycks ha varit vanligast, hade religionen däremot inte längre lika stor makt som på 1600-talet och många kvinnor beundrades och fick militära hedersbetygelser runt om i Europa. Kvinnorna före 1700-talet råkade oftast värre ut än under den i praktiken ateistiska upplysningstiden.

I de flesta fall jag har läst om fick kvinnorna någon form av straff, men långt ifrån alltid avrättning. I Sverige känner jag än bara till Lisbetha, som halshöggs 1679, och Glasmästare-Kerstin, som avrättades 1628 för att ha värvat sig till knekt. Maria Johansdotter bestraffades med kyrkligt botgöringstraff och uppenbar kyrkoplikt, ytterligare en kvinna ur Karl XII:s armé piskades som tack för att ha tjänstgjort i Norge och Carin du Rietz straffades inte alls eftersom hon, precis som den milt bestraffade Ulrika, tillhörde överklassen. Fram mot sekelskiftet 1800 blev både Brita Hagberg och Elisa Bernerström högt belönade för tapperhet i fält, men det var under en tid då den härskande klassen sedan 1700-talet hade struntat i kyrkan.

Det är absolut ett intressant ämne!

Skriv svar