Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 juli 2008, 18:25

Glenn, jag har ganska gott om utdrag ur den svenska dagspressen för detta år och jag kan utveckla det lite grann.

Men först))), det du skrev inom parentesen.

(
det är märkvärdigt hur lite intresse fallet väckte i svensk myhetsmedia
Om du inte vet om det så var det korta notiser om allting i svensk press under 1800-talet, många tidningar utkom med nummer med bara fyra-sex sidor........Du kan få en viss inblick om du söker på "rubriker" på min blogg(det har blivit 13 artiklar om vilka rubriker som förekom på en sida. Så notiserna var korta med vissa inslag av längre texter.

De fem morden som inträffade i London under 1888 och i synnerhet de mord som man förknipar med Jack The Ripper så hade bl a Svenska dagbladet en del notiser/artiklar som blev tresiffrigt om man utgår ifrån antalet ord i dessa. Jag tror nog de som läste tidningarna under 1880-talet i Sverige om bl a morden i "Whitechapel", såvisst kan man utgå ifrån att de som levde då i Sverige väl kände till vad som hände i den brittiska huvudstaden. På tal om Whitechapel (nu har jag inte hittat utdraget), men det rörde sig om ett liknande mord under 1860-talet som hade många likheter med det som hände under 1880-talet. Alltså stymping eller kraftigt våld mot själva kroppen.

I den notis som jag skrev av i det föregående inlägget kan jag tillägga att den fanns under huvudrubriken "Här och där", det var nog samma sak om man läser notiser under "Från skiljda håll" i den nerlagda Södermanlands läns tidning, att man häpnar lite grann över vad som står där. Så jag undrar varför dom grep 800 personer bara för att undvika att flera mord ägde rum.

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 10 juli 2008, 20:23

Stefan,

tack för informationen. Jag har tittat i en del svenska tidningar från 1888 (dock inte så förfärligt många), och vad du säger kan förklara varför notiserna var så små. Togs inte också utrymmet i tidningarna upp av väldigt mycket annonser? Jag har mest jämfört med de engelska, amerikanska och en del övriga europeiska tidningar och där var det en helt annan femma, med rejäla spaltmeter. I övrigt har jag inte någon större erfarenhet av svensk dagspress från just 1800-talet. De flesta svenska mordfall jag studerat har inträffat under 1900-talets första år, och då är det rejält med braskande rubriker och mycket långa artiklar som skulle göra dagens reportage oerhört bleka och ytliga i jämförelse. Märkligt att 20 år kan göra så stor skillnad.
Stefan Lundgren skrev: De fem morden som inträffade i London under 1888 och i synnerhet de mord som man förknipar med Jack The Ripper så hade bl a Svenska dagbladet en del notiser/artiklar som blev tresiffrigt om man utgår ifrån antalet ord i dessa. Jag tror nog de som läste tidningarna under 1880-talet i Sverige om bl a morden i "Whitechapel", såvisst kan man utgå ifrån att de som levde då i Sverige väl kände till vad som hände i den brittiska huvudstaden. På tal om Whitechapel (nu har jag inte hittat utdraget), men det rörde sig om ett liknande mord under 1860-talet som hade många likheter med det som hände under 1880-talet. Alltså stymping eller kraftigt våld mot själva kroppen.
Det begicks flera mord i London med lemlästningar och stymprningar som ledde till stora rubriker. Man kan bland annat nämna mördare som James Greenacre (1835) och John Norman Holmes Thorne. Men en av de mest ökände var onekligen Henry Wainwright som 1875 dödade sin älskarinna Harriet Lane, styckade hennes kropp och gömde hennes kvarlevor under golvbrädorna. Fallet (liksom hans avrättning) gavs stort utrymme i tidningarna (inte minst i de illustrerade tabloiderna), och han var faktiskt - 13 år före Jack Uppskäraren - den förste att i pressen bli titulerad "Whitechapelmördaren" eftersom mordet begicks i just Whitechapel. Vet inte om det är det fallet du tänker på - kan inte på rak arm komma ihåg något som begicks på 1860-talet. Har dock ingen aning om eller hur Wainwrights gärningar fick något utrymme i den svenska pressen.
Stefan Lundgren skrev:Så jag undrar varför dom grep 800 personer bara för att undvika att flera mord ägde rum.
Nja, nu var det väl inte riktigt så det stod i artikeln. Där stod att man tog in 800 misstänkta - punkt - sedan att man patrullerade samtliga gator och gränder (vilket nog är en smärre överdrift, dock) för att förhindra nya mord preventivt. Det ena hänger alltså inte ihop med det andra, om jag förstår artikeln rätt.
Man grep alltså hundratals misstänkta (just 800 vågar jag inte lita på som helt bekräftad, men det låter inte osannolikt). Därutöver försökte man förhindra nya mord genom att utöka patrulleringen av distrikten i East End för att göra det svårare för mördaren att operera.

I övrigt måste påpekas att Metropolitanpolisens och Scotland Yards mapp över "Whitechapelmorden" och Jack Uppskäraren faktiskt innehöll elva offer, inte för att polisen nödvändigtvis trodde att Uppskäraren var skyldig till alla, men för att dessa 11 mord katalogiserades i nämnda mapp av olika skäl och för att de utreddes tillsammans. De "fem kanoniska" offer som ofta refererats till är emellertid de som de flesta polisbefäl var överens om, men det är knappast skrivet i sten att samtliga av dem föll offer för Uppskäraren. Antalet offer måste betecknas vara ett resultat av spekulation och gissningar, då som nu. Dessvärre har efterhängsen mytbildning i böcker och filmer gjort att många tror att det är fakta att Jack Uppskäraren mördade fem kvinnor.

P.S.
Intressant blogg du har förresten, Stefan! Ska titta lite närmare på den när jag har tid.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2008, 13:49

Om annonserna i tidningen kommenterade jag i denna tråd.

viewtopic.php?f=28&t=31165
Det begicks flera mord i London med lemlästningar och stymprningar som ledde till stora rubriker. Man kan bland annat nämna mördare som James Greenacre (1835) och John Norman Holmes Thorne. Men en av de mest ökände var onekligen Henry Wainwright som 1875 dödade sin älskarinna Harriet Lane, styckade hennes kropp och gömde hennes kvarlevor under golvbrädorna. Fallet (liksom hans avrättning) gavs stort utrymme i tidningarna (inte minst i de illustrerade tabloiderna), och han var faktiskt - 13 år före Jack Uppskäraren - den förste att i pressen bli titulerad "Whitechapelmördaren" eftersom mordet begicks i just Whitechapel. Vet inte om det är det fallet du tänker på - kan inte på rak arm komma ihåg något som begicks på 1860-talet. Har dock ingen aning om eller hur Wainwrights gärningar fick något utrymme i den svenska pressen.
Jag ägnade mig en timme åt att bläddra igenom mitt tidningsarkiv igårkväll och kom på sedan att jag hade nonchalerat på något sätt de fem uppmärksammade morden i London på hösten 1888. Men såvitt vad jag kommer ihåg så var det uppmärksammat i svensk dagspress och ibland annat i Svenska dagbladet, ibland större artiklar på flera hundra ord om händelsen. Däremot hittade jag ett liknande fall som Göteborgsposten skrev om den 13 september 1873 om ett kvinnomord i just London. Jag kopierade över det bara för detta mord hade en del likheter med uppmärksammade morden som begicks av Jack the Ripper femton år senare. På www.oldbaileyonline.org kan man söka rättsfall i London samt i vissa andra delar från 1600-talet till runt 1913 har jag för mig. Jag sökte lite grann där, men det är ju över 300 poster med sökningen på murder, woman, Themsen. Jag håller även på att söka igenom de fall som inträffade 1888 i London på denna databas.

Fel av mig att skriva 800 gripna istället för 800 misstänkta.

Stefan

Ett mord som är förknipat med Jack The Rippermorden hittade jag i Göteborgsposten 13/9-1873.

Varning för eventuellt obehaglig läsning.

Men jag har kopierat artikeln och lagt i den i min databas, om någon moderator tar bort så finns den tillgänglig för den som vill har den.


Ohyggligt mord. För några dagar sedan fann en poliskonstapel i muddret å ett mudderverk på Themsen vid London ett stycke qvinnokropp. Den stympade delen bärs till en läkare, som förklarade, att de tillhört en kropp, hvilken ej legat mer än 12 timmar i vattnet. Poliskonstapeln anställde genast en noggrannare undersökning af floden, men upptäckte intet, hvaremot en annan polis på ett annat ställe, utan att känna till den första upptäckten, fann högra stycket af qvinnobålen, hvilket motsvarande den först funna delen och man fann nu att den huvudlösa bålen blifvet sönderskuren med en mycket skarp knif och att ätt äfven en såg blifvit använd. På flera andra ställen fann man senare äfven delar af kroppen, tills slutligen ansigtet, med fruntimmerhufvudhår, påträffades. Man såg genast, att mördaren eller mördarne, tagit det upprörande försigtighetsmåttet att förhindra en igenkänning, ty näsan var bortskuren, men hängde ännu fast vid öfverläppen. Ett sår syntes på högra tinningen, och detta sår antages hafva orsakat döden. Ogerningsmännen ha ännu icke upptäckts. Allmänheten i London är mycket upprörd öfver detta dåd.

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 11 juli 2008, 14:23

Hej där, Stefan,

Tro mig - jag är mycket väl medveten om de mängder av mord som begicks före, under och efter Uppskärarens skräckvälde. Jag gjorde själv en ganska gedigen research i engelska skriftliga samt webbaserade källor (inklusive Old Bailey vad gäller det sistnämnda, men på nätet jag kan också rekommendera webbsidan Victorian London). Jag nämner flera av dem i min bok Jack Uppskäraren - Kriminalfall och legend (Historiska Media).

Faktum är, att det stora problemet är att Jack Uppskärarens brott ställt många av dessa i skuggan och därav lett till den felaktiga uppfattningen att de mord han anses ha begått (vilka man nu åsyftar av dem) var exceptionella och något helt nytt. Tvärtom föregicks morden av en hel del spektaklära brott från 1820-talet och framåt.
Den största skillnaden var främst att några av Uppskärarmorden gick att härleda till samma gärningsman (något som var ovanligt på den tiden) och att de rörde upp politiska, radikala känslor då de - till skillnad från många andra mord - begicks i de fattiga distrikten och därmed ledde till debatter om sociala orättvisor. Man förfasades lika mycket över att de kopplades till den "avskyvärda prostitutionen" som av karaktären på brotten.

Det brott du refererar till ovan (och som indikerar att flera mördare eller rentav seriemördare kan ha varit i farten redan åren före Uppskäraren) är det som i engelska källor omnämns som en del i (eller rättare sagt ett förspel till) de så kallade The Embankment Murders eller Thames Torso Murders.

Från 1873 fram till 1889 påträffades nämligen flera torsos och kvinnodelar utmed Themsen samt utanför eller inne i London, och det som bekrivs i den svenska artikeln är det första kända i raden (det som var speciellt med detta fall var att huvudet och ansiktet också hittades - samt att det utsatts för lemlästningar - medan de senare fallen var huvudlösa torsos och någon enstaka arm).
Först påträffades torson den 5 september 1873 nära Battersea, därefter ett av brösten och till slut lyckades man hitta nästan alla kroppsdelarna och para ihop dem.

Ytterligare en torso och en kvinnoarm dök upp året efter, i oktober 1874. Därefter följder ett antal liknande fall fram till och med 1889.

De torsos som påträffades i september 1888 och juni 1889 (torson i Pinchin Street respektive den i källaren under Whitehall), ingick också i polisutredningen om "Whitechapelmorden" (och utgör ett par av de 11 offer som uredningen behandlar), även om flertalet polismän och läkare var av uppfattningen att de inte var verk av Uppskäraren.

Nå, verkligen mycket intressant att se en svensk artikel som tar upp fallet. I de engelska tidningarna ådrog torsomorden från 1873, 1874, 1884 och 1887 sig inte samma uppmärksamhet som de mer kända Uppskärarmorden, även om de naturligtvis nämndes.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2008, 16:46

Jo, jag har gjort en liten sökning såväl på Oldbailey och Genuiki(brittisk databas för bl a släktforskare och händelsesökare). Länken dit är http://www.genuki.org.uk/search/ och där man verkligen hitta någonting. Det har ju hänt mycket som helst med mordfall som man kan likställas med Jack The Ripper.

Vad skall tro på det där då.
MICHAEL HERTZBERG . I live at 3, Wells-street, St. George's—on the night of 15th November, at half-past ten or a quarter to eleven, I was in the Golden Lion public-house in Leman Street, having a pot of beer—the prisoner came to me and said, "Are you Jack the Ripper?"—I said, "Do I look like Jack the Ripper?"—he said, "I want to know if you are"—I took it for a joke, and said "Yes"—he touched me all round and said, "You have got some revolvers around you"—I waited a little while and then went out—he came out after me and. followed me with four boys—he took me by the arm and neck and said, "You are Jack the Ripper, I am going to bring you into the Police-Station"—I was very satisfied, because all the people knew me in Leman Street as an honest man—they took me along and took 5s.
Källa: http://www.oldbaileyonline.org/browse.j ... #highlight

Hur är det med sökningen på oldbailey, visst är det den som står överst som det handlar om och de personer som uppkommer på samma sida är också medverkade på något sätt, visst är det så???

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 11 juli 2008, 17:38

Hej Stefan.''Haha, Ja det exosterar mänder av den typen av episoder fär Uppskärarens namn antingen utnyttjades för egen vinning av andra kriminella, liksom det också finns otaliga exempel på den hysteri som existerade. Även utan råninslaget så skulle Hertzbergs indicent varit vanlig, eftersom det inte krävdes mycket för at någon skulle få för sig att en person var Jack Uppskäraren och närmast lyncha denne på plats. Jag noterar också att händlesen inträffade 18 november 1888, lite mer än en vecka efter mordet på Mary Jane Kelly och när den värsta hysterin fortfarande var på topp.

Ja, det är helt riktigt.
Det är namnet högst upp (i det här fallet en viss John McCarthy) som fallet gäller. Han var alltså den anklagade.
De övriga är vittnen. (när det står "cross examined" så är det den nyss nämnde personen - oftast vittnet - som blir utsatt för förhör). Det som står ovanför efter själva namnet är vittnets egen utsaga. Först kommer alltså vittnets utsaga, därefter utsätts han eller hon för förhör och frågor av antingen åklagaren, ordföranden eller juryn.
Senast redigerad av 1 Glenn Lauritz Andersson, redigerad totalt 11 gånger.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2008, 17:50

Då har jag alltså förstått rätt om oldbaileyonline och tack för länktipset till victorianska London.

Jag kom att tänka på det som jag har läst om Jack The Ripper, det var bl a frivilliga som spanade på objekt som misstänktes vara "Jack The Ripper". Minns en målning eller karikatyr att det var arga blickar som sneddade mot en person som gick förbi. Det var ganska vanligt förekommande, eller hur!!! Så kriminella ville vara som honom under 1800-talet alltså och det var relativt vanligt.

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 11 juli 2008, 18:16

Det är OK. Ursäkta att jag glömde bifoga länken, disträ som jag är, men du kanske hittade det ändå.
http://www.victorianlondon.org/

Nja det var trots all förenat med vissa risker att ens nämna namnet Jack Uppskäraren.
Det var betydligt vanligare att helt oskyldiga fick nästan sätta livhanken till. Det finns åtskilliga redogörelser i de polisiära rapporterna hur en mobb av medborgare praktiskt taget var nära att lyncha en person så fort denne sågs gripas av en polisman - oavsett för vilket brott det var och oavsett om personen hade gjort något eller inte. Ofta hann både polismannen och den misstänkte nätt och jämt sätta sig i säkerhet innanför dörrarna på polisstationen. Det var nog en av de få gånger som brottslingarna skyndade sig att få komma in på polisstationen!

När vi kommer in i oktober-november 1888, så rådde vissa förhållanden i East End som påminde om tillståndet av paranoia och angiveri i de städer som ockuperades av nazisterna under andra världskriget och där vanliga medborgare höll koll på varandra och inte drog sig för att ange sin närmaste granne för minsta lilla misstanke.

Teckningen du tänker på är väl antagligen den här, där några medlemmar ur Whitechapels Medborgargarde betraktar en misstänkt figur:
Bild

Bilden har emellertid ofta använts för att illustrera en av de misstänkte, Aaron Kosminski (som det inte finns något fotografi eller annan avbildning på).
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2008, 15:28

Jo, det var den bilden som jag tänkte på om det inte finns flera snarlika bilder förstås.
Nja det var trots all förenat med vissa risker att ens nämna namnet Jack Uppskäraren.
Det var betydligt vanligare att helt oskyldiga fick nästan sätta livhanken till. Det finns åtskilliga redogörelser i de polisiära rapporterna hur en mobb av medborgare praktiskt taget var nära att lyncha en person så fort denne sågs gripas av en polisman - oavsett för vilket brott det var och oavsett om personen hade gjort något eller inte. Ofta hann både polismannen och den misstänkte nätt och jämt sätta sig i säkerhet innanför dörrarna på polisstationen. Det var nog en av de få gånger som brottslingarna skyndade sig att få komma in på polisstationen!
Det bevisar mer eller mindre hur spänt läget var i London på den tiden och speciellt med tanke på de "hemska" mord som inträffade i huvudstaden mellan 1870-89. Förmodar att det var ett antal personer som tog lagen i sina händer och det har jag också ett fall om. Det var en tysk som hade försökt mörda en kvinna som han ansåg vara "dålig" enligt en notis i tidningen Upsala den 25 september 1888. När han greps hade han en dolk, rakkniv och sax på sig. Så visst fanns det folk som tog lagen i sina händer, allt för att få bort de grymma morden i London under denna tidsperiod. Det var samma sak när det gällde de grymma kvinnomord som är förknipade med Jack The Ripper.

Förresten behärskade inte Scotland Yard fingeravtryckning och var dessutom ledande i synnerhet i Europa av dåtidens avancerade kriminalteknik på 1880-talet???

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 12 juli 2008, 16:29

Ja det där fallet med tysken låter mycket representativt. Mängder med personer fick sina knivar (som ju då ofta var vanliga arbetsredskap) beslagtagna. Många av dessa personer var också mer eller mindre sinnessjuka - ofta kom tipsen om dessa från allmänheten. Det förekom pckså en hel del grova mord i hemmen vid denna tid, en del av dem med avskuren hals med mera som kännemärken.

Nej, Stefan.
1888 var Scotland Yard och Metropolitanpolisen (den allomfattande polisstyrkan för hela London utom distriktet London City) fullständiga noviser vad gäller kriminalteknik, och deras förfarande var otroligt amatörmässigt. Dock var det inte helt deras eget fel, eftersom det vid den tiden inte fanns någon teknisk möjlighet att kriminaltekniskt analysera brottsplatsbevis och liknande. Därför var det ju heller ingen ide att vidta några åtgärder i den tiktningen.

Faktum är, att det var den franska polisen som var den mest avancerade i Europa vid den tidpunkten och de låg också mycket före sin tid vad gäller identifieringsmetoder och kriminalteknik. Våra dagars registerkort och förbrytarfotografier är exemplevis en fransk uppfinning. Det var dock ofta på ett akademiskt plan och det tog lång tid innan detta omsattes i praktik i övriga Europa.
Fingeravtrycksläran (daktyloskopin) användes inte konkret i något rättsfall förrän i början av 1900-talet.

Däremot kan man se en viss tendens till att distriktet London Citys egen polisstyrka (som var helt självständig och inte lydde under parlamentet) var mycket längre framme än Metropolitanpolisen och Scotland Yard. London City-polisen var inblandad i mordet på Catherine Eddowes den 29 september (the double event) eftersom det begicks i deras jurisdiktionsområde, och helt plötsligt dyker det upp skisser över brottsplatsen samt foton på offret särskilt avsedda för att registrera skadorna (medan de tidigare bårhusfotona från Metropolitanpolsien endast varit avsedda aatt underlätta identifiering av offret). Så i och med London City-polisens inbladning kan vi redan se en fräschare approach och en ny tillämpning av gamla metoder.

I samband med mordet på Mary Jane Kelly den 9 november 1888 var även London City-polisen inblandad (trots att det inte var deras jurisdiktionsområde, utan Metropolitanpolisens) och det var antagligen de som tog initiativet till att en fotograf tillkallades för att fotografera den döda som mördaren lämnat henne, innan brottsplatsen stördes. Därför är det faktiskt det första kända brottsplatsfotografiet i modern mening, åtminstone i Storbritannien. Detta visar att London City-polisen var mer up to date och moderna i sitt synsätt, men även att de lärt sig av kollegornas misstag.

Men som sagt, år 1888 var kunskapen om kriminalteknik och bevarande av spår från brottsplatsen minimala. Man kunde inte ens analysera blodgrupper. Polisens enda chans var faktiskt att mördaren togs på bar gärning.Dessa punkter måste tas i beaktande när man bedömer polisens arbete 1888.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 juli 2008, 12:05

Jag har tagit lite skrivarsemester från Skalman!!! :D

Kanske låter jag lite för frånvarande nu, håller samtidigt på att skriva om välkänd stortjuv i Sverige för hundra år sedan.

Efter en ytterligare eftertanke så kom jag på att jag har ett par notiser till om Jack The Ripper i mitt tidningsarkiv, problemet är att jag inte vet vad dessa finns eftersom jag har bara fört register vilka tidningsutdrag som jag har gjort och inte sorterat dem årsvis.

Så Scotland Yard var inte världsledande under 1880-talet med kriminalteknik, även om man kan tro eftersom fingeravtryckning uppfanns av en engelsman om jag inte har fel förstås. Tack Glenn för att du redde ut denna fråga på Skalman.

Förresten var det inte någon som påstå att vara Jack The Ripper under 1900-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 16 juli 2008, 08:52

Stefan Lundgren skrev:Förresten var det inte någon som påstå att vara Jack The Ripper under 1900-talet.
Det finns en hel drös av exempel av personer som under 1900-talet har hävdat att de eller deras "farfar" varit Uppskäraren. Ofta i syfte att lansera den ena dubiösa teorin efter den andra. Ofta har det visat sig att de släktfakta som ligger till grund för påståendena inte hållit måttet vid en närmare granskning.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 16 juli 2008, 09:10

Bara några rättelser av mig själv här vad gäller fingeravtryck.

När jag skrev "i början av 1900-talet" så menade jag för svenskt vidkommande (1912). Jag har för mig att det första internationella fallet där fingeravtryck användes som fällande bevis i domstol inträffade år 1893.
Den franske kriminologen Alphonse Bertillon var den som utvecklade registerkorten med det "beskrivande signalementet" över brottslingar samt förbrytarfotografiet, och han är bara en av flera exempel på fransmännens avancerade position i kriminaltekniskt hänseende, inklusive kriminaltekniskt förfarande på brottsplatsen.
Fransmännen ansågs som stilbildare i det avseendet, möjligen tillsammans med tyskarna (en stor mängd äldre littertur på det kriminaltekniska och rättsmedicinska området är faktiskt på tyska). Dock kom Bertillons registerkort senare att minska i betydelse till förmån för fingeravtrycksläran, men hans uppfinning förbrytarfotogtafiet "the mug shot" är ju fortfarande i bruk.

Fingeravtrycksläran utvecklades däremot faktiskt av två engelsmän, Henry Fault (som upptäckte den i samband med en arkeologisk expedition 1880) och Francis Galton (som vidareutvecklade den för polisärenden 1892). Men som sagt, denna var ännu inte i bruk och knappast ens påtänkt under 1888, när Uppskäraren härjade. Man hänvisar heller aldrig till fingeravtryck i Uppskärarutredningen.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 juli 2008, 18:41

Jag hade för mig att fingertryckets första milstolpe var 1878, men det kanske är fel och att metoden ännu var outvecklat när morden inträffade under hösten 1888.

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Jack the Ripper - Jack Uppskäraren

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 22 juli 2008, 21:49

Hej Stefan,

1878 måste vara fel, eftersom Fault var den som "upptäckte" metoden och inte gjorde så förrän runt 1880, och då bara för arkeologiskt bruk. Metoden utvecklades först ett drygt tiotal år senare för polisiära ärenden.

Som sagt, när Uppskärarmorden inträffade var den knappt ens påtänkt i polisiära ärenden. Knappast heller andra moderna kriminaltekniska verktyg som vi idag tar för givna.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Skriv svar