Har Sverige mottagit bistånd från Uruguay?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 15 juni 2005, 13:53

Om man tolka begreppen "bistånd" och "100 år sen" i en mycket vid betydelse kanske det kan spåras tillbaka till 1868-69 då det var missväxt och hungersnöd i delar av Sverige framför allt i Norrlands inland. Nöden fick stor uppmärksammet inte bara i Sverige utan även i utländska tidningar där den nog beskrevs som värre än den verkligen var. Detta fick till följd att sociteten i bl a London ordnade insamlingar till förmån för de svältande i Sverige.

Kan nyheten om nöden i Sverige även nått Sydamerika och liknande insamlingar kanske skedde även i Uruguay? Låter väldigt långsökt men kunde Choctawindianerna samla ihop en mycket stor summa till offren för svälten på Irland 1847-48 så är väl inte en sådan insamling helt omöjligt tänka sig. Hursomhelst kan jag inte tänka mig något annat tidpunkt än just nödåren 1868-69 som bistånd eller hjälp till Sverige skulle varit aktuellt oavsett vem som skulle vara givare.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 28 juli 2005, 23:56

Tror också det kan handla om nödåren i slutet av 1860-talet. Så sent som för 100 år sedan (1905) var Sverige ett relativt välmående industriland på uppåtgående och det är knappast troligt att man då mottagit bistånd från Uruguay. Så långt instämmer jag med föregångde "talare", men jag vill dessutom lägga till en sak. Det är nämligen ofta så, att man lite slentrianmässigt beskriver hur dåligt det var för 100 år sedan. Jag tror personligen det delvis har att göra med att själva uttrycket "för 100 år sedan", för många fortfarande har samma innebörd som det hade säg 1960. Det är dock stor skillnad på 1860 och 1905! I Sverige tenderar man ofta att bortse från den enorma utvecklingen i under 1800-talet, för att istället förlägga nästan all social förändring till efterkrigstiden. I själva verket förändrades samhället kanske lika mycket perioden 1800-1900 som perioden 1900-2000.

För att få ett exempel kan vi tänka oss en gård någonstans i Sverige vid tidpunkterna 1800, 1900 och 2000. År 1800 består gården av ett litet omålat trähus med torv på taket och levnadsstandarden vad gäller sjukvård, variation på mat, hygien och dylikt är mycket låg. År 1900 är den gamla mangårdsbyggnaden sedan några deceninner utbytt mot stor rödmålad villaliknande byggnad på kanske 200 kvm och levnadsstandaren relativt god. År 2000 finns samma byggnad kvar, trots en del förfulande renoveringar under 1900-talet senare del och trots att marken sedan länge är utarrenderad. Levnadsstandarden 2000 känner vi nog alla till. Jag är medveten om att bilden är en delvis annan när det gäller arbetare, men detta är bara ett exempel och ingen entydig beskrivning av Sveriges sociala historia.

Lästips: Byskomakaren Jonas Stolts minnen - Anteckningar från Högsby socken i Kalmar län. Där skildrar Jonas Stolt den enorma förändringen av samhället från hans barndom kring 1820 och 60 år framåt.

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 10 augusti 2005, 16:59

Under nödåren under 1860-talet samverkade utvandrade svenskar i Uruguay och Argentina om att organisera livsmedelstransporter till framför allt Norrland. På samma vis förekom det vid flera tillfällen att väletablerade immigranter i svenskbygderna i USA sände lass med säd till Sverige. Det finns bl a beskrivet i Sista brevet till Sverige av Moberg.
Dessa gärningar uppmärksammades stort i de svenskspråkiga samhällena världen över och flera följde exemplet. Jag hittar inte den korrekta beskrivningen nu, men den finns nånstans i ett praktverk som heter Svenskarna i Amerika.
Kung Carl-Gustaf tog upp det här i sitt tal till den argentinske presidenten 1998 http://www.royalcourt.se/aktuellt/tal/t ... 20103.html

paawen
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 juli 2006, 23:34
Ort: Hisingen

Inlägg av paawen » 26 juli 2006, 19:15

Jag har inga källor men jag har hört att Per-Albin Hansson var på statsbesök i Uruguay i början på 1900-talet (borde vara på 10-20-talet). Uruguay hade tydligen en stark socialdemokratisk(eller liknande) statsuppbyggnad, och den skulle Hansson studera. Uruguay var rikt fram tills mitten på 1900-talet.
I samband med Hanssons besök kanske Sverige fick bistånd. Kanske via SAP, kanske till SAP?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 mars 2007, 17:23

Ett annat alternativ är att vi lägger fel betydelse i ordet bistånd. Idag tänker vi i huvudsakligen på att stater ger andra stater ekonomiskt stöd, tidigare var denna form mycket mindre utbredd. Ryssland hade i början av 1900-talet en omfattande kapitalimport till landet, men jag skulle inte påstå att det i dagens bemärkelse var bistånd. Kan det kanske vara något liknande, Uruguay eller privatpersoner i Uruguay investerade eller lånade ut pengar i förhoppningen att det skulle ge en god ekonomisk avkastning.

/Martin

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 16 mars 2007, 17:47

Brukar inte "de Sydamerikanska länderna" framhållas av (klassiska pre-Reinfeldt) rå-moderater som argument för hur illa det går när ekonomiskt framgångsrika länder hänger sig åt vidlyftig välfärdspolitik. Det är väl en klassisk förklaring till Sydamerikas nedgång?

(Detta var lite OT, jag har aldrig hört talas om det du frågar om.)

Kniebolo
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 oktober 2003, 15:38
Ort: Europa

Inlägg av Kniebolo » 8 april 2007, 15:50

Även jag tycker mig känna igen jofredes påstående utan att med säkerhet kunna placera det närmare. Någonstans i bakhuvudet gnager dock ett minne av att det skulle ha rört sig om pengar, antagligen till LO, under storstrejken 1909.

Hur såg arbetarrörelsen i Uruguay ut i början av 1900-talet?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 25 september 2007, 12:42

Oj. Detta var något nytt för mej Bistånd från Uruguay... Men det måste väl i så fall ha varit när sverige har haft någon missväxt under 1800-talet... Detta var överraskande för mej.. Ja, se man får lära sej något nytt då och då..

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 25 september 2007, 16:06

Blixten skrev:Brukar inte "de Sydamerikanska länderna" framhållas av (klassiska pre-Reinfeldt) rå-moderater som argument för hur illa det går när ekonomiskt framgångsrika länder hänger sig åt vidlyftig välfärdspolitik. Det är väl en klassisk förklaring till Sydamerikas nedgång?
Mauricio Rojas, folkpartist, har i alla fall beskrivit Argentinas nedgång i boken Carmencitas sorg, och beskriver de fatala följderna av nationalism, populism och protektionism:
Rojas skrev:Efter decennier av destruktiv fördelningskamp, galopperande inflation, politiska skandaler utan like och reformer som kollapsar, står Argentina inför ett dramatiskt vägval.

//EMS

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Har Sverige mottagit bistånd från Uruguay?

Inlägg av Blixten » 11 december 2012, 11:34

Nyligen fick hag höra att Sverige tagit emot bistånd från Etiopien. (Jag säger att jag hört det inte att det var så.)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Har Sverige mottagit bistånd från Uruguay?

Inlägg av Stefan » 11 december 2012, 11:54

Blixten skrev:Nyligen fick hag höra att Sverige tagit emot bistånd från Etiopien. (Jag säger att jag hört det inte att det var så.)
Ja och det var nåt helt nyligen. Minns inte vad... Det var iaf i namn av de fältambulanser som Sverige en gång sände i samband med Italiens överfall 35/36...
Nu nu sände de ett litet Tack för senast, från folk till folk. Som sagt, minns ej vad, med det var nåt häromåret. Jag minns fortfarande att jag blev rörd. Änkans skärv och allt det där, ni vet.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Har Sverige mottagit bistånd från Uruguay?

Inlägg av Göstring » 11 december 2012, 12:09

Annan tråd på samma ämne: viewtopic.php?f=31&t=36015&hilit=vattel

Skriv svar