Har Sverige mottagit bistånd från Uruguay?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Har Sverige mottagit bistånd från Uruguay?

Inlägg av jofredes » 22 maj 2005, 21:28

Jag har hört att Sverige för ca 100 år sedan skall ha mottagit bistånd från Uruguay. På den tiden skall Uruguay ha liggat i välfärdstoppen. Nån som är informerad om detta.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Har Sverige mottagit bistånd från Uruguay?

Inlägg av tryggve » 22 maj 2005, 22:13

jofredes skrev:Jag har hört att Sverige för ca 100 år sedan skall ha mottagit bistånd från Uruguay. På den tiden skall Uruguay ha liggat i välfärdstoppen. Nån som är informerad om detta.
Jag kan tänka mig att Sverige mottagit livsmedel av Uruguay under något missväxtår under 1800-talets senare del, men så nyligen som 100 år låter lite skumt.

Som sagt, livsmedel är möjligt, men frågan är när.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 22 maj 2005, 23:05

Bistånd = Uruguay skänkte pengar/livsmedel/ngt annat till Sverige? Det låter egendomligt, varför skulle Uruguay av alla länder skicka bistånd till Sverige av alla länder?

1913 exporterade Sverige bl.a. tidningspapper till Uruguay, men importerade nästan ingenting. För nästan precis 100 år sedan (1903-04) var det inbördeskrig i Uruguay. Det hela låter ganska otroligt.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 23 maj 2005, 01:54

Kan det tänkas att Uruguays bistånd fanns med i nåt paketlösning, säg från USA? Då kan man med bara lite krystning säga att Sverige fick bistånd från Uruguay.

försök att spåna, jag vet ingenting om det i sak.

fanns det svenskar som reste emigrerade till uruguay? detta är ju också ett slags bistånd om man hårddrar lite...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 maj 2005, 14:04

Jag kan inte styrka det, iallafall inte nu.
Men vad jag har fått kännedom om så var sydamerikanska länder relativt välmåliga under 1800-talet och sedan hände det något som gjorde att länderna började förlora sin status som rika länder.

Stefan

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 23 maj 2005, 14:45

Stefan Lundgren skrev:Jag kan inte styrka det, iallafall inte nu.
Men vad jag har fått kännedom om så var sydamerikanska länder relativt välmåliga under 1800-talet och sedan hände det något som gjorde att länderna började förlora sin status som rika länder.

Stefan
Jag kunde tänka mig att det kan ha att göra med att industrialiseringen blev allt mera markant i Europa, så de blev helt enkelt ifrånsprungna...

Nästa teori är att det kanske har något med kriget USA-Spanien 1898 att göra?

Ja, gissningar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 maj 2005, 14:56

Stefan skrev:
Jag kunde tänka mig att det kan ha att göra med att industrialiseringen blev allt mera markant i Europa, så de blev helt enkelt ifrånsprungna...

Nästa teori är att det kanske har något med kriget USA-Spanien 1898 att göra?

Ja, gissningar.
Anledningen att sydamerikanska länder var välmåliga förr var ju framförallt deras export av kaffe, metaller och vissa fruktsorter till Europa, sen västvärlden hade kommit igång med sin export av industrivaror så hängde inte de sydamerikanska länderna med riktigt.
Nästa teori är att det kanske har något med kriget USA-Spanien 1898 att göra?
Jag vet inte, men det är nog värt att diskutera.
Kanske utifrån NE:s artikel
spansk-amerikanska kriget, väpnad konflikt mellan Spanien och USA april-augusti 1898. Den omedelbara orsaken till kriget var ett uppror som utbrutit 1895 på Cuba mot det spanska herraväldet. Upprorets ledare arbetade från USA och vann stöd i amerikansk opinion p.g.a. den brutala spanska krigföringen. Den amerikanska populärpressen bedrev en våldsam antispansk kampanj, och då det amerikanska slagskeppet Maine efter en explosion sjönk i Havannas hamn i februari 1898 blev krigsstämningen allmän. Det rörde sig om en olyckshändelse men framställdes som ett spanskt attentat. Bakom kriget låg emellertid djupare orsaker, särskilt ekonomiska och maktpolitiska expansionssträvanden inom ledande amerikanska kretsar, främst företrädda av Theodore Roosevelt och Henry Cabot Lodge. Till de mera betydande krigshändelserna hörde förintandet av den föråldrade spanska flottan i Manillas hamn. Stor publicitet fick också de s.k. "Rough Riders" på Cuba, ett regemente som sattes upp av Theodore Roosevelt. Det spanska motståndet var svagt, och de amerikanska förlusterna vållades främst av sjukdomar i fältlägren. I freden i Paris 10 december annekterade USA Puerto Rico och Filippinerna. Cuba blev formellt självständigt men i realiteten ett amerikanskt protektorat. Freden följdes av ett blodigt och bittert gerillakrig på Filippinerna, där de nationella kretsarna inte var villiga att utan vidare byta ut ett spanskt herravälde mot ett amerikanskt.
Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 maj 2005, 03:37

Stefan Lundgren skrev:Jag kan inte styrka det, iallafall inte nu.
Men vad jag har fått kännedom om så var sydamerikanska länder relativt välmåliga under 1800-talet och sedan hände det något som gjorde att länderna började förlora sin status som rika länder.

Stefan
De tre s.k. ABC-staterna (Argentina, Brasilien & Chile) var synnerligen framgångsrika till 1900 - Argentina långt efteråt. Något bistånd från Uruguay har jag aldrig hört talas om - ehuru detta land också hade förhållandevis hög levnadsstandard till mitten av förra århundradet. Handeln med Argentina var betydande, kött & råhudar...det svenska Johnsonrederiet hade regelbunden linje- trafik till alla tre länderna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 maj 2005, 15:14

varjag skrev: De tre s.k. ABC-staterna (Argentina, Brasilien & Chile) var synnerligen framgångsrika till 1900 - Argentina långt efteråt. Något bistånd från Uruguay har jag aldrig hört talas om - ehuru detta land också hade förhållandevis hög levnadsstandard till mitten av förra århundradet. Handeln med Argentina var betydande, kött & råhudar...det svenska Johnsonrederiet hade regelbunden linje- trafik till alla tre länderna.
Hade inte Uruguay nån export av nåt slag, exempelvis naturprodukter från andra länder som skulle utskeppas till andra världsdelar? Det var väl nånting som det lilla landet tjänade på.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 25 maj 2005, 15:45

Stefan Lundgren skrev:
Hade inte Uruguay nån export av nåt slag, exempelvis naturprodukter från andra länder som skulle utskeppas till andra världsdelar? Det var väl nånting som det lilla landet tjänade på.

Stefan
Vad jag vet så exporterade man ffa kött och hudar. Kanske en del spannmål också.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 maj 2005, 16:41

tryggve skrev:
Vad jag vet så exporterade man ffa kött och hudar. Kanske en del spannmål också.
Sedan hände det nåt med de sydamerikanska länderna, att de sjönk ner på listan över de rikaste länderna.

Stefan

kretzen
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 juni 2005, 00:45
Ort: Caracas/Venezuela

Inlägg av kretzen » 2 juni 2005, 01:00

Stefan skrev:
Stefan Lundgren skrev:Jag kan inte styrka det, iallafall inte nu.
Men vad jag har fått kännedom om så var sydamerikanska länder relativt välmåliga under 1800-talet och sedan hände det något som gjorde att länderna började förlora sin status som rika länder.

Stefan
Jag kunde tänka mig att det kan ha att göra med att industrialiseringen blev allt mera markant i Europa, så de blev helt enkelt ifrånsprungna...

Nästa teori är att det kanske har något med kriget USA-Spanien 1898 att göra?

Ja, gissningar.
Framför allt Argentinas ekonomi var uppbyggd på boskapsskötsel, vilket naturligtvis var bra under inte minst första världskrigets minskade produktion av föda i Europa. Att en ekonomi baserad på agrikulturell produktion inte skulle kunna hålla samma utvecklingstakt som till exempel petro-kemisk, elektronisk eller tung industri var kanske ingen högoddsare.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 5 juni 2005, 12:51

[/quote]

Framför allt Argentinas ekonomi var uppbyggd på boskapsskötsel, vilket naturligtvis var bra under inte minst första världskrigets minskade produktion av föda i Europa. Att en ekonomi baserad på agrikulturell produktion inte skulle kunna hålla samma utvecklingstakt som till exempel petro-kemisk, elektronisk eller tung industri var kanske ingen högoddsare.[/quote]


Det tycks vara populärt att förklara efterblivenhet med det att (agrokulturella-) råvaror är viktiga för något lands ekonomi. Ändå är några av världens rikaste länder (t.ex. Kanada, Australien) väldigt beroende av just råvaruproduktion. Det spelar inte så stor roll om landet producerar bananer eller mobiltelefoner bara man kan höga produktiviteten i hela ekonomin. Sist och slutigen är den inhemska konsumptionen oftast mycket större än exporten. Således skulle jag söka ytteligare och bättre förklaringar till det att de här ländernas relativa ekonomiska ställning har försvagats så dramatiskt under de sista 50 åren.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 juni 2005, 21:53

För att återgå till huvudfrågan, så har alltså ingen någon som helst information som tyder på att Sverige någonsin mottagit bistånd från Uruguay runt år 1900-kallt?

Jofredes kanske kan svara på vart han hört detta någonstans, om man nu skulle ta och undersöka saken?

Mvh -Dan

kretzen
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 juni 2005, 00:45
Ort: Caracas/Venezuela

Inlägg av kretzen » 6 juni 2005, 05:47

KP-31 skrev:

Det tycks vara populärt att förklara efterblivenhet med det att (agrokulturella-) råvaror är viktiga för något lands ekonomi. Ändå är några av världens rikaste länder (t.ex. Kanada, Australien) väldigt beroende av just råvaruproduktion. Det spelar inte så stor roll om landet producerar bananer eller mobiltelefoner bara man kan höga produktiviteten i hela ekonomin. Sist och slutigen är den inhemska konsumptionen oftast mycket större än exporten. Således skulle jag söka ytteligare och bättre förklaringar till det att de här ländernas relativa ekonomiska ställning har försvagats så dramatiskt under de sista 50 åren.
Nej, men om man bygger sin ekonomi på export av boskap och möjligheten till effektivisering inom den branchen är väldigt låg jämfört med andra modernare produkter och det relativa värdet på boskap i handeln kraftigt går ner under hundra år så...

Skriv svar