Svenska utvandrare

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Bonaparte
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 31 januari 2005, 21:15
Ort: östergötland

Svenska utvandrare

Inlägg av Bonaparte » 24 april 2005, 16:11

Vad tycker ni är de största skillnaderna mellan dagens in och utvandring och utvandringen som många svenskar gjorde till Amerika under andra hälften av 1800-talet?

//Bonaparte

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 april 2005, 16:20

Rakt av är väl en av de största skillnaderna att det fanns en morot för in/utvandring till USA i form av att regereringen gav dig land att bruka.

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 24 april 2005, 16:29

Det finns väl visst en morot i dag.. alla social bidrag, skola, sjukvård osv osv

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 24 april 2005, 17:54

johane skrev:Det finns väl visst en morot i dag.. alla social bidrag, skola, sjukvård osv osv
Jag tror att det är en missuppfattning att se det så snävt. Det som lockar är kanske snarare att det finns pengar rent allmänt - vi får nog utgå från att de flesta som kommer hit är beredda att arbeta för sitt uppehälle (diskussioner om hur vi sedan lyckas avprogrammera en del av våra immigranter hör väl knappast hemma här). Det finns kunder till frisersalongen eller till pizzerian (jag är medveten om att mina exempel är något karikerande) och pengar att tjäna på ett eget företag. Och för den som inte har enbart rent mjöl i påsen finns också en marknad.

"Välfärdssamhället" som johane skriver och kanske spelar en roll i någon mån, men pengarna är nog viktigare. Precis som för våra emigranter för hundra och mer år sedan. Pengar och frihet (vad det nu är) tycks ha sina poänger i de flesta människors ögon.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 april 2005, 16:44

Det är en ganska svår jämförelse.

** Samhället var annorlunda under 1800-talet än idag, jag skulle tippa att ett fåtal personer som levde under 1800-talet bara åkte utomlands ändå. Numera åker tusentals svenskar utomlands i kortare eller längre perioder. Det är värt att tillägga också, att studenter på olika universitet har åkt utomlands under alla tider i mer eller mindre omfattning.

** I samband med Sundsvallstrejken 1879 så stack de flesta sedan militären har satt in av landshövdingen Treffenberg. Det kunde bara packa ihop sin packning och sticka, numera måste man nästan ordna allting i före innan flytten.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 25 april 2005, 18:21

Jag ser inte någon grundläggande skillnad mellan den Svenska utvandringen för 100 - 150 år sedan och den invandring som råder i Sverige i dag.

Drivkraften är nämligen den samma. Man önskar få en bättre tillvaro än man har där man kommer ifrån. Sedan vill jag lägga till en personlig reflektion som jag vet är väldigt kontroversiell.

Jag tror nämligen att det i huvudsak är två kategorier av folk som emigrerar. Dels är det de bästa - i den meningen att vi talar om de driftigaste och mest företagsamma personerna. De som ser möjligheter att få det bättre någon annan stans. Dessa personer är också beredda att arbeta hårt för att ta till vara dessa möjligheter. Sedan är det en helt annan kategori som också är beredda att flytta. Många skulle vilja kalla dem för de sämsta. De som inte är beredda att jobba hårt men som ser en möjlighet till lättförtjänta pengar. Den stora majoritet som ligger mitt emellan blir kvar där de är.

Jag tycker faktiskt att erfarenheterna från Svensk emigration cirka 1830-1930 och Svensk immigration cirka 1950 till i dag bekräftar just det synsättet. Men nu är vi djupt inne på politik.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 26 april 2005, 05:10

Donkeyman - din 'personliga reflektion' - ehuru kontroversiell, är en femetta!

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 26 april 2005, 09:04

Probstner skrev:
johane skrev:Det finns väl visst en morot i dag.. alla social bidrag, skola, sjukvård osv osv
Jag tror att det är en missuppfattning att se det så snävt. Det som lockar är kanske snarare att det finns pengar rent allmänt - vi får nog utgå från att de flesta som kommer hit är beredda att arbeta för sitt uppehälle (diskussioner om hur vi sedan lyckas avprogrammera en del av våra immigranter hör väl knappast hemma här). Det finns kunder till frisersalongen eller till pizzerian (jag är medveten om att mina exempel är något karikerande) och pengar att tjäna på ett eget företag. Och för den som inte har enbart rent mjöl i påsen finns också en marknad.

"Välfärdssamhället" som johane skriver och kanske spelar en roll i någon mån, men pengarna är nog viktigare. Precis som för våra emigranter för hundra och mer år sedan. Pengar och frihet (vad det nu är) tycks ha sina poänger i de flesta människors ögon.

/ Probstner

Ja det var så jag menade, tack för förtydligandet

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 april 2005, 10:56

Donkeyman skrev:Jag ser inte någon grundläggande skillnad mellan den Svenska utvandringen för 100 - 150 år sedan och den invandring som råder i Sverige i dag.

Drivkraften är nämligen den samma. Man önskar få en bättre tillvaro än man har där man kommer ifrån. Sedan vill jag lägga till en personlig reflektion som jag vet är väldigt kontroversiell.

Jag tror nämligen att det i huvudsak är två kategorier av folk som emigrerar. Dels är det de bästa - i den meningen att vi talar om de driftigaste och mest företagsamma personerna. De som ser möjligheter att få det bättre någon annan stans. Dessa personer är också beredda att arbeta hårt för att ta till vara dessa möjligheter. Sedan är det en helt annan kategori som också är beredda att flytta. Många skulle vilja kalla dem för de sämsta. De som inte är beredda att jobba hårt men som ser en möjlighet till lättförtjänta pengar. Den stora majoritet som ligger mitt emellan blir kvar där de är.

Jag tycker faktiskt att erfarenheterna från Svensk emigration cirka 1830-1930 och Svensk immigration cirka 1950 till i dag bekräftar just det synsättet. Men nu är vi djupt inne på politik.

Visserligen är det samma sak om en eller flera personer flytta utomlands såväl förr som nu, men utgår man ifrån ordet emigration och den moderna utflyttningen från Sverige så är det inte samma sak. Det är två olika definitioner, emigrationen omfattar den tiden mellan 1850-35 på ungefär medan den moderna utflyttningen beror på andra orsaker. Man skall vara medveten om att samhället såg lite annorlunda ut förr än nu.

EMIGRATIONEN

Rural befolkning
Kriser som exempelvis Sundsvallstrejken
Konjunkturer inom agrara näringen(Jordbruket var mer nödvändig förr än nu).
Vanliga utlandsresor förekom sällan
Familjer flyttade inte utomlands p g a behov.

MODERNA UTFLYTTNINGEN

Hur många familjer flyttar utomlands trots att de har gott ställt i Sverige?
Industriutflyttning

Exemplerna kan vara många och dessutom av olika individers traditioner.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 april 2005, 18:40

Möjligen kan emigrationsutredningen bidra till diskussionen, jag har en tråd om det nånstans också.

Stefan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 29 april 2005, 21:17

Tre frågor:

* Stefan L skrev "Konjunkturer inom agrara näringen". Men förvärrades inte denna genom skiftesreformen under 1800-talet? "Skiftenas epok", d.v.s. hur man ägde och skattade marken. Det kanske skiljer sig i avlånga Sverige.

* Hade man inte fortfarande "juridiska kopplingar" till Sverige, t.ex. skicka underhållsbidrag till oäkta barn (i de fall man erkänt födelseattesten).

* Donkeyman skrev "Drivkraften är nämligen den samma [ ... ] ". Såg inte svenska emigranter karriärmöjligheter i Amerika? För att kunna imigrerar till Sverige idag ska man väl formellt vara politisk flykting?

En till skillnad är ju att imigranterna i Amerika inte diskriminerades på den tiden.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 30 april 2005, 04:33

elof skrev:Tre frågor:

En till skillnad är ju att imigranterna i Amerika inte diskriminerades på den tiden.
Antar att du menar svenskar. Det var inte bara irländare och svarta som det sågs med blida ögon på, skandinaver utnyttjades ofta som billig arbetskraft och var heller inte överdrivet populära i 'infödda" amerikanska bosättningar, där man helst ville ha amerikaner som var några generationer gamla i landet. Amerika var inte alltid det öppna välkommnande land det utgav sig för att vara.



//EMS

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 maj 2005, 14:44

* Stefan L skrev "Konjunkturer inom agrara näringen". Men förvärrades inte denna genom skiftesreformen under 1800-talet? "Skiftenas epok", d.v.s. hur man ägde och skattade marken. Det kanske skiljer sig i avlånga Sverige.
Jag menar också förstås hur skörden påverkades från år till år. Eftersom folk livnärde sig på agrara varor i mycket större omfattning då än nu, så var missväxt samma sak som ett svår följande år.
* Hade man inte fortfarande "juridiska kopplingar" till Sverige, t.ex. skicka underhållsbidrag till oäkta barn (i de fall man erkänt födelseattesten).

Japp!

En till skillnad är ju att imigranterna i Amerika inte diskriminerades på den tiden.


Stefan

Skriv svar