Endast Liberia....

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Busigast
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 oktober 2004, 13:48
Ort: Stockholm

Endast Liberia....

Inlägg av Busigast » 18 mars 2005, 13:59

....lyckades undkomma koloniseringen i Afrika (tillsammans med Etiopien...heh :D )

VARFÖR JUST LIBERIA? :?

Om Liberias tidiga historia är inte mycket känt. Det vi vet är dock att staten Liberia grundades på 1800-talet sedan synen på slaveriet förändrats i USA och Europa. American Colonization Society, verkade för att återbörda frigivna slavar till Afrika....

Det är det jag vet, men varför kom Amerika på att det var fel med slaveri JUST då?


Dessa frågor vill jag gärna ha svar på, så bring it on if you can! ;)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 mars 2005, 15:58

Det enda jag vet om detta land är att f d slavar från Amerika grundlade detta land.

Stefan

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 19 mars 2005, 12:38

Glöm inte bort Sierra Leone...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 mars 2005, 19:47

Det kanske man inte skulle kunna komma ihåg. Men amerikanska f d slavar grundlade också Liberia vilket också tråden handlar om. Tills jag slog upp landet i NE så visste jag ganska lite om Sierra Leone, nu vet jag också att detta land grundlades av frigivna slavar från Amerika. Det är synd att denna tråd håller eventuellt på att dö ut, skulle vara intressant att diskutera lite grann om slavarna och dess förmåga att grundlägga nya stater.

Stefan

Användarvisningsbild
BOB
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 mars 2005, 00:27
Ort: Linköping

Inlägg av BOB » 24 mars 2005, 17:46

Sierra Leone var ju inte till skillnad från Liberia ett självständigt land utan en brittisk koloni. Iom upplysningen förändrades synen på slavar i Europa och slaveri började förbjudas runt om i världen. Brittiska flottan började också patrullera afrikanska västkusten på jakt efter slavskepp på väg till nordamerika, dom personer som räddades från slaveri lastades av i Freetown (fyndigt namn) :) i Sierra Leone.

Slaveriet i USA förbjöds ju som bekant efter amerikanska inbördeskriget och vid denna tidpunkt var nästan hela afrika självständigt, i dom konferanser som följde där dom europeiska stormakterna kom överens om hur man skulle dela upp Afrika krävde helt enkelt amerikanska staten att Liberia skulle få fortsätta vara självständigt så att dom amerikanska föredetta slavarna skulle kunna återvända till Afrika om dom ville.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 mars 2005, 20:49

Sen är det väl en defintionsmässig fråga hur fritt ett land behöver vara för att verkligen vara suveränt. Liberia hade starka förbindelser med USA, kanske lite väl starka för att vara suveränt.

/Martin

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 29 mars 2005, 12:44

Har för mig att de frigivna slavarna från Amerika blev en sorts överklass i Liberia, landet var ju inte helt folktomt men "amerikanerna" blev en styrande elit. Kopplingarna till Förenta staterna syntes också på det religiösa området så var Liberias "anglikanska" kyrka länge ett stift i Förenta staternas episkopalkyrka. En annan koppling är namnet på huvudstaden Monrovia efter preisdent Monroe.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 29 mars 2005, 13:46

...och flaggan....

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 november 2003, 13:53
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 31 mars 2005, 03:53

Och så har vi Haiti.

Skriv svar