Jag forskar om Zulu - behöver hjälp

Skriv svar
sialla
Ny medlem

Jag forskar om Zulu - behöver hjälp

Inlägg av sialla » 14 november 2004, 16:07

Jag ska i en uppsats skriva om folket Zulu och deras historia. Har någon tips om länkar m.m. till historia om Zulu? Jag har inte hittat något alls, nästan.

Tack på förhand,
sialla
[/quote][/i]

Gutekrigaren
Medlem

Re: Jag forskar om Zulu - behöver hjälp

Inlägg av Gutekrigaren » 14 november 2004, 16:18

sialla skrev:Jag ska i en uppsats skriva om folket Zulu och deras historia. Har någon tips om länkar m.m. till historia om Zulu? Jag har inte hittat något alls, nästan.

Tack på förhand,
sialla
Välkommen till forumet!

På vilken nivå ligger din uppsats? För högstadie- och gymnasienivå hittar du alldeles utmärkt mycket om du går till ditt bibliotek och först tittar i NE. Sedan söker du efter 2-3 böcker som behandlar zulu-folket (Ian Knight har skrivit en som omnämns i en tråd strax nedanför den här) eller brittisk kolonialism.

Gör även en sökning här på forumet, det finns en del...

Mvh Petter

sialla
Ny medlem

Inlägg av sialla » 15 november 2004, 07:18

Okej, tack så mycket för hjälpen!

//sialla

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 16 november 2004, 12:25

Jepp, Ian Knights böcker är bland det bästa man kan hitta om ämnet, förutsatt att man kan engelsa. En bok som annars bidrog till min fascination för zuluriket heter "Svart Napoleon" på svenska, tyvärr minns jag inte vem författaren var. Titeln syftar på Inkhosi Shaka kaZenzangakona, som grundade zuluriket. Boken är närmast skriven som skönlitteratur och är relativt ovetenskaplig, men den ger ändå en fascinerande bild av vilken plats och betydelse zuluerna har fått i historieskrivningen

/Mikael

Skriv svar