The four feathers

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

The four feathers

Inlägg av Panzerschreck » 30 augusti 2004, 23:19

jag såg filmen här om dan och en grej som jag undrar, dom där krigarna som ligger gömda undersanden för att göra ett bakhåll. Gjorde dom verkligen så (tämligen hårdnackade män i sånnafall), kan någon ge lite exempel. Jag vet dock att det där slaget är historiskt, men om det är korrekt vet jag ej

Mvh John

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 30 augusti 2004, 23:47

Striden i Four Feathers har inget att gör med det historisk slaget vid Abu Klea och några krigare som gömde sig under sanden fanns inte, det är nämligen omöjligt i det aktuella området som är en stenöken/extremt torr buskstäpp. Inte heller förekom det något Dervisch kavalleri utklätt i brittiska uniformer.
Abu Klea
Fought January 17, 1885, between a British force, 1,500 strong, under Sir Herbert Stewart, and 12,000 Mahdists, of whom about 5,000 actually attacked. The British square was broken at one corner, owing to the jamming of a Gardner gun, and the Mahdists forcing their way inside, a desperate hand-to-hand conflict followed. Eventually the assailants were driven off, and the square reformed. The British loss was 18 officers, among them Colonel Fred. Burnaby, and 150 men. In the immediate vicinity of the square, 1,100 Arab dead were counted.
(min fetstil)

Lite mer info här
viewtopic.php?t=12344&highlight=abu+klea
http://www.savageandsoldier.com/sudan/DesertColumn.html

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 31 augusti 2004, 00:31

Right :)

Men förekom det någon annanstans att dom gömde sig under lös sand?

Skriv svar