Händelse under boxarupproret?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Björn Wegner
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 december 2003, 23:34
Ort: Sverige

Händelse under boxarupproret?

Inlägg av Björn Wegner » 23 augusti 2004, 19:21

Jag håller på och läser "Första världskriget" av John Keegan. I den nämner han någon form av internationell insats för att undsätta de utländska ambassaderna under boxar-upproret. Finns det någon information om denna händelse eller har den något speciellt namn?

Nizze
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 30 november 2003, 17:37
Ort: Umeå

Inlägg av Nizze » 23 augusti 2004, 21:38

Det enda jag vet om boxar-upproret är vad jag såg i filnmen 56 dagar i peking när jag var typ 11 eller 12. Kan inte säga att jag kommer i håg varför tusentals boxare anföll staden och europérna sköt i ijäl dem med kulspruter.
!!!Offtopic!!
Filmen var dyrare än Ben Hur att spela in.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 23 augusti 2004, 22:52

Björn Wegner skrev
I den nämner han någon form av internationell insats för att undsätta de utländska ambassaderna under boxar-upproret. Finns det någon information om denna händelse eller har den något speciellt namn?
ambasadkvarteret ockuperades och den kinesiska regeringen tvingades att vända sig till USA och Japan för att slå ner upproret. Det var i samband med detta som USA:s president Teodor Roosevelt, sa, "de är ena riktiga krigare de där små japanerna"
Nizze skrevKan inte säga att jag kommer i håg varför tusentals boxare anföll staden och europérna sköt i ijäl dem med kulspruter.
Boxarupproret bestod inte av riktiga boxare utan av en rörelse som kallade sig "Rättens och endräktens knytnävar", därför fick det namnet boxarupproret. :)

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 24 augusti 2004, 08:35

Boxarupproret var en folklig reaktion mot det västerländska imperialistiska inflytandet över Kina. Efter att upproret kuvats hårdnade den imperialistiska politiken gentemot Kina, som bland annat tvingades att betala skadestånd till västmakterna.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 25 augusti 2004, 19:31

LasseMaja skrev:Boxarupproret var en folklig reaktion mot det västerländska imperialistiska inflytandet över Kina. Efter att upproret kuvats hårdnade den imperialistiska politiken gentemot Kina, som bland annat tvingades att betala skadestånd till västmakterna.
Ändå valde imperialisterna att inte dela Kina mellan sig som Afrika. Varför?

Var det lättare att ha en formellt självständig marionettregim, eller vadå?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 25 augusti 2004, 19:55

Löwe skrev:Ändå valde imperialisterna att inte dela Kina mellan sig som Afrika. Varför?
Ja några förklaringar jag kan tänka mig vara betydelsefulla är ju först och främst att Kina var ett enat och urgammalt rike, medans Afrika var uppdelat i småriken och ibland rena stamsamhällen. Kina skulle säkert också ha möjlighet att bita ifrån sig bättre militärt än vad afrikanerna kunde. De imperialistiska staterna hade nog också svårt att enas om vem som skulle ha vad i Kina, när det gällde Kina så var ju förutom de Europeiska staterna även Japan och USA intresserade, vilket ju inte var fallet i Afrika.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 augusti 2004, 14:17

USA var pådrivande för att Kina inte skulle delas, eftersom man själva hade ekonomiska intressen i området. Bättre då att landet delades upp i lite mer ekonomiskt (även för USA) tillgängliga "intresseområdet", så att inte USA annars själva skulle tvingas att bli en kolonialmakt även i Kina (som man blivit på Hawaii och Filippinerna). En fungerande centralmakt som man kunde ha diplomatiska förbindelser var ju att föredra.

Att Kina straffades med skadestånd, berodde ju på att kejsarinnan faktiskt stött Boxarna med tillgång till vapen, och med organiserandet. Det skulle fungera som en politisk påtryckning mot det europeiska inflytandet, utan att kejsarinnan öppet skulle kunna anklagas.

Mvh -Dan

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 30 augusti 2004, 15:48

Dûrion Annûndil skrev:Att Kina straffades med skadestånd, berodde ju på att kejsarinnan faktiskt stött Boxarna med tillgång till vapen, och med organiserandet.
Menar du att de inblandande staternas imperialistiska politik inte hade något med saken att göra och att det endast var fråga om legitimt självförsvar?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 september 2004, 12:48

LasseMaja skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Att Kina straffades med skadestånd, berodde ju på att kejsarinnan faktiskt stött Boxarna med tillgång till vapen, och med organiserandet.
Menar du att de inblandande staternas imperialistiska politik inte hade något med saken att göra och att det endast var fråga om legitimt självförsvar?
Nej, jag menar att de motiverade det hela med detta resonemang.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 1 september 2004, 21:14

Dûrion Annûndil skrev:Nej, jag menar att de motiverade det hela med detta resonemang.
Precis, Kejsarmakten stödde boxarna i den mån man kunde använda sig av dem för att gynna sina egna syften, man utnyttjade situationen, precis som de imperialistiska makterna utnyttjade situationen med upproret för att gynna sin syften.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 4 september 2004, 15:28

Tackar för svaren!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2004, 22:18

Appropå Boxarupproret, är det någon som har någon info om hur den svenska riksdagen och regeringen på den tiden ställde sig till frågan - eftersom trots allt även svenskar drabbades av det här i Peking och området norra Kina? Finns det någon litteratur angående just Sverige?

Mvh -Dan

Skriv svar