Australiens kolonisering

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 31 juli 2003, 23:06
Ort: falun

Australiens kolonisering

Inlägg av JETSKI » 25 juli 2004, 19:34

Hej, det var ett tag sen för mig...


Jag har funderat på australiens kolonisation.... Hur mycket straffångar användes och hur var förhållandena där för dom, och vad var bakgrunden till att de skickades dit? Blev de fria eller användes de som gratis arbetskraft i läger? Hur länge pågick kolonisationen med fångar? och hur har invandringen sett ut i övrigt, generellt sett?!

Hoppas nån är bevandrad i ämnet/Axel

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 juli 2004, 19:52

Straffångar (samt prostituerade kvinnor) användes främst i inledningeskedet från 1788 fram till inledningen av 1800-talet. Detta sedan de amerikanska koloniernas utbrytning medförde att trafiken styrdes åt den "nya" kontinenten som James Cook gjorde anspråk på (i första hand den bördiga östra halvan) åt George III så sent som 1770. Sedan expanderade den "vanliga" emigrationen i form av "vanliga" familjer och nybyggare succesivt under 1800-talet.

Sedan ångdriften kom igång, ullindustrin expanderade och guld upptäcktes tilltog Australiens immigration från främst de brittiska öarna, men även andra delar av Europa, under 1800-talet och de tidigare fångättligarna utgjorde en försvinnande andel av befolkningen.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 april 2004, 22:31
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 8 augusti 2004, 01:30

Hur var det nu med Australiens självständighets förklarning från England (även om de fortfarnade är en medlem av samväldet). Vi hade nämligen en Australiensare i skolan som talde om att Australien var en av de få nationenr som vunnit sin självständighet genom att typ strejka och säga "Nej nu får det vara nog nu vill vi själva bestämma". Engelsmännen accepterade ju tydligen detta då deras Kung/Drottning fortfarnade fick vara landets statsöverhuvud

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 11 augusti 2004, 18:10

Någonting som jag har funderat över är ifall straffångarnas urusla förhållanden och umbäranden kan ha gjort dem till iskalla mördare som inte skydde några medel i övergreppen mot urbefolkningen.

Först måste vi betänka att fångarna redan från början kom från "underklassen" och hade en kriminell bakgrund. Att de sedan skeppas iväg till en främmande, ogästvänlig kontinent på andra sidan klotet kan ju inte ha gjort saken bättre. När de väl fick sin frihet måste de ha burit på många starka känslor, vrede som de tog ut på den oftast försvarslösa urbefolkningen

/Mikael

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 11 augusti 2004, 18:57

Även om det inte legitimerar handlingarna så tror jag du är inne på rätt spår Djingis. Helt klart formas vi ju av våran sociala kontext, och det kan ju mycket väl framkalla övervåld mot andra etc.

Min fråga är fall detta på något vis påverkade Australiens hårda (förtryckande) lagar gentemot urbefolkningen och befolkning härstammande från Asien, fram till sent 1970-tal.

/Robder Sköld

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 april 2004, 22:31
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 11 augusti 2004, 23:13

Det var väl i grunden för att Japanerna hade utfört flygangrepp på dem under WWII?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 augusti 2004, 09:14

Robert_Kropotkin skrev:Även om det inte legitimerar handlingarna så tror jag du är inne på rätt spår Djingis. Helt klart formas vi ju av våran sociala kontext, och det kan ju mycket väl framkalla övervåld mot andra etc.

Min fråga är fall detta på något vis påverkade Australiens hårda (förtryckande) lagar gentemot urbefolkningen och befolkning härstammande från Asien, fram till sent 1970-tal.

/Robder Sköld
Förmodligen. Över huvut taget har Australien en mycket starkt rotad tradition av rasism och apartheid, helt i klass med de amerikanska sydstaterna och Sydafrika. Av ngn anledning tas detta sällan upp av historiskrivare...

Några böcker som jag kan rekommendera i sammanhanget är Neil Richards "Det livegna folket" samt australiensaren Bruce Elders "Blood on the wattle" som får ses som ett led i uppgörelsen med Australiens glömda apartheidsystem

Detta är dock ett känsligt, minerat ämne att diskutera. Jag har aldrig tagit upp den här frågan utan att få rejäla mothugg - inte bara från engelsktalande utan även svenskar. Av ngn anledning erkänns ännu på 2000-talet inte de australiska aboriginernas historia

/Mikael

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 augusti 2004, 12:10

Jag läser just nu Bruce Chatwins Drömspår (The Songlines) som handlar om aboriginernas skapelseberättelse och urhistoria. Mycket intressant, möjligen något OT för tråden men den behandlar en del rasförtryck...

Mvh Petter

Skriv svar