waterloo

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Nizze
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 30 november 2003, 17:37
Ort: Umeå

waterloo

Inlägg av Nizze » 20 juli 2004, 20:48

såg en dokumentär på discovery om vad vädrett hade för efekt på slaget. Och då slog det mig, jag vet ingen ting om waterloo. vad jag förstod av dokumentären så satt nappe och väntade på att marken skulle torka upp medans preussarna kom allt närmre och till slut anföll han engelsmännen som förskansat sig bakom en höjd, och allt slutade med att nappes soldater gick upp för höjden och blev ner skjutna.
Var det allt som hände, kan någon ge mig mer info

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 20 juli 2004, 21:17

Öh, nej även om brittiska historiker gärna vill att det skall låta som om slaget gick till så.
För en detlajerad beskrivning så gäller det att hitta böcker, inte länkar. Här är dock en mer översiktlig bild av slaget om än på något lustig engelska pga att den är översatt från franska:
http://www.histofig.com/history/empire/ ... oo_en.html

mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 20 juli 2004, 22:18

Waterloo är en annan av de anglosaxiska historikernas härliga förenklingar och uppskrivningar av egna militära bedrifter. Allt är så enkelt men ändå så avgörande. Alla isolerade faktorer kan brytas ut och framhållas.

T o m uttalet hörs ju oftast i dess engelska uttal snarare än det korrekta flamländska uttalet (vilket låter mer som tyskans Vater snarare än det engelska ordet för vatten).

/Forsberg

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 20 juli 2004, 22:33

När det gäller böcker så är David Chandlers verk någorlunda lätta att få tag i och de är relivt balanserade i sin beskrivning. Den nyaste och bästa forskning står Peter Hofschörer för då han har använt sällan utnyttjade tysk språkiga källor mm fse på fälttåget och slagen ur nya synvinklar. En betydligt mer nyanserade och för engelsmänen bitvis rätt osmickrande bild framträder i hans böcker.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 22 juli 2004, 23:52

KaptenGars berättar
och för engelsmänen bitvis rätt osmickrande bild framträder i hans böcker.
Aha. Skulle vi kunna få ett litet referat? Eller finns det referat online nånstans??

(Skall kanske försöka på amazon, de refererar ju ibland verken).

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 22 juli 2004, 23:54

Skall se vad jag kan hitta, jag äger inte böckerna själv utan har bara läst låna ex.
Hofschröer har skrivit ett par artiklar om ämnet i Military Illustrated som jag skall ha liggande i akrivet någonstans.
Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 24 juli 2004, 12:31

Peter Hofschröers böcker är bra på att beskriva den Preussiska armén 1815. Hans övriga teorier har inte så lite av konspirationsteorier över sig.

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 februari 2004, 14:09
Ort: Krokom, Jämtland

Inlägg av Old Blue Light » 2 augusti 2004, 18:47


Skriv svar