4 Juli, vi firar vänskapen mellan USA och Sverige

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Spiritui
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 23 oktober 2003, 15:38
Ort: Sweden

Inlägg av Spiritui » 9 juli 2004, 21:01

Tomas Ibsen skrev:Dom var väl inte så pigga på att se 13 kolonier och en hel kontinent gå förlorad? (Eller har jag helt fel?)
Men de hade väl fortfarande Kanada eller en del av det?

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juni 2004, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian von Habsburg » 10 juli 2004, 11:54

Spiritui skrev:
Tomas Ibsen skrev:Dom var väl inte så pigga på att se 13 kolonier och en hel kontinent gå förlorad? (Eller har jag helt fel?)
Men de hade väl fortfarande Kanada eller en del av det?
Kanada var deras till 1961 eller något liknande.

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juni 2004, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian von Habsburg » 10 juli 2004, 11:54

Marcus Wendel skrev:Ifall detta utvecklas i en mer politisk riktning kommer tråden att låsas.

/Marcus
- Jag ber om ursäkt. Jag tänkte mig inte för.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 10 juli 2004, 12:54

många som hade kämpat på britternas sida men som egentligen var kolonisatörer, flydde efter kriget till kanada. Kanada blev britternas efter sjuårskriget som slutade 1763.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 juli 2004, 16:25

Christian von Habsburg skrev:
Spiritui skrev:
Tomas Ibsen skrev:Dom var väl inte så pigga på att se 13 kolonier och en hel kontinent gå förlorad? (Eller har jag helt fel?)
Men de hade väl fortfarande Kanada eller en del av det?
Kanada var deras till 1961 eller något liknande.
Jo jag trodde något liknande. Men det här att dom har franska OCH engelska som officiellt språk (kan ha fel, men franska pratar dom också iaf), vart kommer det ofrån? Köpte britterna Kanada av fransoserna?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 10 juli 2004, 17:00

Tomas Ibsen skrev
Jo jag trodde något liknande. Men det här att dom har franska OCH engelska som officiellt språk (kan ha fel, men franska pratar dom också iaf), vart kommer det ofrån? Köpte britterna Kanada av fransoserna?
Du kanske missade det, men i inlägget ovan ditt står att läsa att britterna fick kanada efter sjuårskriget som slutade 1763. Följaktligen vann dom det under krig med Frankrike, alltså var kanada först franskt område ( ja förutom urinvånarna förstås), de vann även florida av spanjorerna under detta krig. Områdena väster om de kolonier som britterna behärskade, floderna runt de stora sjöarna, samt louisiana i söder, vilket framgår av namnet, var områden som fransoserna höll till på.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 juli 2004, 17:56

Nästan hela området väster om kolonierna samt New Orleans kallades på den tiden Louisiana och tillhörde Frankrike men gavs bort till Spanien 1762 som gav det Frankrike 1802 , Napoleon som behövde pengar till kriget mot England sålde området till USA 1803 för 15 miljoner dollar.

Därför finns det fortfarande fransmän i dom träskiga områdena vid New Orleans som talar kreolfranska.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 juli 2004, 18:54

Perra skrev:
Tomas Ibsen skrev
Jo jag trodde något liknande. Men det här att dom har franska OCH engelska som officiellt språk (kan ha fel, men franska pratar dom också iaf), vart kommer det ofrån? Köpte britterna Kanada av fransoserna?
Du kanske missade det, men i inlägget ovan ditt står att läsa att britterna fick kanada efter sjuårskriget som slutade 1763. Följaktligen vann dom det under krig med Frankrike, alltså var kanada först franskt område ( ja förutom urinvånarna förstås), de vann även florida av spanjorerna under detta krig. Områdena väster om de kolonier som britterna behärskade, floderna runt de stora sjöarna, samt louisiana i söder, vilket framgår av namnet, var områden som fransoserna höll till på.
Det missade jag mycket riktigt... :oops:

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 10 juli 2004, 19:54

wreezig skrev:Därför finns det fortfarande fransmän i dom träskiga områdena vid New Orleans som talar kreolfranska.
En stor del av kreolbefolkningen kom till Louisiana från Kanada efter att England hade tagit över där uppe. Efter en tid hamnade de inom USA:s gränser när Frankrike sålde Louisiana. Faktum kvarstår dock - det finns en stor befolkning av fransk härkomst i området runt New Orleans.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 juli 2004, 20:23

Donkeyman
En stor del av kreolbefolkningen kom till Louisiana från Kanada efter att England hade tagit över där uppe. Efter en tid hamnade de inom USA:s gränser när Frankrike sålde Louisiana. Faktum kvarstår dock - det finns en stor befolkning av fransk härkomst i området runt New Orleans.
Visst kommer en del av fransmännen i Louisiana från Kanada men det bodde redan fransmän där innan kriget , fransmännen grundade bevisligen New Orleans 1718...

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juni 2004, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian von Habsburg » 13 juli 2004, 11:51

Tomas Ibsen skrev:
Christian von Habsburg skrev:
Spiritui skrev:
Tomas Ibsen skrev:Dom var väl inte så pigga på att se 13 kolonier och en hel kontinent gå förlorad? (Eller har jag helt fel?)
Men de hade väl fortfarande Kanada eller en del av det?
Kanada var deras till 1961 eller något liknande.
Jo jag trodde något liknande. Men det här att dom har franska OCH engelska som officiellt språk (kan ha fel, men franska pratar dom också iaf), vart kommer det ofrån? Köpte britterna Kanada av fransoserna?
Det var väl Quebec? Där talas det franska än idag och lite då och då så vill de ha självständighet.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 13 juli 2004, 15:40

Tror det är en tämligen fast cementerad rörelse, Quebecks självständighet alltså. När jag läste Kulturgeografi framställdes det som att Quebeck är en av de "stater" som man ser som troligast att de blir självständiga inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag är lite tveksam dock.

/Robert SKöld

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 17 juli 2004, 18:15

Robert_Kropotkin skrev:Tror det är en tämligen fast cementerad rörelse, Quebecks självständighet alltså. När jag läste Kulturgeografi framställdes det som att Quebeck är en av de "stater" som man ser som troligast att de blir självständiga inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag är lite tveksam dock.

/Robert SKöld
Finns det mer än bara språket som gör att de vill loss? Ekonomiska skäl?

Skriv svar