4 Juli, vi firar vänskapen mellan USA och Sverige

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juni 2004, 22:07
Ort: Stockholm

4 Juli, vi firar vänskapen mellan USA och Sverige

Inlägg av Christian von Habsburg » 7 juli 2004, 11:14

Jag läste en krönika av Herman Lindqvist där herrn berättade om att konung Gustav III tidigt sympatiserade med det land jag anser republik är rätt, USA.
Han sade visst till sina officerare att åka dit för att få lite krigserfarenhet. De svenska krigarna åkte ofta med Frankrike, men stödet fanns där. Likaså var Sverige det andra landet som erkände USA (först var England).

Inte illa! När får vi se en renässans i de svensk-amerikanska relationerna månntro?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 43,00.html

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Fiskebat » 7 juli 2004, 13:49

Jag skulle nog personligen inte vilja se en sådan renässans då USA för en sådan politik som de gör idag. Men vår nuvarande minoritets regering kryper mer och mer åt höger så att jag tror inte at du behöver vänta så jätte länge :wink:

/Max

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 7 juli 2004, 15:48

Ja nu ska man ju inte överdriva Gustav III glädje över Amerika. han var fortfarande kung och därmed förstås för monarki, han tyckte mig veterligen aldrig om republiker, och det som sedan hände i frankrike såg han (och övriga i hans position) som ytterst barbariskt och vildaktigt. Axel Von Fersen tex, som åkte över och stred på "rebellernas" sida, fick efter kriget en orden som han stolt bar. Han fick dock veta att Gustav III inte alls tyckte om att han tagit emot en orden av en republik, och bar den aldrig i kungens närvaro.

Angående Sveriges förhållande till USA är det väl inte särskilt dåligt? Snarare är det mycket bra skulle jag vilja säga, där kontakter och sammarbete flyter på. Annat var det på Palme och Nixons tid... :roll:

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juli 2004, 16:28

Christian von Habsburg
Likaså var Sverige det andra landet som erkände USA (först var England).
Egentligen bör väl Frankrike , Nederländerna och Spanien räknas som dom länderna som först erkände USA.

Edit : ändrade från Perra till Christian von Habsburg.
Senast redigerad av 1 wreezig, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 7 juli 2004, 16:54

wreezig skrev

Perra
Citat:
Likaså var Sverige det andra landet som erkände USA (först var England).


Egentligen bör väl Frankrike , Nederländerna och Spanien räknas som dom länderna som först erkände USA.


Det är möjligt, jag har dock inte påstått något annat, det var Christian Von Habsburg som du citerade, inte mig. Fast jag tror att Herman Lindqvist har sagt/skrivit att det var så. Så då har han fel.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juli 2004, 17:19

Perra
Det är möjligt, jag har dock inte påstått något annat, det var Christian Von Habsburg som du citerade, inte mig.
Så kan det gå om man är slarvig , sorry.
Jag ändrar mitt föregående inlägg.
Fast jag tror att Herman Lindqvist har sagt/skrivit att det var så. Så då har han fel.
Man kan iofs se på detta på olika sätt , rent tekniskt kan man säga att engelsmännen var först men i praktiken var dom givetvis inte det.

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 7 juli 2004, 17:48

wreezig skrev: ...rent tekniskt kan man säga att engelsmännen var först men i praktiken var dom givetvis inte det.
Hur menar du? Och i så fall varför? Kan inget om USAs tidiga historia.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 juli 2004, 17:54

Dom var väl inte så pigga på att se 13 kolonier och en hel kontinent gå förlorad? (Eller har jag helt fel?)

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 7 juli 2004, 17:57

Tomas Ibsen skrev:Dom var väl inte så pigga på att se 13 kolonier och en hel kontinent gå förlorad? (Eller har jag helt fel?)
men de var ändå först med att erkänna USA som självständigt , för att de skrev på fred?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 juli 2004, 17:58

Ah, du tänker så... :oops: Nog kan det ha varit så alltid...

/Tomas Ibsen (med en aldeles för stor mun, som vanligt)

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juli 2004, 18:47

Johan Rapping
Hur menar du? Och i så fall varför? Kan inget om USAs tidiga historia.
Engelsmännen erkände USA först när dom skrev fredsavtalet vilket är ungefär när USA formellt bildades medan Frankrike , Spanien och Nederländerna erkände USA innan kriget var slut.
Alltså var engelsmännen inte först.

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Fiskebat » 8 juli 2004, 11:54

Mne Sverige erkände väl inte för ens England hade gjort det?

/Max

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 8 juli 2004, 17:37

Efter England var Sverige det första landet i världen som erkände USA. Det skedde också i Paris och faktiskt fem månader innan det formella fredsslutet i Versailles, för redan den 3 april 1783 undertecknade Sveriges ambassadör i Paris, Gustaf Philip Creutz, och sändebudet för de "tretton Förenta Staterna i Norra Amerika", Benjamin Franklin, ett svensk-amerikanskt vänskaps- och handelstraktat. Creutz blev samtidigt Sveriges förste ambassadör i USA, fast han aldrig själv åkte dit. Inte förrän cirka trettio år senare anlände den förste svenska yrkesdiplomaten till Washington.

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juni 2004, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian von Habsburg » 9 juli 2004, 13:09

Fiskebat skrev:Jag skulle nog personligen inte vilja se en sådan renässans då USA för en sådan politik som de gör idag. Men vår nuvarande minoritets regering kryper mer och mer åt höger så att jag tror inte at du behöver vänta så jätte länge :wink:

/Max
USA befriar världen, sådant kan väl de flesta ställa upp på?
Går regeringen allt mer åt höger? Det skulle jag vilja se.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 9 juli 2004, 13:19

Ifall detta utvecklas i en mer politisk riktning kommer tråden att låsas.

/Marcus

Skriv svar