Kronstadt

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Kronstadt

Inlägg av Fiskebat » 23 juni 2004, 00:36

Ja tror jag ligger på rätt tidsområde...

Har väldigt lite kunskap om denna... revolt som jag skulle vilja förstå mig på lite bättre, någon kunnig som förstår vad för historisk händelse jag menar och möjligen skulle kunna sammanfatta lite kort, så skulle det glädja en annan :D

/Max

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 24 juni 2004, 15:42

Vad vill du veta om Kronstadt då? Örlogsbasen byggdes av Peter I i samband med grundandet av St Petersburg. Dels skulle den fungera som ett skydd mot sjöangrepp mot själva staden dels var den en utmärkt bas för utbyggnaden av rysslands östersjöflotta (bla byggdes den berömda skärgårdsflottan här som härjade svenska kuster i början på 1700-talet).

Då kronstadt främst kanske förknippas med den bolsjevikiska revolutionen 1917 så ligger nog tråden under fel forum. Lenin hade hans främsta och trognaste kärntrupp bolsjeviker i matroserna från Kronstadt (det var här själva myteriet som föregick marsrevolutionen ägde rum om jag ej minns fel). Örlogshamnarna var en stor revolutionär oroshärd i slutet av 1917-1919, bla utbröt även kommunistiska revolter i Kiel. I slutet av inbördeskriget vände dock en stor kontingent i Kronstadt mot bolsjevikerna som föranledde ett berömt stormingsföretag från de rödas sida (en av de få direkta krigshandlingarna Leo Trotskij själv var fysiskt delaktig i). Revolten slog ned och Lenins krigskommunism mildrades en del (vars konsekvenser var huvudorsaken till upproret)

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Fiskebat » 24 juni 2004, 18:07

Ok, och dessa som vände sig emot Lenin och bolsjevikerna, var det anarkister, om jag förstått saken rätt eller?

/Max

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 27 juni 2004, 15:26

Fiskebat skrev:Ok, och dessa som vände sig emot Lenin och bolsjevikerna, var det anarkister, om jag förstått saken rätt eller?

/Max
Nej, faktum var att de var ultralojala kommunister, men de hade fått nog, då de fått brev från familjen där hemma, om att kommunisterna tog deras spannmål utan ersättning.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 juni 2004, 22:10

Löwe skrev:
Fiskebat skrev:Ok, och dessa som vände sig emot Lenin och bolsjevikerna, var det anarkister, om jag förstått saken rätt eller?

/Max
Nej, faktum var att de var ultralojala kommunister, men de hade fått nog, då de fått brev från familjen där hemma, om att kommunisterna tog deras spannmål utan ersättning.
Som kuriosa: Om jag inte minns fel sa var det sa paradoxalt att lilla Kronstadt var välförsett med spannmal, medan det var svält i Petrograd. Hur det gar att odla tillräckligt med spannmal pa den lilla ön vet jag inte, jag har inte haft nöjet att besöka ön. :(

Kan ocksa tillägga att Kronstad endast är namnet pa orten. Ön heter nagot annat, kommer inte ihag vad.

/Martin

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 28 juni 2004, 10:11

Martin Lundvall skrev:Ön heter nagot annat, kommer inte ihag vad.
Kotlin.

Henrik

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 28 juni 2004, 16:54

Martin Lundvall skrev:
Löwe skrev:
Fiskebat skrev:
Som kuriosa: Om jag inte minns fel sa var det sa paradoxalt att lilla Kronstadt var välförsett med spannmal, medan det var svält i Petrograd. Hur det gar att odla tillräckligt med spannmal pa den lilla ön vet jag inte, jag har inte haft nöjet att besöka ön. :(

Kan ocksa tillägga att Kronstad endast är namnet pa orten. Ön heter nagot annat, kommer inte ihag vad.

/Martin
Jag har den äran att besöka St peterburg i sommar och ett potentiellt resutflyktsmål är just Kronstadt. Undrar hur mycket man får se? Misstänker att det av säkerhetsskäl är en hel del man ej har tillträde till, under sovjettiden var väl området strikt förbjudet att besöka för utländska medborgare (dvs hela ön).

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 28 juni 2004, 21:09

Tror att åtminstone delar av ön är tillgängliga för turister numera. Har dock inte varit där själv. Bland annat ligger det inklareringskontor som alla turistseglare med destination St Petersburg måste besöka på Kotlin, och åtminstone det bör man ju därmed kunna titta på.

För övrigt har ön numera landförbindelse norrut och borde därmed inte vara så komplex att ta sig till. Det är möjligt att de kör båttrafik dit också, har för mig att jag sett det någonstans.

Henrik

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 juni 2004, 16:36

Henke skrev:
Martin Lundvall skrev:Ön heter nagot annat, kommer inte ihag vad.
Kotlin.

Henrik
Tack.
Jag har den äran att besöka St peterburg i sommar och ett potentiellt resutflyktsmål är just Kronstadt. Undrar hur mycket man får se? Misstänker att det av säkerhetsskäl är en hel del man ej har tillträde till, under sovjettiden var väl området strikt förbjudet att besöka för utländska medborgare (dvs hela ön).
Ön var stängd fram till 1996. Jag har inte varit pa ön men jag har läst att det som är värt att besöka är kyrkan, Morskoj Sobor.

/Martin

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 1 juli 2004, 13:22

Tack och bock! Om kyrkan står för attraktionen så finns det nog finare kyrkor att beskåda i St Petersburg. Det är ju många historiska/kulturella arrangemang man vill beskåda så man måste ju plocka russinen i kakan!!

Skriv svar