Franska Revolutionen!!!! HJÄLP

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Wiskman
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 maj 2004, 16:02
Ort: Göteborg

Franska Revolutionen!!!! HJÄLP

Inlägg av Wiskman » 21 maj 2004, 16:05

Hur skulle vårt samhälle se ut utan den Franska Revolutionen. Snälla hjälp mig...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 21 maj 2004, 18:19

Ungefär som det gör nu misstänker jag , den franska revolutionen var knappat något nytt.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Re: Franska Revolutionen!!!! HJÄLP

Inlägg av Halifírien » 21 maj 2004, 19:51

Wiskman skrev:Hur skulle vårt samhälle se ut utan den Franska Revolutionen. Snälla hjälp mig...
På det desperata tonfallet gissr jag på att det är en skoluppgift...
I så fall en mycket korkad sådan, eftersom det är helt omöjligt att ge ett vettigt svar. Det hände för såpass länge sedan och så mycket har hänt sedan dess. Trogt är väl, att det utbrytit en liknande revolution lite senare eller någon annanstans, och att saker och ting ändå sett ganska liknande ut, men som sagt så är det omöjligt att svara på.
Jag tycker du ska be läraren om en ny uppgift. :|

edit: stavning

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 22 maj 2004, 17:21

ja, det verkar uppenbara sig många med frågor om hur världen sett ut utan franska revolutionen. Och är som sagt helt omöjligt att svara på, jag frösökte någonstans här tidigare, men eftersom det ena leder till det andra hela tiden så blir det ju en värld som inte alls liknar den värld vi har idag. Och hur fåglarna den sett ut går ju inte att säga.

Säger som föregående talare, hade troligen dykt upp en liknande revolution senare, kom ju ett par stycken i paris också under 1800talet...
wreezig skrev
Ungefär som det gör nu misstänker jag , den franska revolutionen var knappat något nytt.
var det inte? Det var det märkligaste påfund jag hört! vad menar du?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 22 maj 2004, 17:54

Perra
var det inte? Det var det märkligaste påfund jag hört! vad menar du?
Engelska inbördeskriget , Nederländska frihetskriget mot Spanien och Amerikanska revolutionen var händelser som liknade Franska revolutionen och bör också ha inspirerat fransmännen till revolutionen.
Det är knappast osannolikt att Frankrikes deltagande i Amerikanska Frihetskriget gjorde att fransmännen tog till sig frihetsidealen därifrån.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 22 maj 2004, 18:17

förstod att amerikanska frihetskriget skulle dyka upp, och det köper jag. Engelska inbördeskriget...njaa, fick väl inte riktigt lika stora konsekvenser för hela europa, även om det inte var en liten sak förstås.

Men övriga revolutioner och uppror har knappast haft samma genomslag och omfattning som den franska 1789. Ideérna om att människor var lika mycket värda oavsett om man var adel, borgare präst eller bonde hade knappast mycket plats i tidigare upprorsmakares huvuden i europa, revolutionen var en frukt av upplysningen (delvis). Att de sedan lyckades sätta upp ett styre i ett av europas största och starkaste länder, utan adel, utan prästers inflytande och så småningom ännu värre...utan kung 8O !!! var något helt nytt, har jag inte rätt?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 22 maj 2004, 19:02

Perra
förstod att amerikanska frihetskriget skulle dyka upp, och det köper jag. Engelska inbördeskriget...njaa, fick väl inte riktigt lika stora konsekvenser för hela europa, även om det inte var en liten sak förstås.
Engelska inbördeskriget var väl det första exemplet på att "vanligt" folk tar sig rätten att avskaffa monarkin när monarken blir för despotisk och enväldig för att istället inrätta en republik , även om Oliver Cromwell i praktiken var lika maktfullkomlig trots att han inte ville kalla sig kung utan lordprotektor.
Detta har ju också återverkningar än idag och konflikten i Nordirland härstammar från Cromwells invasion av Irland.
Det har också hävdats att hans militära reformer , t.ex officerare tillsatta p.g.a duglighet istället för deras adliga bakgrund , påverkat den militära utvecklingen.
Det var väl också han som började sända flottstyrkor för att kolonisera Amerika har jag för mig och då har han verkligen påverkat Världshistorien.
För svenskt vidkommande stöttade han Karl X och var en av dom som tryckte på för att få fred i kriget mot Danmark som resulterade i att Skåne blev svenskt.
Hade Karl X lytt alla uppmaningar av den fumdamentalistikt protestantiske Oliver Cromwell hade det iofs säkerligen slutat illa för Sverige.
Men övriga revolutioner och uppror har knappast haft samma genomslag och omfattning som den franska 1789. Ideérna om att människor var lika mycket värda oavsett om man var adel, borgare präst eller bonde hade knappast mycket plats i tidigare upprorsmakares huvuden i europa, revolutionen var en frukt av upplysningen (delvis). Att de sedan lyckades sätta upp ett styre i ett av europas största och starkaste länder, utan adel, utan prästers inflytande och så småningom ännu värre...utan kung !!! var något helt nytt, har jag inte rätt?
Visst har du rätt i stort men revolutionen slutade med att Frankrike blev ett Kejsardöme där Napoleon styrde lika totalitärt som Cromwell.
Alltså tycker jag att likheten med Cromwell är ganska stor , alltså republiker som övergår till diktaturer.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 22 maj 2004, 20:03

ja Cromwell har haft stor betydelse. Men det "vanliga folk" du pratar om var väl parlamentet och där satt inte många bönder skulle jag tro...
Däremot stred dom säkert i arméerna, vet ännu lite för lite om inbördeskriget i England och Cromwell...känner till slaget vid Naseby typ och lite om Cromwell bara.

De omedelbara effekterna av franska revolutionen var ju tämligen galna...10 dagar i veckan osv. Och slutligen kejsardömet som du säger...men vad jag menar är att det var en snöboll som sattes i gungning hos folk...

De hade störtat makthavarna en gång och kunde göra det igen om det behövdes, och detta visste de nu. Man ville ha demokratisering och liberalisering...därom vittnar revolutionerna 1830 och 1848. Det var inte första gången folk reste sig upp men det var ändå något speciellt, med tanke på allt som hände sen. Jag tänker i det långa loppet....Frankrike är inte något kejsardöme numera, trots Napoleon III, mellanspel.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 22 maj 2004, 21:10

Perra
ja Cromwell har haft stor betydelse. Men det "vanliga folk" du pratar om var väl parlamentet och där satt inte många bönder skulle jag tro...
Oliver Cromwell var trots allt inte direkt högadlig utan var snarast en vanlig godsägare , att en sådan man tog över makten från kungen som betraktades som närmast helig på den tiden måste ha varit en sensation.
De hade störtat makthavarna en gång och kunde göra det igen om det behövdes, och detta visste de nu. Man ville ha demokratisering och liberalisering...därom vittnar revolutionerna 1830 och 1848. Det var inte första gången folk reste sig upp men det var ändå något speciellt, med tanke på allt som hände sen. Jag tänker i det långa loppet....Frankrike är inte något kejsardöme numera, trots Napoleon III, mellanspel.
Jo , visst var det franska frihetstänkandet och drömmen om demokratisering ganska nytt men dessa tankar återfinns även i USAs första lagstiftning.
På den europeiska kontinenten var det förstås unikt.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 22 maj 2004, 23:17

ja det som skedde i amerika var ju förstås högst inspirerande för borgerliga fransmän...lite komiskt att det som det kungliga Frankrike hjälpte till att skapa, blev en förebild för att störta detsamma...

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 maj 2004, 13:47

Cromwell var bryggare. :)

Mvh Petter

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 23 maj 2004, 18:00

Gutekrigaren
Cromwell var bryggare.
Men han ägde väl en hyfsad gård och levde på ärvda pengar , eller minns jag helt fel?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 maj 2004, 18:07

Det har jag ingen aning om, men han var säkert inte ölpularen på hörnet direkt. :)

Mvh Petter

Skriv svar