Fråga om Turkiska tatarer

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
besev
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 maj 2004, 23:16
Ort: Sverige, Uppsala

Fråga om Turkiska tatarer

Inlägg av besev » 10 maj 2004, 23:25

Vet inte om den här tråden är lagd i rätt forum men jag försöker ändå :)

Jag undrar om någon vet nått om tatarerna som levde i Krim vid 1880 och fråmåt.
Är det nån som kan berätta nått eller har någon bra sida på nätet som jag kan hitta fakta på.

Vore jätte tacksam för all sorts hjälp

Tack på förhand :)

Niclas Eriksson

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 12 maj 2004, 21:37

Lite kort
När Ryssland tog över krim från Krim Khanet deporterades enn stor del av befolkningen medans andra flydde till Osmanska riket.
Efter den Ryska revultionen blev krim en Autonom republik men detta ändrades 1944 när Stalin anklagade dem för masskopi med Tyskarna och deporterade hela befolkningen till Centralasien efter Stalins död har många återvänt till deras hem.
Deras religon är Sunnitisk Islam deras sråk tillhör samma del av Turkspråken som Turkiskan medans Kazan och volga tatariska tillhör den Kipchaq turiska språk delen.
Personligen är jag en Kazan Tatar.

Användarvisningsbild
besev
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 maj 2004, 23:16
Ort: Sverige, Uppsala

Tack

Inlägg av besev » 12 maj 2004, 23:38

Tack för infon

Min Morfar föddes i Krim, han bodde där tills han blev fängslad och skickad till fängelse. Men han lyckades fly som tur var.

Vill veta lite mera om hans folk. Finns det några bra hemsidor eller någon annan som vet nått mera?

Tycker det här är väldigt intressant och jag imponerad över hur mycket folk kan, och att ni är så hjälpsamma :)

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 13 maj 2004, 09:41

Så du är en fjärdedels krim tatar jag hjälper gärna mina Krimska landsmän.

Från ne
krimtatarer

kri´mtata´rer, turkspråkigt folk, ättlingar till de mongoler som på 1200-talet erövrade Krim, sedermera starkt uppblandat med de talrika andra folkslag - genuesare, goter, greker osv. - som funnits på halvön. De bosatte sig främst på Jailabergens sluttningar, försörjde sig med jordbruk, boskapsskötsel och fiske samt bibehöll in i vår tid sin bekännelse till sunnitisk islam. Deras språk, krimtatariska eller krimturkiska, har 400 000 talare, av vilka nästan hälften bor i Uzbekistan. Språket hör inte till samma gren av turkspråken som tatariska utan står närmare t.ex. turkiska och azerbajdzjanska. Se även Krim (Historia).

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 22 maj 2004, 19:41

Om det rör sig om dina egna nära förfäder tycker jag nog att det borde vara värt att släpa sig ned till biblioteket och leta litet. En kort men bra översikt över krimtatarerna finns i Islamic Peoples of the Soviet Union (1986) av Shirin Akiner. Där kan man också se hur de olika turk- och tatarfolken förhåller sig till varandra, osv.

Vidare litteraturtips kan man få t ex i böckerna Gamla folk och nya stater (1992), red Sven Gustavsson & Ingvar Svanberg, och Tradition och nyskapande - Turkiska språket och kulturen (1997), red Ingvar Svanberg. Båda böckerna är mycket läsvärda i sig, men handlar inte så mycket specifikt om krimtatarerna, utan om alla f d sovjetfolk resp turkfolk. En av böckerna som omnämns (men som jag inte läst själv) heter The Crimean Tatars (1978) av Allen Fischer. Kanske kan vara något att leta efter?

Skriv svar