Napoleon

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nicegirl
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 9 maj 2004, 17:12
Ort: Piteå

Napoleon

Inlägg av Nicegirl » 10 maj 2004, 20:38

Är det någon som kan hjälpa med frågan
vilket betydelse hade franska revolutionen för Napoleon? Hade han ändå tagit sig fram utan den franska revolutionen, om den aldrig ägdt rum?
Vilka betydelser har Napoleon haft, som vi ser tydliga spår än idag?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 11 maj 2004, 00:57

Vad har du för teorier själv? Några speciella aspekter du anser vara relevanta i sammanhanget, vad säger du exempelvis om de postrevolutionära arméreformerna och det relativa gynnandet (gentemot ständersystemet) av strebermentalitet?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Nicegirl
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 9 maj 2004, 17:12
Ort: Piteå

Inlägg av Nicegirl » 11 maj 2004, 09:24

det jag tänker är att Napoleon inte skulle ha tagit sig fram utan den franska revolutionen. Och det skulle haft konsekvenser idag. Vad hade det fått för konsekvenser? och skulle Napoleon haft sin karriär utan den franska revolutionen? *fast det tror jag inte riktigt.. eller?*

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 11 maj 2004, 09:54

Nicegirl skrev:det jag tänker är att Napoleon inte skulle ha tagit sig fram utan den franska revolutionen.
Varför då? :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Nicegirl
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 9 maj 2004, 17:12
Ort: Piteå

Inlägg av Nicegirl » 11 maj 2004, 10:51

för det var via hans lyckande krigsförninghan vann makt.. och i den franska revolutionen fick han visa sina fina talanger, trovärdighet och sin politiska skicklighet som gjorde att han kunde bli kejsare i frankrike.. tror jag..?!

mvh ellen

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 11 maj 2004, 13:00

Håller med dig Nicegirl. Innan revolutionen var det enbart högre adelsmän som hade rätt till högre officersposter. För andra var det kanske inte helt omöjligt men iaf mycket svårare. Napoleons familj var inte fattiglappar men lågadel, enda öppna militärkarriären var inom de tekniska / eller artilleri-trupperna. Och mycket riktigt, Napoleons grundutbildning var som artilleri-officer.
Det var franska revolutionen som öppnade vitt dörrarna för begåvade att bli högre officerare inom armén.
Utan revolutionen hade Napoleon antagligen blivit som mest en duktig artilleri-general och tillkämpat sig en grevetitel.

Skriv svar