Opiumkriget.

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Opiumkriget.

Inlägg av Gröfaz » 8 maj 2004, 15:46

I skolan för ett tag sedan så diskuterade vi Kinas historia, och kom då in på opiumkriget,
alla i min klass vet att jag är intresserad av historia och tycker att jag är bra på det, och de undrade om min åsikt,
men jag har inte läst en rad om detta krig! :oops:
är det någon som på efterhand som kan informera mig lite om detta krig?

Mvh:erik

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 maj 2004, 10:06

Jag hade hoppats att någon kunde förbarma sig och skriva lite. Jag kan inte detta så bra. Jag ska försöka så gott jag kan.

Under 1800-talet växte handeln med Kina. Europa var i huvudsak intresserade av te och siden. Till en början hade inte britterna något att erbjuda i gengäld förrän de kom på att de kunde sälja opium. Vilket passade britterna utmärkt det fanns gott om opium och det var lätt att transportera. Opiumanvändandet skapade ett hälsoproblem för Kina och import av opium förbjöds därför. Handeln fortsatte med hjälp av korruption och smuggling. 1839 brände kineserna en stor kvantitet opium vilket ledde till att de brittiska handlarna ville ha hämnd.
Då de brittiska handlarna faktiskt hade kränkt lagen i Kina genom att handla med opium, sade den brittiska regeringen inte kunna starta krig.
Krig blev det ändå och 1842 var kriget slut och det ledde till att Hongkong överläts till Storbritannien, fem andra hamnar öppnades för handel och Kina fick betala ett stort skadestånd.

Följden blev att flera länder uppmuntrades av Kinas svaghet och skaffade också fördelar. Kina hade inget att sätta emot och det ledde till missnöje inom det egna landet och flera uppror följde.

/Martin

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 10 maj 2004, 10:15

Man tackar,man tackar.
Åtminstonde något. :)

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 14 maj 2004, 11:29

Det finns även ett andra opiumkrig, 1856-60, som också kallas "arrowkriget". Arrow kommer efter namnet på ett fartyg som kinesisk polis bordade på jakt efter pirater. Fartyget som ägdes av en kines hade dock tidigare seglat under brittisk flagg, detta räckte som argument för att starta ytterligare ett krig.

Kriget ledde till liknande uppgörelser som det första opiumkriget.

Skriv svar