Skolarbete om Zulu

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Skolarbete om Zulu

Inlägg av Dönitz » 28 april 2004, 11:42

Jag sitter här med ett skolarbete i engelskan som ska ha anknytning till engelsktalande kultur. Då kom jag på idéen att skriva om konflikterna mellan engelsmänn och zulufolket, men problemet är att jag inte har någon koll på detta. Jag har googlat utan större framgång.

Är det någon som kan hjälpa mig med länkar eller annat, det skulle vara vänligt om någon togs sig tid att hjälpa mig.

MVH

Rikard

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28560
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skolarbete om Zulu

Inlägg av Hans » 28 april 2004, 12:58

Förutom att söka på Zulu wars kan du söka på Isandhlwana och Rourke's Drift.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Inlägg av Dönitz » 29 april 2004, 12:00

Jag testar det.

Tack Hans

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Inlägg av Dönitz » 10 maj 2004, 10:45

Jag hittade rätt mycket men inte tillräckligt. Är det någon som har lite andra förslag på sökord eller anna?

MVH

Rikard

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 10 maj 2004, 11:13

Skalmans standardreferenstips: kolla i NE.

Det räcker vanligen mer än väl för en uppsats på ett par sidor. Det står också en del i standardverk kring brittiska imperiet.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Inlägg av Dönitz » 10 maj 2004, 14:54

Jo jag har tittat i NE. Men jag har inte riktigt kommit igång med själva arbetet utan bara sök fakta. Jag behöver mycket fakta, det kanske är så att någon sitter med en bra sida som inte jag har! Det är denna uppsats ska säkra mitt MVG i skit kursen engelska A.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 maj 2004, 20:47

Sökte på Libris hemsida och fick upp 17 träffar det räcker väl gott och väl om det är en kurs på gymnasiet. Även när jag sökte på mitt lokala biblitek fick jag upp en hel del träffar.

Har du tänkt på att det kanske inte finns så mycket information om Zulu. Det är ju inte som med världskrigen där du formligen drunknar i material. Du kanske har tillräckligt med material. Ett arbete blir inte automatiskt bättre bara föär att man har många källor.

/Martin

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Inlägg av Dönitz » 11 maj 2004, 11:07

Jo jag förstod att det skulle vara svårt då jag valde detta, men jag har nu all fakta jag behöver skulle jag tro. Kontakta svenska afrikainstitutet via läraren de hade en hel del.

Tack så mycket för all hjälp.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 1 juli 2003, 02:59
Ort: Stockholm

Inlägg av snyde » 25 maj 2004, 23:28

Mathias Forsberg skrev:kolla i NE.
Det räcker vanligen mer än väl för en uppsats på ett par sidor.
Ursäkta, men vad är det för flersidiga uppsatser du skriver egentligen, med NE som enda källa?

Var bara tvungen att bumpa upp den här tråden, eftersom jag finner det lite konstigt att moderatorerna på ett forum som strävar efter en hög kvalitet, professionalism och kunskapsnivå gör sådana uttalanden. Det är väl inte mellanstadieelever och deras kravnivå i skolan som är målgruppen, eller?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 26 maj 2004, 08:54

Det är inte bara Engelsmännen som har haft konflikt mot Zulu. Det var inte heller Engelsmännen ensamma som slutligen besegrade Zulu. De hade god hjälp av Boerna eller Afrikaanderna (Afrikaaners), som jag föredrar att kalla dem. I Afrikaanerfolkets historia och mytologi har slaget vid Blood River år 1838 en central plats som man knappast kan gå förbi i en uppsats som handlar om den perioden.

Även i modern historia har Zulu haft en central roll. Deras ledare Chief Buthelezei och hans Inkhatarörelse har varit en betydlig motpol till ANC (som dessa ser som ett Xhosaparti dvs representant för den historiska fienden) under de senaste 20 åren. På senare tid har ANC gjort betydliga framsteg inom Zulufolket samtidigt som Buthelezei har gjort en hel del politiska misstag så deras inflytande har minskat betydligt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 26 maj 2004, 09:22

Donkeyman skrev:Det är inte bara Engelsmännen som har haft konflikt mot Zulu. Det var inte heller Engelsmännen ensamma som slutligen besegrade Zulu. De hade god hjälp av Boerna eller Afrikaanderna (Afrikaaners), som jag föredrar att kalla dem. I Afrikaanerfolkets historia och mytologi har slaget vid Blood River år 1838 en central plats som man knappast kan gå förbi i en uppsats som handlar om den perioden.

Även i modern historia har Zulu haft en central roll. Deras ledare Chief Buthelezei och hans Inkhatarörelse har varit en betydlig motpol till ANC (som dessa ser som ett Xhosaparti dvs representant för den historiska fienden) under de senaste 20 åren. På senare tid har ANC gjort betydliga framsteg inom Zulufolket samtidigt som Buthelezei har gjort en hel del politiska misstag så deras inflytande har minskat betydligt.
Boerna/Afrikanderna hade knappast ngn större roll i zulukriget 1879

Dönitz, kolla gärna på biblioteket om det finns några böcker av Ian Knight, han är en av världens främsta experter på zuluernas historia

/Mikael

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Inlägg av Dönitz » 26 maj 2004, 14:46

Arbetet är klart. Varför jag ville ha mer fakta var att det jag hittade var lite tvetydigt och det stod olika saker på olika ställen. källgranskning kallas det.

Tackar igen för hjälpen.

Arbetet blev i och för sig inte något vidare ur min synpunkt men läraren har en sådan låg nivå så det går nog bra. Jag håller på med en ny uppstats om första världskriget så bli inter förvånade om jag dyker upp i första världskrigs trådarna just nu är det en inriktning på Somme och Verdun.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 2 juni 2004, 19:49


Skriv svar