Gladstone

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Mister Bungle
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 april 2004, 20:06
Ort: Tyresö

Gladstone

Inlägg av Mister Bungle » 10 april 2004, 20:35

Jag hittade inte så mycket fakta kring William Gladstone här på sidan, så jag tänkte ta upp historien om honom. Jag undrar även om det finns någon som har något att tillägga om honom. Jag är idel öra.



William levde på 1800-talet, vet dock inte när han föddes, men han kom i alla fall att kallas "The grand old man". Han skapade ett rättvisare skattesystem, genomförde den obligatoriska grundskolan (senare än de flesta övriga västeuropeiska staterna) med mera. Han tog avstånd från en aktiv kolonialpolitik. Detta hindrade inte att det brittiska imperiet faktiskt mer utvidgades under hans tid på premiärministerposten än under Disraelis.

Men framförallt kom Gladstone att satsa sin energi på en lösning av den irländska frågan. På Irland fanns ett omfattande missnöje med det engelska styret. Det tog sig uttryck i allt mer revolutionära tongångar. Även politiska mord förekom. Gladstone tog sig an irländarnas sak. Han tillmötesgick de irländska katolikerna (vilka utgjorde majoriteten på ön) och han förbättrade de irländska böndernas situation. Likaså försökte han tillmötesgå irländarnas krav på självstyrelse (home rule). Men han stupade på sitt "home rule"-program. Det brittiska parlamentet ställde sig avvisande. Den engelsk-protestantiska befolkningen i Ulster protesterade också våldsamt mot självstyre. Ett inbördeskrig stod för dörren. Då bröt första världskriget ut och irlandsproblematiken sköts tillfälligt åt sidan.



Överhuvudtaget tog Gladstone ställning för folkens självständighetsrörelser. Bland annat kom han efter en resa i Italien att engagera sig för den italienska nationalismen. När frihetsrörelsen i Neapel hade kuvats 1848-49 besökte Gladstone fängelserna där revoltörerna spärrats in. Han beskrev med indignation hur de förvarades fastkedjade vid vanliga brottslingar och beskrev deras fullständiga rättslöshet. Fängelserna utmålades som stinkande, sjukdomsalstrande hålor. Han krävde att den dåvarande preimiärministern lord Aberdeen skulle låta Storbritannien ingripa.


Gladstone och moralen

Gladstone var vad gäller moralen en typisk viktorian på gott och ont. Principfasthet och hederlighet sägs ha vait hans riktmärken. Han var också varmt religiös. I sin ungdom och även senare förde han dagbok över sina handlingar för att inför Gud kunna redovisa och försvara vad han gjort. Han tog avstånd från skilsmässor. Själv levde han tydligen i ett lyckligt äktenskap. I hans religiösa framtoning misstänkte man dock ofta hyckleri. Även hans anhängare Henry Labouchere sade om honom: "Jag har ingenting emot att Gladstone alltid har ett trumfäss i rockärmen, men jag tycker inte om hans tro att den allsmäktige Guden stuckit dit kortet." Men mycket talar för att han verkligen tog sin moral och religion på allvar.

Gladstones viktorianska övertygelse kom honom att försök rädda prostituerade kvinnor. Det verkade nästan komiskt när han som premiärminister gav sig ut på Piccadilly för att rädda gatflickor. Ibland hade han sällskap av sin hustru. Gladstone och hans hustru bedrev också verksamhet för rehabilitering av prostituerade.

Under 1800-talet befann sig ett betydande antal prostituerade ute på gatorna i London och andra engelska städer. Gladstone vandrade alltså omkring i London på kvällarna, ofta beväpnad med en kraftig käpp. När han träffade på en prostituerad försökte han övertala henne att följa med hem till sin hustru för att få mat och husrum. Hans mål var att få kvinnorna att komma ifrån sitt yrke.

Faktan har jag hittat på http://www.sub.su.se

Skriv svar