Spänningar arbetarrörelsen-arbetsgivarna

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
cisssi
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 mars 2004, 20:25
Ort: Bengtsfors

Spänningar arbetarrörelsen-arbetsgivarna

Inlägg av cisssi » 5 april 2004, 12:45

Någon som kan hjälpa mig med en fråga jag har fått i samband med min Historia A-kurs?
Redogör för spänningar mellan arbetarrörelsen och arbetsgivarna under senare delen av 1800-talet och början av 1900-talet.

Har tagit upp oroligheterna i Paris 1848, vilka ju resulterade i att Ludvig Filip avgick. Samt de ytterligare oroligheterna i juni då Frankrike blev republik.

Även i Österrike-Ungern gjorde arbetare och studenter uppror,vilket resulterade i att livegenskapen upphävdes.

Har däremot inte riktigt förstått vad resultatet blev av striderna i Berlin 1848?Fredrik Vilhelm vägrade ju att bli tysk kejsare.Man kanske helt enkelt inte fick ut något alls av striderna?

Naturligtvis har jag även tagit upp Karl Marx och Friedrich Engels. Drev dom i själva verket igenom något?Dom skrev böcker,skrifter osv....men kan man se någon konkret förbättring av deras agerande?

Slutligen har jag tagit upp slaveriet i sydstaterna och dess upphävande. Det måste väl ändå räknas in under denna fråga?!

Något viktigt som jag missat kring frågeställningen? Snälla, allt är av intresse så tveka inte att skriva. Allt från en rad till 100 rader är varmt välkomna.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 april 2004, 12:55

Naturligtvis har jag även tagit upp Karl Marx och Friedrich Engels. Drev dom i själva verket igenom något? Dom skrev böcker,skrifter osv....men kan man se någon konkret förbättring av deras agerande?
Vad jag vet så agiterade väl både Marx och Engels på olika möten och skrev i tidningar, vilket fick till resultatet att de länder som Marx/Engels för tillfället levde i sparkade ut dem. Marx skall även varit med i revolutionerna 1848-49. Han var också med och organiserade den första Internationalen. Han dog i England i alla fall.

/Martin

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Re: Spänningar arbetarrörelsen-arbetsgivarna

Inlägg av Löwe » 6 april 2004, 11:54

cisssi skrev: Slutligen har jag tagit upp slaveriet i sydstaterna och dess upphävande. Det måste väl ändå räknas in under denna fråga?!
Tyvärr tycker jag det faller lite utanför ramen.
Slaveriet var av närmast feodal karaktär, det vill säga slavarna arbetade egentligen under förkapitalistiska fårhållanden, men såvitt jag förstod gällde spänningarna mellan arbetare och kapitalister i modern tid?

Slaveriet har bland annat diskuterats i en anna tråd:
viewtopic.php?t=13023

Ett tips till dig som är ny, är att använda sökfuntionen, så att du slipper ställa frågor som det redan finns svar på, ofta flera hyllmetrar med information, bilder och länkar.
Men det misstaget gjorde jag också när jag var ny, så tro inte att jag är arg. Välkommen till skalman! :)

Skriv svar