Polsk November-Oppstanden 1830-31

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Polsk November-Oppstanden 1830-31

Inlägg av Varulv » 3 april 2004, 21:22

En av de kanskje meste ukjente konflikter i 1800-tallet man så langt knapt hadde noe anelse om utover grove detaljer, hadde vært en kilde til sterk frustasjon for meg dersom nærmest sagt alt av litteratur og kilder er på polsk språk. Jeg hadde endelige fått tak på hefter om konflikten, men fremdeles mangler jeg et bilde av en konflikt som er så grovt lite kjent at man bare vet om minst et par slag og et eneste anstøt på Warszawa og de politiske konsekvenser. Det vil nok være for mye å håpet om det aktuelt finnes noen som kunne hjelp meg med dette, men det er der. Jeg har fått tak i heften "The Polish Army of the Congress Kingdom" som omtalte den polske hæren fram til 1831 enda det nærmest aldri omtale konflikten mellom russerne og polakkene og deretter heften "Eyewitness of The Battle of Ostrolenka May 26th 1831" som er så begrenset at man bare lest om selve storslaget mellom 36.000 russer og 30.000 polakkene ( ut av 43.000 til sted ) som så aktuell kamp.

November-Oppstanden er så voldsomt lite kjent at jeg kunne ikke får tak på mer og det er faktisk ikke et isolert eksempel- i fakta, hele perioden mellom 1815 og 1848 som så mange kriger som den belgiske-nederlandske krigen 1830-31 og de militære intervensjoner i Spania og sørlige Italia er voldsomt oversett krigshistorisk sett. Det finnes riktigsnok lyspunkter som da en tapper sjel på Internett arbeidet med å settet ut data og informasjon samt summering over Karlistkrigene i 1800-tallet- og gresk selvstendighetskrigen 1821-1829 var også godt omtalt. Men November-Oppstanden var den blodigste og trolige meste avgjørende av alle 1830-konflikter etter det revolusjonære tidspunktet ikke minst fordi den polske oppstanden gjennomført av reaksjonære og radikale i militære rekker stanset stormaktene fra å intervenere i Frankrike mot etableringen av Annet Republikk. Tsar Nikolai 1. hadde planlagt å angripe Frankrike med polske troppene i spissen og dette var gnistet som utløste eksplosjonen av polsk frustasjon og irritasjon over russisk maktatferd.

Krigen egentlige startet 24. januar 1831 ( tross trefninger dager før ) da minst 90.000 russerne i tre kolonner støtet fram i retning Warszawa gjennom vanskelig terreng av buktende elver, myrlend, skogholter og grov terreng med få veier over det flate landskapet. Men polakkene klart å stanset offensiven i februar på Wawer, Dobre og deretter Grochow i flere "set-pierce battles" med avanserte russiske styrker, polsk strategi var mer å utmanøvere og utbalansere russiske avansement fremfor å står rett på hode mot hode selv som det ser ut som engelsk kilder sier dette. Når slag hendt, var polsk trassighet og russisk standhaftighet en skrekkelig kollisjon å overvære dersom tusener ble slaktet i blodbader av nådeløse nærkamper og angreper- etter Grochow var en skogholt sagt å het "dødens skogene".

Ostrolenka avgjorde krigen og selv om det var større styrker som deltok enn de "bare" 36.000 og 30.000 i hver side- var ikke intensiteten noe mindre og hele 5.000 russer falt mot 4300 polakker samt 2000 tilfangetatte. Warszawa måtte til slutt tars i storm i september og bare først i oktober 1831 gikk polske hærer over grensen for å overgir seg fremfor å gir seg til russerne. Men det er bare biter av hele krigen som hadde i sannheten enorme huller man kunne kjører en trailer gjennom på nærmest sagt alle kilder som "The Encyclopedia of Nineteenth-century Land Warfare". Det er sagt at det var oppsiktvekkende og høyst uvanlige "marsjer" inn i Litauen helt opp til Kurland mot Østersjøskysten, et kart på heften om Ostrolenka viste en rute tatt av kommandanten Dembinski fra Litauen til Warszawa over enorme avstander.

Utvilsomt vist det at krigen 1830-31 var langt mer enn hva man i utgangspunktet hadde tatt den å være, kun få slager, et marsj mot Warszawa og umiddelbar overgivelse av motstand etterpå. Krigens navn var tatt etter 29. november 1830 da oppstanden i Warszawa mot den upopulære guvernøren hendt, best skildret i Booklet number 2 som kan kjøpes på Helion Company.

Skriv svar