svenska trupper deltog i franska revolutionen?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Paul
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mars 2004, 18:09
Ort: sthlm

svenska trupper deltog i franska revolutionen?

Inlägg av Paul » 16 mars 2004, 18:16

Hej, skulle behöva lite hjälp rent fakta mässigt angående ett svenskt kompani som lär ha varit förlagt i paris under franska revolutionen. vet att de va underlydande Reuterswärd och Axel von fersen.

men hur många man innefattade detta "kompani ?". deltog det vid försvaret av Bastiljen etc etc ?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Inlägg av Göstring » 16 mars 2004, 18:34

Det är nog Royal Suédois du tänker på
En juninatt 1791 körde en täckt vagn in i den lilla franska staden Varennes. Inne i vagnen satt Frankrikes Konung av Guds Nåde Ludvig XVI och hans gemål, drottningen Marie Antoinette. Planen var att de skulle fly till drottningens hemland för att därifrån leda motrevolutionen. Men något gick snett, kungen blev upptäckt och i slutet av sagan väntade giljotinen.

Nu kan man fråga sig vad i all världen detta har med Hallands Auktionsverk att göra!

Jo - kungaparet var inte ensamma. Med på resan kom betjänter och lakejer men också en 35-årig svensk adelsman vid namn Anders Fredrik Reuterswärd!

Reuterswärds farfar - Anders Hof - blev 1690 adlad och tog då namnet Reuterswärd. Hans ende son Lorentz Peter (vilken vi har anledning att återkomma till innan auktionen) var alltså far till nämnde Anders Fredrik, vilken enligt familjetraditionen även han blev militär, bla på det sk 'Royal Suèdois' och det var genom detta han blev utsedd, antagligen av Axel von Fersen, att eskortera den franska kungafamiljen i säkerhet.
Från http://www.hallandsauktionsverk.se/news.php?n=19

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 17 mars 2004, 13:58

Jag har inte boken här men det mesta står nog där http://www.book-info.com/asin/911943222 ... 9nFsns0D6r

Regementet 'Royal Suèdois' hade 1789 baseringsort Valenciennes nära Belgiska gränsen.

MVH

Hans

Paul
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mars 2004, 18:09
Ort: sthlm

tack

Inlägg av Paul » 18 mars 2004, 23:16

tack grabbar, arbetet är nu mera inlämnat och redovisat :D //paul

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 mars 2004, 01:07

Men Royal Suédois var väl inte svenskt på så sätt att det var svenskt fotfolk. Utan på så sätt att ägaren, i detta fall Axel von Fersen [som organiserade flykten], var svensk? [von Fersen hade köpt regementet av den franska kungen] Därmed kan man väl inte säga att svenska trupper var delaktiga i franska revolutionen, utan att ett svenskägt regemente var med. Sedan är detta påstående också felaktigt på så sätt att revolutionen var innan Ludvig XVI och Marie Antoinettes misslyckade flykt....

/Martin

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Inlägg av Göstring » 19 mars 2004, 03:47

Köpte han verkligen regementet?

Jag vet inte hur det var i den franska armén, men i den brittiska köptes officersämbeten.

Paul
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mars 2004, 18:09
Ort: sthlm

Inlägg av Paul » 22 mars 2004, 15:02

som jag har läst mig till så grundades regementet 1690 nån gång av svenska soldater som hade deltagit i ett slag mot fransmännen i holland. men i alla fall, svenskarna förlorade slaget, blev till fånga tagna och tvångsrekruterades in i den franska armén. En tid efter själva själva rekruteringen så gav Ludvig XI regementet epiteten Royal Suédois. vilket betyder nått i stil med; De kungliga svenskarna. alltså blev de en del av det franska kungliga livgardet.

d är så jag uppfattat det, men jag kanske fått det helt om bakfoten ? :|

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 26 mars 2004, 16:24

Det stämmer att Royal Suedois bildades av svenska krigsfångar på 1690-talet. Med tiden kom dock större delen av de meniga och underbefälet att utgöras av tyskar. Regementets officerare skulle dock vara svenskar och regementschefen var oftast av ätten Sparre, tills Axel von Fersen mycket riktigt köpte posten. Har mer information om regementet hemma så jag får återkomma i morgon.

//MK

Skriv svar