Skol-arbete!

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Skol-arbete!

Inlägg av Marco » 1 mars 2004, 14:23

Hej!

Ska göra ett skolarbete om Svensk-Ryska kriget 1809.
Jag skall berätta inför klassen i ca. 10 min med stödord.

Vad tycker ni är det viktigaste som jag behöver berätta inför klassen?
Vad är det viktigaste jag behöver ta upp?

Tack för era åsikter.

//Martin

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 mars 2004, 14:29

Hej!

Punktvis:
Upprinnelsen, dvs Gustav IV Adolfs allians med Napoleon och därmed fiendskap till Ryssland
Sveaborg
Att kriget målande skildrats av J L Runeberg

Tyvärr räcker nog inte tio minuter till mer, men hinner du så nämn Döbeln vid Jutas eller något annat välkänt.

Gör bara inte misstaget att föreläsa för "krigiskt", visa hur kriget påverkade historien istället, med ny författning (1809 års grundlag) och kungaätt (Bernadotte, några år senare) i Sverige, liksom att Finland kom att vara ryskt i drygt 100 år.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 1 mars 2004, 14:33

Det fanns mycket att skriva om svensk-ryska kriget 1808-1809 men ta med dom tre slagen som var på svensk mark
Hörnefors den 2 juli 1809 (rysk seger)
Sävar den 19 augusti 1809 (rysk seger)
Ratan den 20 augusti 1809 (svensk seger)

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 4 mars 2004, 19:26

Tackar!

Troligen kommer arbetet att få gå in på 15 min så jag skall snart faställa vad jag ska ha med.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 4 mars 2004, 22:56

Det finns en lättläst doktorsavhandling av Hårdstedt (Martin) runt omkring kriget 1808-1809 - Om krigets förutsättningar, - alltså kriget Sv-Ry, där Finland förloras. Hårdstedt tittar där på försörjningsfrågan - mat.
Påvisar att matförsörjningen är en nyckel till många krig, och definitivt till detta krig. Så tittar han också hur bägge armeerna löste sina problem.
Den svenska armen litade i första hand på centrala leveranser. Det gick bra i fredstid, men i krigstid knakade det. Den ryska armen, till synes mindre välorganiserad, hade en intressant dellösning. Trupperna hade en viss penningtilldellning samt plutonvisa gemensamma matlag. Och köpte då sina förnödenheter hos bondebefolkningen både i Finland och i Sverige. Tvärtemot eventuella fördomar, så stal de inte alls mycket, och defintitivt inga mord och bränder, de gick in till bondestugor och köpte det som behövdes. Det är klart, man kan ju tänka sig att bönderna valde att hålla god min i elakt spel... Så. I detta kriget kämpade den svenska (eg. den finska) armen rätt bra, avgörandet kom med försörjningen som ryssarna klarade bättre än svenskarna.

Det utrikespolitiska läget var detta, att Frankrike var för tillfället i allians med Ryssland. Sverige var en av Englands få allierade på kontinenten, så Frankrike ville gärna trycka till Sverige. Därmed ville de gärna att Ryssarna skulle göra grovjobbet. Och ryssarna kunde inte låta bli att ta tillfälle i akt när det gav sig självt.
Alltså: En fransk-dansk armé var beredd till infall söderifrån (blev iofs aldrig av, men svenskarna var ju ändå tvunga att mobilisera i söder). Norge tillhörde Danmark, så Jämtland var hotat från Norge. Och ryssen alltså från Finlandshåll.

Så. Att armeerna i Finland och norra Sverige inte fick ett 100% stöd från övriga Sverige var egentligen inte alls inkompetens, det var delvis orsakat av det militärt mycket svåra läget Sverige var i.

Vidare. Ryska trupper var mycket krigsvana, efter flera års delvis framgångsrika fälttåg på kontinenten. Så den finsk-svenska armen slogs egentligen riktigt bra som höll ut mot dem.

Och många finnar hade kluven ställning. De var en del av Sverige, men en del menade att ryssar kunde vara rätt bra herrar som ombyte. - Kan inte alla detaljer här, men man tror att det var en del av orsaken bakom Sveaborgs fall. Alltså inte inkompetens eller ens öppet förräderi - utan att de såg finsk lojalitet mot Finland på ett annat sätt än man såg på den i Stockholm...

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 28 mars 2004, 15:48

Mitt skolarbete är klart och jag har berättat det!

Det gick mycket bra och jag fick beröm över att jag inte behövde kolla på pappret mycket. Det ända som var feadback var att jag inte skrev Oravais på tavlan!

Om nån vill ha mitt arbete och läsa så skicka pm.

//Martin

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 28 mars 2004, 18:37

Schysst!

Som student på universitetet gör man ju sällan muntliga föredragningar på det viset längre (man har uppsatsseminarier istället, mycket värre!). Häromveckan var jag däremot på min gamla gymnasieskola och berättade lite om högre studier för eleverna där. Det var faktiskt ganska nervöst... :) Så jag vet hur det är, men man vinner alltid på att kunna ämnet rejält som du gjorde!

Mvh Petter

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 28 mars 2004, 19:16

Gutekrigaren skrev:Schysst!

Som student på universitetet gör man ju sällan muntliga föredragningar på det viset längre (man har uppsatsseminarier istället, mycket värre!). Häromveckan var jag däremot på min gamla gymnasieskola och berättade lite om högre studier för eleverna där. Det var faktiskt ganska nervöst... :) Så jag vet hur det är, men man vinner alltid på att kunna ämnet rejält som du gjorde!

Mvh Petter

Joop, så är det :wink:

Ickx
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 maj 2003, 12:37
Ort: Göteborg

Inlägg av Ickx » 28 mars 2004, 22:10

Stefan skrev:Alltså inte inkompetens eller ens öppet förräderi - utan att de såg finsk lojalitet mot Finland på ett annat sätt än man såg på den i Stockholm...
Intressant, får nog ta och läsa på lite om det här tror jag. Som det framstått i skolundervisningen berodde mycket av nederlaget på inkompetenta och fega svenska som inte brydde sig om Finlands öde.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 1 maj 2004, 16:21

Om nån är intresserad så kan jag säga att engligt min SO lärare så vart arbetet av VG klass.

Enligt honom var det bra samanställt och och internett faktan var också okeay samanställt!

Om nän är intresserad över mitt arbete så skicka pm!

/Martin

Skriv svar