Napoleon Bonaparte

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Napoleon Bonaparte

Inlägg av robert nordin » 5 januari 2004, 19:18

Härförleden såg jag Filmen (eller snarare TV-serien) Napoleon Bonaparte med bl a Gerard departieu och John Malkovich. Filmen var väl ok (bild och ljud nådde dock inga större höjder), men jag noterade en sak. NP hade aldrig handen placerad instucken innanför sin rock, ty på det sättet som NP brukar porträtteras.

Hur kommer detta sig?

Bagatellmiss av filmmakaren, som i övrigt var ganska duktig på såväl uniformer som skapandet av kaotiska slagfältsscener,eller är det så att den mer eller mindre klassiska NP-posen, där NP står med ena handen delvis instucken i rocken, är ett sentida påhitt?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 5 januari 2004, 19:55

Jag tvivlar på att han ofta gick runt med handen instucken i jackan på det viset. Jag tror snarare att det var en pose som symboliserar något. Till exempel att många kungar porträtteras med en hand stödd mot midjan, det betyder något som jag närmast kan beskriva som "kaxig, ungdomlig arrogans" fasr med en god klang.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 januari 2004, 20:58

Enligt National Gallery of Art så var det en pose som var vanlig innan fickor blev vanliga...
http://www.nga.gov/kids/napoleon/nap4.html
http://www.nga.gov/kids/napoleon/hand.html

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Napoleon Bonaparte

Inlägg av varjag » 11 januari 2004, 11:36

Mao_Zedung skrev:Napoleon I var min mormors mormors farfars morbror.
Ah! Kejsarblod i Sundsvall. Som vill återupprätta Sovjetunionen och återinföra GULAG! Se upp killar - det händer saker i Norrland.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

tsaren

Inlägg av myom » 3 februari 2004, 11:29

Den sista ryska tsaren var typ min mormors farfars tremänning (nåt sånt, kommer inte ihåg hela harangen utantill). Ganska avlägsen släkting, men tydligen nära nog att jag hade varit närmare släkt än många av de "släktingar" som var med på hans nybegravning 1996 eller nåt när de hade hittat hans kvarlevor.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 3 februari 2004, 12:03

Kan också betyda att han hade Parkinsons eller något ditåt som han försökte dölja.
Vissa tror Hitler led av något sånt med.

Skriv svar