Napoleons Bernadotte - hvordan havnet han i Sverige?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Napoleons Bernadotte - hvordan havnet han i Sverige?

Inlägg av frodeh » 3 januari 2004, 18:47

Jeg leste med fascinasjon en liten artikkel om Napoleons bravader tidlig på 1800-tallet. Han hadde en general som het Bernadotte og som på en eller annen måte ble konge i Sverige (..og Norge skulle det vise seg). Hva var det i Sverige som gjorde at man så seg nødt til å skifte alliert og velge en franskmann til tronarving?


Frode

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 3 januari 2004, 19:03

Man hade först valt en dansk prins har jag för mig men han trillade av hästen och dog efter några månader. Frankrike var den starkaste makten i europa då så man letade efter någon med goda relationer med Napoleon. Valet blev Sean-baptiste Bernadotte. Senare så visade det sig att han inte alls var så god vän med Napoleon och han blev en utav dom ledande Generalerna på motståndarsidan till Napoleon.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 januari 2004, 19:18

Visst var han dansk Palle, Karl August, 1768–1810, dansk prins, hertig av Augustenborg, svensk tronföljare 1809–10. Idag är man relativt säker på att han fick ett slaganfall, men vissa dåtida trodde han blev förgiftad av Gustavianerna, det vill säga anhängarna till den avsatte Gustav IV Adolf. Denna händelse kan väl indirekt ses som anledningen till att man senare lynchade Axel von Fersen.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 januari 2004, 20:11

Man hade först valt en dansk prins har jag för mig men han trillade av hästen och dog efter några månader.
På Revingehed i Lund trillade han av pinnen..jag menar hästen. :wink: Där finns också ett monument för den som är intresserad.

/Anno

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 4 januari 2004, 16:10

Anno skrev:
Man hade först valt en dansk prins har jag för mig men han trillade av hästen och dog efter några månader.
På Revingehed i Lund trillade han av pinnen..jag menar hästen. :wink: Där finns också ett monument för den som är intresserad.

/Anno

Danske prinsen Karl August, utsedd till svensk tronföljare, fick slaganfall och föll döende av hästen under en manöver på Kvidinge hed 1810. Förgiftningsrykten spreds och utlöste kravaller och lynchningen av Axel von Fersen på Kornhalmstorg i stockholm.
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 4 januari 2004, 16:26

Förgiftningsryktet kom från en obduktion som skedde aldeles i närheten där vissa inälvor eller så tappades på burk. En burk som sedan en bondfru hälde ut i tron om att det var något helt annat än den föredette kronprinsens kvarlevor. Fersen tror jag var med vid detta tillfälle och det resulterade i hans död.

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 15 januari 2004, 23:35

Mörner här på forumet har kanske något att säga i frågan;)... Han är ju trots allt ättling i rakt nedstigande led på faderns sida med Carl Otto Mörner, det svenska sändebudet som minst sagt hjälpte Bernadotte till den svenska kungakronan.

Förövrigt kan jag rekomendera det senaste numret av Populärhistoria (nr. 1, 2004) för vidareläsning inom ämnet.

//Adde

*Skrivit 2003 istället för 2004

AceRimmer
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 29 mars 2002, 12:12

Inlägg av AceRimmer » 25 maj 2004, 17:57

Martin Tunström skrev:
Man hade först valt en dansk prins har jag för mig men han trillade av hästen och dog efter några månader.
På Revingehed i Lund trillade han av pinnen..jag menar hästen. :wink: Där finns också ett monument för den som är intresserad.

/Anno
Nej minsann, det var på Kvidinge hed. Där också monumentet står.



Bild

http://home.swipnet.se/solhagaborna/hem ... ument.html

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 1 juni 2004, 20:40

var frederik den 6. ikke også med inde i spillet eller...
Bernadotte...det var ham der stjal norge :cry: 8)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 1 juni 2004, 21:53

Juten skrev: Bernadotte...det var ham der stjal norge :cry: 8)
Norrmännen kan inte vara alltför missnöjda med honom, han står staty i änden av paradgatan Karl Johan i Oslo... :P

/A

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 2 juni 2004, 09:09

Norrmännen kan inte vara alltför missnöjda med honom, han står staty i änden av paradgatan Karl Johan i Oslo... :P

/A[/quote]

:lol: :) :roll:

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 6 juni 2004, 00:25

Juten skrev:Norrmännen kan inte vara alltför missnöjda med honom, han står staty i änden av paradgatan Karl Johan i Oslo... :P

/A
:lol: :) :roll:[/quote]

Det er fordi han så på Norge som selvstendig innenfor unionstraktaten - i motsetning til de siste generasjonene med danske regenter.

Såvidt jeg har forstått historien var han også genuint glad i Norge.

Frode

Skriv svar