Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 18 november 2019, 17:09

Inte vad jag söker :oops:

Jag vet inte vad som hände men jag skrev ett inlägg i morse: "Med samma område eller livssfär menas (synnerligen men inte endast stads)trafik."

PS Hur lät en AGA-fyr? Jag har aldig kommit nära en sådan! Och jag kan inte föreställa var och hur man skulle ha sett en AGA-fyr mitt i London. :roll: :P

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2019, 17:17

Så en svensk uppfinning, använd i trafiken, som gav ifrån sig ett sekundär-ljud men idag ersätts av något elektroniskt som inte låter? Jag får god lust att gissa på ett posthorn. Inge för att det är rätt utan för att det är kul!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 18 november 2019, 18:11

Svar ja! Och man kunde så att säga placera uppfinningen *också, d.v.s. bland alla andra platser* vid korsningen mellan Bridge Street och Great George Street. Man kunde ändå inte se den på ett foto av korsningen *taget i samma stund*...

PS Ett svar som är helt fel kan mycket väl vara kulare och intressantare än det rätta svaret :D

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2019, 18:23

Min nästa gissning är förgasare. De har ersatts av elektronik. Men fråga mig inte hur en förgasare låter.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 18 november 2019, 22:25

Jag år nästan helt ointresserad i bilteknik och jag tror att det finns väldigt många andra som inte ens vet hur en förgasare ser ut men som kunde lätt igenkänna uppfinningen.

Men Markus har rätt i att vi befinner oss i en automobil!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 19 november 2019, 08:49

Och trots att vi är eller rättare sagt var i London, ser vi inte uppfinningen i den här bilden:

Bild

Jag skulle också påstå att när vi var ellet är i Stockholm, så blev det aldrig lika många foton tagna av uppfinningen :roll:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 19 november 2019, 11:05

Nu ser vi en telefonkiosk, alltså är det ett dr who-tema i din fråga. Annars får jag inte ihop det med epoken. Eller så är det LM Ericsson som efterfrågas.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 19 november 2019, 11:40

Alla mina tips slår katastrofalt fel på något sätt!!!

Vi befinner oss i en automobil, som sagt - och när vi är i London är automobilen nästan lika klassiskt London-objekt som den röda telefonkiosken, skulle jag tro.

Men inte i Stockholm, trots att vi befinner oss i en bil där också...

Tänk om ljud som man kan assosiera med en bilfärd! Ljud som man alltså inte längre får höra...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 19 november 2019, 11:41

Taxametern lär ha uppfunnits av Halda 1901

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 19 november 2019, 16:47

Det behövdes en liten knuff, men svaret är inte bara rätt utan just det som jag ville se!

Tysken Wilhelm Bruhn uppfann den första "moderna" taxametern år 1891.

1901 hade Halda den första svenska taxametern klar. Modell 1 vägde 13 kg och "var stor som ett hus". Modell 2 var mindre och fick smeknamnet "kolonistugan". Halda grundades 1887 av fabrikören Henning Hammarlund (1857–1922) i syfte att tillverka främst fickur. Företagets namn är bildat genom en sammandragning av grundarens namn – Hammarlund(a).
Hammarlund hade efter en gedigen utbildning i bl.a. Schweiz återvänt till Sverige fast besluten att grunda en svensk fickursfabrik. Platsen för denna fann han i det lilla samhället Svängsta vid Mörrumsån i Blekinge. År 1890 började man även tillverka bl.a. taxametrar. 1920 gick företaget i likvidation. Den framgångsrika tillverkningen av taxametrar övertogs av Fabriks AB Haldataxametern, vilket är ursprunget till dagens Halda AB. Företaget är inte längre verksamma i Svängsta


Fickurstillverkningen vid Halda lär ha gått med förlust. Henning Hammarlund försökte lansera andra produkter och den mest lönsamma lär ha varit taxametern. Redan 1896 började Hammarlund med konstruktionen men först 1902 lanserades den första taxametern från Halda Fickurfabrik, en apparat som kom att få ett stort internationellt genomslag i Europa. Hammarlund hyrde för det mesta ut taxametern och servade den via serviceverkstäder i ett flertal länder.

Vad är då en taxameter? Henning Hammarlund beskriver det bra i "Urens historia" år 1904:

"..denna lilla för allmänheten afsedda apparat måste under växlande förhållanden uppfylla ett flertal fordringar på ett fullkomligen tillförlitligt sätt, under inverkan af en ofta ganska ojämnt arbetande kraft. Också ansågs det länge omöjligt att uppfylla alla de kraf, som ställdes på en taxameter, och prisbelöningar utsattes för konstruerandet af en praktisk sådan. Sedan apparaten numera genomgått åtskilliga utvecklingar, motsvarar den dock fordringarna, Dessa är bland andra: apparaten skall funktionera både efter tid och väglängd samt arbeta med olika taxor, vanligen tre, d.v.s. för samma vägsträcka skall den visa olika stor kostnad beroende på hvillken taxa som framvisas på taflan. Den skall dessutom ange kostnaden för väntetiden och hoplägga allt till en på taflan synlig summa. För hvarje åkande börjar den med grundtaxans pris, men det oaktadt skall den för droskägaren visa totalsumman af det på dagen inkörda beloppet, antal körturer och väglängden. Apparaten består av tre huvuddelar: ett urverk med ankargång, ett verk för taxornas inställande och ett för vägmätaren med därtill hörande delar samt fyra skilda räkneverk, alltsammans drifvet genomutväxling från bakre hjulaxeln."




https://www.youtube.com/watch?v=XmAUvJP0V7w&t=100

https://millenarywatches.com/halda-watch/


Taxametern tickade, men nu har Markus frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 19 november 2019, 18:41

Tack för klurig fråga! Nu över till annan uppfinning, som har tangerats här, en apparat med flera smeknamn, bland annat taxen, skelettet, symaskinen och Eiffeltornet. Vilken apparat efterfrågas?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 30 november 2019, 21:41

Jag glömde av den här quizen :( Det som efterfrågas är en svensk produkt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 3 december 2019, 10:46

Jasså där ville ni inte vara med och leka.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Taxen_%28telefon%29

Frågan är fri

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 14 januari 2020, 13:15

Det hände sig under denna tid att ett bakverk i Österrike började kallas "köpenhamnare". Vad heter samma bakverk i Köpenhamn?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Der Löwe » 14 januari 2020, 13:20

Wienerbröd?

Skriv svar