Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 17 augusti 2016, 12:00

Bör ha varit ''Quasi-kriget''mot Frankrike 1798-1800 då de bemannade amerikanska kaparfartyg och ''tog'' några franska skepp...?

Varjag

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Sensemaker » 17 augusti 2016, 15:52

Ärligt talat hade jag ingen aning om att ett sådant kvasi-krig ens existerat. Saken nämns inte i den lilla bok om kårens historia jag har läst, ej heller den dokumentär i ämnet jag sett. Fast marinkåren hade återuppstått 1798 efter att ha blivit nedlagt efter förra kriget så de kan mycket väl ha gjort insatser det och följande år. Eftersom jag inte ens känner till kriget får jag fråga dig ifall du anser att detta rimligtvis kan räknas som "insats i krig".

Sensemaker

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 18 augusti 2016, 00:34

Sensemaker skrev:Ärligt talat hade jag ingen aning om att ett sådant kvasi-krig ens existerat. Saken nämns inte i den lilla bok om kårens historia jag har läst, ej heller den dokumentär i ämnet jag sett. Fast marinkåren hade återuppstått 1798 efter att ha blivit nedlagt efter förra kriget så de kan mycket väl ha gjort insatser det och följande år. Eftersom jag inte ens känner till kriget får jag fråga dig ifall du anser att detta rimligtvis kan räknas som "insats i krig".

Sensemaker
Hej Sensemaker, Kvasi-Kriget (kvasi=oförklarat krig) är inte så känt men eftersom din fråga gällde det första efter kårens upplösning -
svarade jag med det.
Hitom Q-K - måste vi dra till ''the shores of Tripoli...'' och USA's del av kriget mot barbareskpiraterna 1805.
Där ''the marines'' inte lyckades besegra Tripoli, men invaderade och tog Derna - öster därom.

From the Halls of Montezuma
To the shores of Tripoli;
We fight our country's battles
In the air, on land, and sea;
First to fight for right and freedom
And to keep our honor clean;
We are proud to claim the title
Of United States Marines

mvh, Varjag

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Sensemaker » 18 augusti 2016, 09:08

Ja, då kände du uppenbarligen även till den jag tänkte på. Vänligen ta över, Varjag.

Sensemaker

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 18 augusti 2016, 12:14

Tack Sensemaker
en belægringsstrid.jpg
en belægringsstrid.jpg (90.76 KiB) Visad 1024 gånger
där f.f.g. - ett nytt vapen insattes, som skulle komma att revolutionera alla arméers beväpning i framtiden....

Var och när, befinner vi oss och vilket var det nya vapnet ??

Varjag

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Sensemaker » 18 augusti 2016, 12:36

Rimligtvis Mitrailleuse (tidig kulspruta) vid Fransk-Preussiska kriget 1870-1871. Osäker på vilket slag det är. Gravelotte kanske?

Sensemaker

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 18 augusti 2016, 12:42

Sensemaker skrev:Rimligtvis Mitrailleuse (tidig kulspruta) vid Fransk-Preussiska kriget 1870-1871. Osäker på vilket slag det är. Gravelotte kanske?

Sensemaker
Fel krig,plats och vapen.....try again -

Varjag

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Sensemaker » 18 augusti 2016, 13:40

Hm, försvararna verkar vara turkar (och inte zuaver eller vad det kallas som jag trodde), så rysk-turkiska kriget 1877-1878 är väl rimligast. Ingen aning om vilket vapen som sattes in. Enda slaget jag känner till är slaget om Shipka-passen. Terrängen verkar dock inte stämma.

Sensemaker

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Femtiotrean » 18 augusti 2016, 20:37

Bild

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 18 augusti 2016, 22:43

Sensemaker skrev:
Hm, försvararna verkar vara turkar (och inte zuaver eller vad det kallas som jag trodde), så rysk-turkiska kriget 1877-1878 är väl rimligast.
Femtiotrean - kompletterar med bild av restaurang-bar som serverar Plevna-öl (i Tampere?) - då frågebilden just
visar belägringen, ja stormningen av redutten i staden Plevna (Pleven idag) i nuvarande Bulgarien under rysk-turkiska kriget.

Det nya vapnet som efterfrågades - var repetergeväret som turkarna f.f.g använde i ett europeiskt krig......
The Ottoman Empire purchased 45,000 Model 1866 muskets and 5,000 carbines in 1870 and 1871. These rifles were used in the 1877 Russo-Turkish War, causing much surprise when outnumbered Turks at the Siege of Plevna inflicted many times more casualties than their opponents armed with single-shot Krnka and Berdan rifles.[4] The Model 1866 compelled Russians to develop a new rifle, the Mosin–Nagant, after the war.
Winchester 1866 kaliber .44 Henry.jpg
Winchester 1866 kaliber .44 Henry.jpg (56.94 KiB) Visad 1053 gånger
- vars eldkraft var oerhört överlägset de enkelskottsgevär militärerna använde vid den tiden.
Efter Plevna - stod det klart för, även åderförkalkade generaler - att enkelskottsgevärens tid, var förbi.

Då Sensemaker hittade rätt krig - och Femtiotrean rätt plats - gäller ''kvarnprincipen'' för nästa fråga!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 26 augusti 2016, 22:21

Eftersom ingen av mjölnarna har kommit till kvarnen för att mala på 8 dagar försöker jag hålla igång frågan: :)

Håller för närvarande på att plöja igenom en hel del gamla skildringar från livet i handelsflottan på segel och ångfartygens tid. För den som seglade på världens hav kunde vad som helst inträffa i äventyrsväg, särskilt under denna tid. Läste nyss följande skildring av en svensk styrman på ett amerikanskt ångfartyg:

Mellan öarna tog vi däckspassagerare. På den resa jag nu ska skildra hade vi däcket fullt med svartingar. Den här ön som vi närmade oss var beryktad för det lättsinniga liv som fördes där. Jag har aldrig på andra platser av jordklotet sett ett så otyglat liv som där. Människorna uppträdde som om de inte ville dölja sina drifter och som om de inte ville tygla dem.
Jag hade vakten på bryggan denna minnesvärda dag i maj mellan 12 och 16. Vi närmade oss X med god fart. I fjärran såg vi det stora berget och vid foten låg den staden.

Utbrott.jpg
Utbrott.jpg (14.8 KiB) Visad 1021 gånger
Men så plötsligt försvann berget.
Hur jag än spejade, kunde jag inte längre upptäcka bergstoppen. Och fastän det var mitt på dagen – klockan var väl ungefär 13 – så började det mörkna förut. Den friska nordostpassaden dog ut. Det blev alldeles stilla och jag trodde först att enregnby var i antågande. Ett stort svart moln låg förut, men underligt nog förflyttade det sig inte.

Ingenting var som det skulle. Jag kände på mig, att något ödesdigert försiggick. Men jag hade ingen aning om vad det var. Vi höll vår kurs. Kaptenen hade kommit upp på bryggan.

På en gång blev det mörkt som på natten.
Det var som om någon hade släckt solen. Jag kände något sticka till i ansiktet. Det sved fruktansvärt. Och sedan var det som om jag varit omfluten av eld, av osynliga gnistor. Vi kunde inte längre vara ute i det fria. In i styrhytten! Att vistas ute betydde, att man fick sina kläder sönderbrända och ansikte och händer skållade. Nu såg vi vad som skedde. Ett tätt regn av gråvit aska föll över fartyget, över hela det område, där vi befann oss. Vi kunde knappast se en meter framför oss. Vi talade inte mycket, bara konstaterade faktum.
- Vulkanen måste ha fått ett utbrott, sade kaptenen.
- Det ser nästan ut så, bekräftade jag.

Det var många år sedan vulkanen haft någon eruption, man måste nästan börjat tro, att det skulle bli lugnt. Men på förra resan hade jag hört att folket hade där hade fruktat att det snart skulle inträffa en katastrof.
Den kom nu. Det regnade eld och svavel över Sodom och Gomorra.
Elektriska ljuset ombord slocknade. Skylightet till maskinrummet stod vidöppet för den intensiva värmens skull och förorsakade varmgång i maskineriet.

Jag sprang nu från bryggan på fördäcket för att komma till lamprummet. Jag tänkte hämta en lykta eller en kompasslampa. Jag passerade fördäcket, som var fyllt av svarta passagerare – negrer på väg till olika sockerplantager. Jag ramlade omkull flera gånger, snavade på deras ben. Det var omöjligt att se i mörkret. Men jag kunde höra desto mer.

Många låg på knä och bad sin sista bön. Askan föll över de svarta stackarna, som var nästan nakna. De vrålade och tjöt av smärta. Askan brände sår på deras ryggar – det var nära att de kastat sig i havet vid den tortyr detta förorsakade.
Något måste göras för att hjälpa dem. Jag sprang och öppnade vattenledningen till toaletterna, så att saltvattnet flödade ut på däck. Förmodligen blev det mångas räddning.

Nu kunde jag fortsätta mitt sökande efter en lampa. Till sist fann jag en i mörkret och när jag kom upp på däck igen började det ljusna kring oss. Kaptenen hade svängt fartyget nordöver, fast farten inte var något att skryta över. På det viset kom vi ifrån det svarta molnet och askregnet.
Vi kunde nu se den plats, där ön borde ligga. Den var insvept i ett tjockt svart moln och det var omöjligt att se vad som hände där. På däck låg ett lager av aska, som var fem centimeter tjockt. Den var ännu varm, men inte så het, att man behövde vara rädd att bränna sig på den. Vi kopplade på vattenslangarna och spolade däcket rent från smörjan, Vi förstod nu att vi hade haft en oerhörd tur. Hade vi varit några sjömil närmare ön, kunde vi aldrig ha klarat oss.

Och när man såg på negrerna, strålade nu deras anleten av glädje över räddningen. De betraktade sig nästan som om de vore ombord på Noaks ark under syndafloden.

Vi styrde nu upp till lovart av ön. Där kunde vi se den jättehöga, lysande pelare som stod upp från vulkanen. Den sprutade lava, som helt begravde den paradisiska grönskan. Det finns inga ord att beskriva ett sådant skådespel. Det var storartat, men samtidigt ingjöt det en stark fruktan.
Vi förstod, att ingen som befunnit sig i närheten av katastrofen haft en chans att klara sig. Den hade kommit så hastigt och utan föregående varning. [/i]
Olycksplats.jpg
Olycksplats.jpg (296.38 KiB) Visad 1021 gånger
Författaren beskriver sedan hur det sedan blev slut med det syndiga livet på ön. Närmare fyrtiotusen dog och den enda överlevande var en ”neger” som man hade bestraffat genom att placera honom i en underjordisk cell vilket blev hans räddning.
Vulkan.jpg
Frågan jag ställer är kort och gott var och när vår svenske styrman befann sig när han skildrade denna händelse?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 27 augusti 2016, 00:00

Frågans inledning för tankarna till Krakatoa.
Men detta inträffade på Martinique, maj 1902 - och drabbade staden St Pierre........när vulkanen Mount Pelée
hostade till.

http://www.geology.sdsu.edu/how_volcano ... Pelee.html

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 27 augusti 2016, 08:00

varjag skrev:Frågans inledning för tankarna till Krakatoa.
Men detta inträffade på Martinique, maj 1902 - och drabbade staden St Pierre........när vulkanen Mount Pelée
hostade till.

http://www.geology.sdsu.edu/how_volcano ... Pelee.html

Varjag
Rätt svar! Författarens namn är Karl Forsell och fartyget hette Dahomé, som dock var brittiskt och inte amerikanskt som jag felaktigt skrev.
Från att ha varit den syndigaste staden i Västindien där folk bedrev älskog på allmän plats, blev den nya befolkningen hädanefter den mest religiösa. Så efter denna herrens bestraffning blev huvudorten St Pierre den tråkigast tänkbara hamn för en sjöman... :D

Varjag får nästa utbrott!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 27 augusti 2016, 23:49

Tack Amund, det blir resterna efter ett sorts utbrott.....med
skændade -.jpg
skændade -.jpg (86.23 KiB) Visad 1008 gånger
- lik och
hæstkadaver.jpg
hæstkadaver.jpg (193.34 KiB) Visad 1008 gånger
Vad hände här, när och var?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 28 augusti 2016, 16:09

Hmm, pilar - Slaget vid Little Big Horn 1876..?

Skriv svar