Musiki-i Humayun-i Osmani & Giuseppe Donizetti

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Musiki-i Humayun-i Osmani & Giuseppe Donizetti

Inlägg av Marcus » 28 november 2003, 22:34

Jag har precis läst ut "What went wrong: The clash between Islam and Modernity in the Middle East" av Bernard Lewis (för övrigt väldigt intressant), och en av de saker som nämns är historien om Guiseppe Donizetti, bror till Gaetano Donizetti. Efter några år i tjänst hos Napoloen, inklusive tiden på Elba och slaget vid Waterloo, reste han 1828 till Instanbul för att träda i tjänst hos sultan Mahmud II som ledare för den relativt nyinrättade västinspirerade musikkåren som satts upp istället för de traditionella (ett minst sagt förvånande brott med traditionen med tanke på de stolta musikala traditioner som fanns där).
Han blev väldigt framgångsrik i den ottomanska staten, där han även komponerar ett flertal verk till sultanen, och blev kvar i tjänst även hos sultanens efterträdare, Abdülmecid, av vilken han även förärades titeln paşa och han stannade kvar till sin död 1856.

Bild
http://www.atamanhotel.com/friends-donizetti.html

/Marcus

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 november 2003, 02:04

Mycket intressant!

Hur mycket står det om honom i den boken? Finns det några vidare litteraturhänvisningar?

(Jag ändrade för övrigt stavningen i rubriken till det korrekta Giuseppe D - jag såg att det var felstavat även på sidan du länkade till.)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 30 november 2003, 10:53

Det är några sidor om honom i kapitlet "Aspects of Cultural Change", men tyvärr inte så mycket som man skulle önska sig.

Vad gäller litteratur så finns det några källhänsvisningar, men inga av dem tycks vara fokuserade på honom eller den musikkåren.

ps. Tack för rättstavningen, jag var så fokuserad på turkiskan att jag glömde italienskan.

/Marcus

Skriv svar